یک گنجینه یشم در کاخ گلستان کشف شد

یک گنجینه یشم در کاخ گلستان کشف شد

در مجموع 127 قطعه یشم نفیس قاجاری برای نمایش از م،ن کاخ گلستان خارج شد.

به گزارش اسنا، نمایشگاه «هند در گلستان» مجموعه ای از 127 قطعه یشم نفیس از گنجینه کاخ گلستان است که قدمت آن به دوران قاجار و بیشتر آثار هنری صنعتگران هندی باز می گردد که از روز دوشنبه در معرض دید عموم قرار گرفته است. 14 مارس. در کاخ گلستان

افتتاحیه این نمایشگاه با حضور علی دارابی – معاون میراث فرهنگی، رودرا کورا سفیر هند در ایران و احمد مسجد جاما همراه بود.

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جه، کاخ گلستان در افتتاحیه این نمایشگاه که با موسیقی و عرضه غذاها و شیرینی های هندی همراه بود به اهمیت این مجموعه پرداخت و افزود: یشم یکی از بهترین هاست. کالاهای تجاری مهمی در مسیر جاده ابریشم معامله می شد و بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشتر آثار فا، ثبت شده در میراث جه، کاخ گلستان متعلق به هنرمندان هندی است و بیانگر روابط فرهنگی و سیاسی ایران و هند در دوره قاجاریه است.

یک گنجینه یشم در کاخ گلستان کشف شد

مسعود سید بنکدار محقق این گروه وی همچنین گفت: یشم یکی از ،رهای مهم تاریخ ایران به شمار می رود و در متون مختلف از جمله تاریخ بیهقی از آن یاد شده است.

این پژوهشگر افزود: 100 قطعه یشم به نمایش گذاشته شده از کابینت های مختلف کاخ گلستان جمع آوری شده و سابقه تاریخی و کاربری آن از طریق اسناد موجود در مجموعه گلستان شناسایی شده است.

یک گنجینه یشم در کاخ گلستان کشف شد

رودرا گورا سرشت، سفیر هند در ایران وی گفت: در هند نسخه های خطی ،ی زیادی وجود دارد و اولین رو،مه ،ی در بنگال چاپ شد. ،ت هند توجه زیادی به آموزش و حفظ زبان ،ی دارد و زبان ،ی یکی از 9 زب، است که در مدارس هند تدریس می شود.

این نمایشگاه شامل ظروف یشم مانند ترفند کنگلومرای خاتم کاری، شیر و قندان یشم منبت کاری شده، نمکدان یشم مربعی منبت با قاشق سلم،، قاب و جام یشمی صفوی و کیف پول ،اج منبت کاری شده است. اسناد آنها به مدت دو ماه در کاخ چادرخان نگهداری می شود.کاخ گلستان ساخته شد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402121410252/%DA%AF%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%86%D9%87-%DB%8C%D8%B4%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF