سئو کار چیست؟

فرض کنید دنبال نزدیکترین رستورانهای اطرافتان هستید، به این منظور کافیست عبارت رستوران را در گوگل جستجو کنید تا به کمک GPS موبایل، لیستی از نزدیکترین رستورانها به شما نشان داده شود. به همین دلیل برای اینکه در کسب و کار اینترنتی خود موفق شویم ، باید بتونیم به رتبه اول گوگل یا نتایج اول دست پیدا کنیم. این کتابدار، به علت درخواستهای زیادی که (در لحظه) دریافت میکند، بهصورت سیستمی عمل کرده و بهترین کتابها در هر موضوع را (بهترتیب اولویت) به کاربر پیشنهاد میدهد.

سئو(SEO) مخفف عبارت search engine optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است اما مفهوم واقعی آن بسیار فراتر از معنای جمله آن است. در کسب و کارهای اینترنتی، استفاده از کانالهای بازاریابی بسیار حیاتی است. اما مراحل مختلف قیف بازاریابی محتوایی چیست؟ امروزه اینترنت مرجعی معتبر و قابل اعتماد برای یافتن پاسخ به این قبیل سوالات است و چون استفاده از اینترنت بیش از پیش در نزد اقشار مختلف مردم در جوامع گسترش یافته، لذا اکثر جستجو ها برای یافتن مناسب ترین خدمات و کالاها از طریق آن صورت می پذیرد. امروزه اکثر کسب و کارها و مراکز فروش از فضاهای فیزیکی به سمت فضای مجازی و اینترنت مهاجرت کردهاند. و این همان چیزی است که امروزه از سئو انتظار میرود.

و به علت رعایت پروتکل های بهداشتی مردم مجبورند تا خیلی از عادت ها و رفتار های خود را تغییر بدهند. به همین علت به سراغ 60 متخصص در زمینه سئو رفتیم و از آنها خواستیم تا سئو را تعریف کنند. هدف آنها ساخت ماشین سطح بالایی است که هم رشد و هم یادگیری داشته باشد. هدف نهایی از این کار، افزایش سطح ترافیک وب سایت با استفاده از کلمات و موضوعات کلیدیست. به این معنی که ترافیک به جای جستجوی مستقیم از وبسایتهای دیگر به دست میآید. اینجاست که موضوع SEO وسط میآید. همان گونه که در ابتدا اشاره نمودیم یافتن مدیریت کسب و کار اینترنتی در ایران دشوار است، این موضوع دلایلی دارد که در ادامه مبحث به برخی از این دلایل اشاره می کنیم. اگر سایت معتبری (مرتبط با موضوع کاریِ شما) به سایت شما لینک دهد، ارزش و اعتبار زیادی به شما منتقل خواهد شد که اینجا بحث لینکهای Follow و Nofollow مطرح میشود که اگر لینک دریافتی از نوع Follow باشد، امتیاز بیشتری نسبت به Nofollow میگیرید.

خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیدهاند اذعان داشتند میتوانند با خرید بک لینک به نتایج سریع دست یابند. خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیدهاند ادعا میکنند سئو ارزان است که این باور نیز (شدیداً) اشتباه است و میتواند دامنه را نابود کند. خیلی از کسانی که به نتایج شانسی در سئو رسیدهاند ادعا میکنند سئو آسان است که این باور (بهشدت) اشتباه است. کسانی که از سئو کلاه سفید استفاده میکنند، روی سایتشان (در طولانیمدت) سرمایهگذاری کردهاند زیرا بهدنبال نتایج قوی و ماندگار هستند. بنابراین برای کسب و کارها نمایش داده شدن لینک وب سایتشان در صفحه اول و نتایج نخستین بسیار مهم و حیاتی است. پیامدهای استفاده از سئو کلاه سیاه بسیار سنگین است و منجر به ممنوعیت سایت در موتورهای جستجو خواهد شد. با بهینه سازی این موارد موتورهای جستجو قادرند به راحتی سایت شما را بخوانند و به این ترتیب سرعت سایتتان بالا می رود.

