باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران جلوتر است!

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران جلوتر است!

باستان شناس، که بندر سراف ساس، در سواحل خلیج ، را پس از 13 سال وقفه کاوش ،د، هشدار دادند که کاوش های باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، در مقایسه با ایران از رشد و شتاب بسیار بیشتری برخوردار است. در حالی که موج ت،یب آثار تاریخی در خلیج ، شتاب گرفت، بخش بزرگی از منطقه بندر صراف نیز بر اثر عملیات ساختم، ت،یب شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بندر باستاني سيراف، يكي از بنادر اصلي و مهم در تجارت و بازرگاني خليج ،ي است كه اسناد مكتوب و يافته هاي باستان شناسي آن نشان مي دهد قدمت آن به دوران ساسانيان مي رسد. تا قرون اولیه اسلامی

مرحله جدید کاوش های باستان شناسی در سراف پس از فصل اول در سال 1385 و فصل دوم در سال 1388 با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ،داد 1401 در کمتر از دو ماه به پایان رسید. این کاوش ها پس از حدود 13 سال از سر گرفته شد و به تایید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانداری بوشهر رسید.

محمد اسماعیل اسماعیلی گلودار، رئیس اداره کاوش بندر صراف این بود، می گوید: اطلاعات ما از آثار باست، خلیج ،ی به ویژه در دوران تاریخی و اسلامی بسیار محدود است. رشد سریع مطالعات باستان شناسی خلیج ، در سواحل ج،ی و استفاده از نام ساختگی برای خلیج ،، ،وم توجه و انجام مطالعات باستان شناسی را دو چندان می کند. از سوی دیگر، انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه ها و بنادر ج،ی خلیج ،ی به ویژه بنادر دوران اسلامی در مقایسه با ایران از نظر کیفی و کمی بیشتر است. از طرفی بنادر باست، خلیج ، قبل از شکل گیری مناطق نفت و گاز خلیج ، دوران آرامی داشتند که پس از شکل گیری و گسترش مناطق صنعتی نفت و گاز، موج ت،یب آثار تاریخی به وجود آمد.توسعه آن با شتاب پیش رفته و بخش زیادی از میدان آن در اثر بی توجهی سازمان های مسئول ایجاد و از بین رفته است.

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، از ایران جلوتر است!

هدف باستان شناسان پس از 13 سال وقفه، شناخت وضعیت سراف، شناخت تجارت دریایی ایر،ان در خلیج ، از اوا، دوره ساس،ان تا آغاز اسلام (قرن پنجم قمری) و به دست آوردن و تجزیه و تحلیل است. شواهد باستان شناسی از اهمیت بندر سراف در اوا، عصر ساس، و قرون اولیه اسلامی در تجارت دریایی و کاوش های گسترده به سراف بازگشتند.

سفال، شیشه، ف،، سنگ، قطعات گچ و صدف از مهم ترین یافته های باستان شناسان بود. آنها سفال هایی پیدا ،د که نشان دهنده تجارت دریایی ایران با جهان باستان (هند، چین و آفریقا) بود که قدمت آن به پنج دوره تاریخی بین سال های 400 تا 1025 میلادی می رسید. سفال‌های کاوش‌های اخیر نیز لعاب‌دار، ساده و یا با خشت پوشیده شده بودند.

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، از ایران جلوتر است!

باستان شناسان همچنین بخش هایی از قلعه سراف و مسجد جامع را که قبلاً کاوش ها به دلیل شکایت مالکان متوقف شده بود، بازگشایی ،د و فضاهای معماری و کارگاهی را به همراه مواد فرهنگی مربوط به قرن پنجم پس از میلاد و از جمله سر اسلام را آشکار ،د. با اسناد تجارت دریایی. اما کار کاوش به دلیل محدودیت زم، و کمبود منابع ملی ادامه پیدا نکرد و باستان شناسان هنوز به خاک بکر نرسیده اند.

بندر سیراف در تنگه ای به طول 4 کیلومتر و عرض 700 متر، بین دریا و کوه، در 250 کیلومتری شرق بندر بوشهر، در ساحل خلیج ، واقع شده و ایر، بوده است.

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، از ایران جلوتر است!

مهندسی دقیق تامین و توزیع آب حتی در ارتفاعات سراف و مناطق صعب العبور نیز بخشی از شگفتی های سرافیان در سنت شهرسازی آنهاست که ضرورت انجام مطالعات دقیق و گسترده را دو چندان می کند، اما به گفته باستان شناسان، بی توجهی به سرافی ها و ت،یب گسترده محوطه آن با ساخت و ساز، بی تدبیری، سکوت و چراغ سبز برای این ت،یب از یک سو و واکنش قاطعانه و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سرعت ت،یب را افزایش داده است. نکته این است که بخش زیادی از محوطه کارگاه زشت و ناهموار شده است.

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، از ایران جلوتر است!

باستان شناسی در کشورهای حوزه خلیج ، از ایران جلوتر است!

مجموعه ای از مواد فرهنگی که از کاوش های باستان شناسی در بندر سراف ساس، به دست آمده است

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403011506502/%D8%B3%D8%A8%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86