آخرین کشتی ناصرالدین شاه – ایسنا

آخرین کشتی ناصرالدین شاه - ایسنا

ناصرالدین شاه برای جشن پنجاهمین سالگرد حکومت عبدالعظیم که توسط میرزا رضا ،، ترور شد، به حرم مشرف شده بود. آنها او را سوار بر کالسکه ای ،د که اکنون به آن «کالسکه ترور ناصرالدین شاه» می گویند. مجموعه ای اشرافی که توسط یکی از معروف ترین کارخانه های کالسکه در اروپا به دستور ایران ساخته شده و اکنون به میراث تاریخی ایران پیوسته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «کالسکه ناصري» که پس از سال ها در موزه تاريخي اتومبيل رونمايي شد، اولين کالسکه سلطنتي ايران است که توسط يکي از معروف ترين کارخانجات کالسکه سازي اروپا ساخته شده است. “پارچه کالسکه” نامیده می شود. کارخانه در اتریش

ناصرالدین شاه، 6 سال پس از به سلطنت رسیدن، در 23 سالگی، حسینعلی خان معیرالممالک – رئیس ضرابخانه و ،انه – را برای ،ید کالسکه سلطنتی منصوب کرد. حسینعلی خان با ارتباطاتی که از قبل بین ایران و اتریش برای تأسیس خانه فاون وجود داشت، دستور ساخت واگن کارخانه پارچه واگن اتریش را صادر کرد. مجموع هزینه این امر در آن زمان (1854 م / 1233 م) بالغ بر پنج هزار تومان قاجار بوده است.

این کالسکه دارای 8 پنجره است که تنها 3 تای آن قابل پایین و بالا بردن است که 2 پنجره روی درها و 1 پنجره در جلوی کالسکه می باشد. پنجره ها فاقد دسته آسانسور هستند و با استفاده از بند پارچه ای بالا و پایین می روند.

چرخ های گاری از چوب با روکش ،تیکی در تماس با سنگفرش خیابان ساخته شده است. محفظه جلوی کالسکه برای نگهداری وسایل ضروری برای تعمیر کالسکه در مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است. هر دو طرف اتاق دارای آینه ای است که با نقاشی آینه تزئین شده است.

محفظه انتقال توسط تسمه ها و فنرها به شاسی متصل می شود تا ارتعاشات محفظه کنترل شود.

از میخ های جلوی گاری برای اتصال ، ها به گاری استفاده می شود و در جشن های مختلف از ۴ تا ۶ ، برای کشیدن گاری استفاده می شود.

آ،ین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

رنگ اصلی ارابه با نقوش سرخابی است که در دوره پهلوی با نقوش سالامی، نقش پرچم و نشان خاندان پهلوی به مشکی تغییر رنگ داده است. صندلی و روکش داخل کالسکه از ساتن آبی و ساتن ساخته شده است.

اولین ارابه ران این دستگاه لطیف الله خان کلسکی چی باشی بود.

آ،ین باری که ناصرالدین شاه از این ارابه استفاده کرد در روز ترور در حرم حضرت عبدالعظیم در سال 1275 بود که پس از مرگ ناصرالدین شاه همچنان ارابه ناصریه در مراسم رسمی سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت.

در دوران پهلوی دوم ارابه ناصریه چندین بار در جشن های سلطنتی و پذیرایی از سران کشورهای دیگر استفاده می شد. با انقراض قاجارها در دوران پهلوی، پس از تغییر رنگ ارابه به مشکی با تزئینات طلایی، در جشن های دو هزار و پانصد ساله در مراسم تاجگذاری مورد استفاده قرار گرفت.

آ،ین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

در پذیرایی ملکه و پادشاه ،ستان در سال 1339، پذیرایی از پادشاه دانمارک در سال 1342، اولاف پنجم – سفر پادشاه نروژ به ایران در سال 1343، شیخ رشید بن سعید آل مکتوم در سال 1353 و همچنین در در تاجگذاری محمدرضا پهلوی در سال 1346 از کالسکه ناصریه در این مهم، استفاده شد.

کالسکه های اشرافی نسخه های مجلل کالسکه هایی بودند که برای حمل و نقل اشراف و خانواده های سلطنتی استفاده می شدند.

در آ،ین روزهای سال 1403 پس از مرمت، این ارابه در موزه وسایل نقلیه تاریخی ایران رونمایی شد. این موزه در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج واقع شده است. قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان داخلی 84 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403011707833/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87