اما اگر از سئو استفاده کنید، بهطور دائمی در گوگل خواهید ماند و جایگاهتان در نتایج برتر (تا زمانیکه اصول سئو را رعایت کنید) ثابت میماند. توجه داشته باشید لینک سازی باید کاملاً منطقی و طبق زمانبندی باشد تا اقدامات شما از نظر موتورهای جستجو اسپم شناسایی نشوند که در آن صورت با جریمه گوگل (Google Penalty) مواجه خواهید شد و تبعات آن، محرومیت از رسیدن به رتبههای بالا است. اگر می خواهید با دیجیتال مارکتینگ، آشنا شوید با ما همراه باشید. حتی اگر محصولی که تولید میکنید بهتر از رقبایتان باشد، باید مخاطب را با محصول خود آشنا سازید و متقاعد کنید که محصول شما امتیاز برتری نسبت به سایر محصولات دارد. در ادامه نیز با سئو داخلی و خارجی و برخی نکات مهم دیگر آشنا میشویم. معمولاً سئو خارجی با لینک سازی و انجام کمپینهای مختلف در شبکههای اجتماعی همراه میشود. دیگ کم کم به سمتی داریم میرویم که مهندسان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ در کشورهای مختلف حتی درآمد و حقوق های بیشتر از یک مدیر عامل را دریافت می کنند و دلیل آن هم این هست که میزان درآمدزایی که یک نفر متخصص دیجیتال مارکتینگ برای یک مجموعه دارد به مراتب بیشتر است .

سایت شما نباید تنها به یک ابزار بسنده کنید.

هر کدام از این متخصصین جواب خاص خود را داشتند که البته هیچ کدام از آنها اشتباه نیست. هدف غایی این است که کاربرانی که دست به جستجو برای عبارتی خاص زدهاند، از آنچه در «صفحه نتایج موتور جستجو« (یا به اصطلاح SERP) مییابند راضی باشند. جستجوی محلی زمانی اهمیت پیدا میکند که کاربری به دنبال مشاغل، محصولات، خدمات یا هرگونه اطلاعات اضافی مرتبط با یک مکان جغرافیاییِ خاص است. این اقدامات شامل “بهبود سرعت صفحه، بهینهسازی کدها، بهینهسازی نقشهی سایت، بهینهسازی URL” و سایر اقدامات فنی است که به خزندههای گوگل (رباتها) و کاربران کمک میکند تا ارزش فنیِ سایت را بهتر درک کنند.

دیجیتال مارکتینگ

در واقع معنی ترافیک باکیفیت این است که بازدیدکنندگانی را جذب کنید که واقعاً به خدماتی که ارائه می دهید علاقه مند باشند و هدفشان از ورود به سایت تان همین باشد. اگر به تدوین استراتژی محتوا و تعیین اهداف آن علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید. هرچه مطالب شما مرتبط تر و جالب تر باشد، به احتمال زیاد دیگران به محتوای شما لینک می زنند و آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. با برقراری ارتباط منظم با مشتری خود از این طریق، احتمال بیشتری وجود دارد که تجارت خود را حفظ کنید.

قطعاً میدانید برخی از تازهواردان سئو، خود را به عنوان کارشناس سئو کلیک کنید معرفی میکنند. به عنوان مثال استفاده از گوگل در چین مسدود است بنابراین سئوی سایت در چین معنایی ندارد این در حالی است که در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر سئو سایت جز پردرامد ترین فیلد های دیجیتال مارکتینگ است.بنابراین شما باید فیلد تخصصی خودتان را در کشورهای مد نظر بررسی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای مهاجرت بگیرید . سئوی کلاه خاکستری در واقع تکنیکهایی از سئوی سایت است که با قوانین موتورهای جستجو از جمله گوگل مغایرت دارند، اما این تکنیک ها به روش هایی اجرا می شوند که گوگل متوجه نمی شود و در نتیجه نمی تواند سایت ما را جریمه کند.

بازاریابی محتوا

حتماً میدانید ارزش و تأثیر کلمات کلیدی در سئو بسیار زیاد است. اگرچه سئو داخلی رکن بسیار مهم و تاثیرگذاری در سئو است اما به تنهایی کفایت نمیکند و علاوه بر داخل سایت، سئو خارجی هم لازم است مورد توجه قرار گیرد. سئو به صورت کلی شامل دو مرحله است. به طور خلاصه می توان گفت بازاریابی محتوا در وهله ی نخست با هدف فروش صورت نمی گیرد و هدف اولیه ی آن برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی است. هرچه در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید، شانس بیشتری برای تعامل با مشتریان بالقوه پیدا میکنید.

داخلی و خارجی و برخی نکات مهم دیگر آشنا میشویم.

سئو در واقع از آن جهت حائز اهمیت است که مربوط به موتورهای جستجو می شود و امروزه نقش موتورهای جستجوگر اینترنتی در هدایت مشتری به یک کسب و کار، فوق العاده مهم است. چه مدلهای از آن کالا وجود دارد؟ بنابراین بسیاری از افرادی که نیازمند کالا یا خدمات مشخص هستند هم از طریق اینترنت اقدام به جستجو و کسب اطلاعات در خصوص محصولات یا سرویس های مورد نیاز خود می کنند. با پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات و دسترسی بسیاری از مردم دنیا به اینترنت، بسیاری از سوالات مردم در سراسر جهان توسط جستجو در اینترنت به جواب می رسد. در ادامه جواب هر کدام از این متخصصین را به سوال «سئو چیست؟

متخصص دیجیتال مارکتینگ

در واقع در فضای بازاریابی به دنبال محلی هستیم که توجه مخاطب در هر عرصه و زمانی به آن جلب شود. استفاده از عبارات زیر یکی از روشهای جلب توجه کاربر در صفحه نتایج جستجو است. وقتی در موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال فروشگاه یا مرکز خدماتی مناسبی برای نیاز خود هستید، لیست های از فروشگاههای ارائه دهندگان آن خدمات نمایش داده می شوند این لیست ها معمولاً شامل دهها صفحه هستند و اگر دقت کرده باشید معمولاً حتی صفحه دوم نتایج جستجو را هم باز نمی کنید و اکثراً در همان چند نتیجه اول لینک مناسبی برای شما نمایش داده می شود. گوگل، تکنولوژی AMP را برای نمایش هرچه بهینهتر صفحات در موبایل ارائه کرده است که استفاده از آن بهطور رایگان در اختیار سایتها قرار دارد. منطبق با موبایل Mobile Friendliness استفاده از دادههای ساخت یافته Structured Data با Schema-org، استفاده از صفحات شتابدهی شده برای موبایل Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP، درج خصیصه Alt برای تصاویر، استفاده صحیح از متادیتای صفحه Page Metadata، تخصیص صحیح عنوان به صفحه و استفاده صحیح از توضیح متا Meta Description برای صفحه، استفاده مناسب از تیترهای ۱ تا ۶ یا همان H1-H6 و از این قبیل است.

دیجیتال مارکتینگ چیست

این نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن برای فروش محصولات یا خدمات شخص دیگری در وبسایت خود کمیسیون دریافت میکنید. تیم دیجیتال مارکتینگ پانومن آماده است تا ضمن تدوین نقشه راه و پلان بازاریابی دیجیتالی برای سایت شما، مشاوره های ارزشمندی در خصوص نکات مهم و فعالیتهای موثر برای موفقیت در کارزار سئو را به شما ارائه دهد. ابزار قدرتمند جت سئو این امکان را به مشتریان میدهد که ضمن تحلیل سایت و دریافت گزارشهای دقیق، بتوانند میزان پیشرفت سئو سایت خود را بسنجد و ببینید اقدامات تیم سئو چه تأثیری روی سایتشان داشته است. برای ارزیابی سئو سایت شما نباید تنها به یک ابزار بسنده کنید. ولی این تنها تعریف سئو نیست. اما فراموش نکنید که صرفاً لینک دادن به صفحات دیگر ملاک نیست. این محتوا باید به طبیعی و ارگانیک ترین شکل ممکن به دست مخاطبین برسه و هیچ اصرار و آزاری در کار نباشه.

پیشنهاد ما این است که عنوان مطلب و توضیحات آن را بهینهسازی کنید تا در صفحه نتایج جستجو به بیشترین نرخ کلیک دست یابید. به عنوان مثال هنری فورد، بنیان گذار کارخانه اتومبیل فورد و شخصیت جریان ساز عرصه صنعت معاصر یک الگوی موفق و الهام بخش برای بازاریابی محتوایی در دوران حاضر است. موتورهای جستجو در این مثال ما (کتابدارِ کتابخانه) هستند و بر اساس الگوریتمها و قوانینی که تعیین کردهاند، بهترین محتواهایی که بهینهسازی شده باشند را برای درخواست کاربران، ارائه میدهند. تا به طور همزمان نیازهای مشتری خود را برآورده کنید و آن را به گونه ای ارائه دهید که برای موتورهای جستجو جذاب باشد. سئو داخلی به موتور جستجو کمک می­کند تا صفحه شما را پیدا کند و اگر محتوای آن مرتبط، قابل استناد و به درد بخور بود، در رتبه بندی بهتری نسبت به سایر صفحات به کاربران ارائه کند.

کاربران، برای لینکهایی که گوگل معرفی میکند، ارزش فراوانی قائل هستند و همین مسئله ارتباط مستقیمی با برندشدنِ شما دارد. بهینهسازی مداوم وبسایت به طوری که گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند مطالب آن را بخوانند و فهرستبندی (index) کنند. این نوع از بازاریابی با استفاده از پیامک انجام میشود که در «نقشه راه بازاریابی پیامکی» راجع به آن مفصل صحبت کردهایم. در دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید فوراً به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید و تغییرات آنی ممکن است ، احساس کنید. زمانی که این موضوع مشخص شد، می توانید از این اطلاعات برای مشخص کردن این که چقدر هزینه تبلیغات برای رسیدن به این هدف درآمدی لازم است استفاده کنید. این روش زمانی انجام می شود که برای مدت کوتاهی بخواهید رنک اول را بگیرید.

مردمی که محتوای مفید شما را میبینند آن را با دوستان خود به اشتراک میگذارند و بدین ترتیب بازاریابی محتوا باعث افزایش آگاهی از برند شما نیز میشود. هر چقدر دانش این ماشین بیشتر شود درک انسان از آن کمتر خواهد شد. در Off-Page SEO هر چه فرآیند لینک سازی، باکیفیت انجام شود قدرت دامنهی سایت بیشتر میشود. برای درک بهتر اهمیت سئو باید به قدرت تاثیرگذار آن در رونق کسب و کارها اشاره نماییم. همیشه روش هایی برای شبیه سازی رتبه وجود دارند که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند، اما از دید گوگل دور نخواهد ماند. محتوای با کیفیت فاکتوری کلیدی در الگوریتم رتبهبندی گوگل میباشد. روی صفحاتی از وبسایت که توضیحات متا ندارند، بررسی سئو را انجام دهید تا تفاوت آنها را با صفحات حاوی این توضیحات درک کنید، سپس به صفحات فاقد توضیحات متا، آن را اضافه کنید. فاکتوری که همواره ثابت بوده است: گوگل همیشه بر روی محتوای با کیفیت و مفید تاکید داشته است؛ محتوایی که کاربران علاقه به مطالعه، دیدن، شنیدن و به اشتراک گذاری آن داشته باشند.