کشف نان 8600 ساله + عکس

کشف نان 8600 ساله + عکس

باستان شناسان یک تکه نان 8600 ساله را در مک، شبیه به تنور در س،تگاه باست، Çatalhöyük در استان قونیه در ج، مرکزی ،یه کشف ،د.

به گزارش اسنا، باستان شناسان در منطقه کومره قونیه، جایی که حدود هشت هزار نفر در دوره نوسنگی در کنار هم زندگی می ،د، سازه ای شبیه اجاق گاز را در منطقه ای به نام «منطقه 66» کشف ،د که مشخصه آن خانه های خشتی و گلی است. سقف ها از بالا.

در نزدیکی این تنور که به شدت آسیب دیده بود، شیئی به اندازه کف دست یافت شد که حاوی دانه های گندم، جو و نخود بود که احتمالاً برای غذا استفاده می شد.

تجزیه و تحلیل های انجام شده در مرکز تحقیقات و کاربرد علم و فناوری دانشگاه نجم الدین اربکان در قونیه نشان داد که بقایای اسفنجی که به ،وان نان مخمر شناسایی شده است به 6600 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

علی اوموت تورجان، رئیس بخش کاوش در دانشگاه آنا،و به خبرگزاری آنا،و (AA) گفت که باستان شناسی اغلب سازه ها، ساختمان ها و بناهای تاریخی را به ذهن متبادر می کند. وی به ظهور باستان شناسی غذایی در باستان شناسی مدرن اشاره کرد و بر اهمیت آناتولی به ویژه منطقه تاریخی چاتالهویوک تاکید کرد.

کشف نان 8600 ساله + ع،

رئیس تیم کاوش دانشگاه آنا،و همچنین گفت: با مستندات دقیق، جسم کوچک، گرد و اسفنجی موجود در گوشه اجاق گاز را به ،وان “نان” شناسایی کردیم. ، نازکی که روی چوب و نان را پوشانده بود، اجازه می داد همه مواد ارگ،ک وجود داشته باشد. آزمایش‌های رادیوکربن نشان می‌دهد که مرکز تحقیقات مرمره همچنین تأیید کرد که نمونه ما می‌تواند به حدود 6600 سال قبل از میلاد برگردد.

قدیمی ترین نان جهان

،جان با اشاره به کشف اولین نمونه های نان مخمری در مصر گفت: این کشف در چاتالهویوک را می توان قدیمی ترین نان جهان دانست. از طریق مشاهدات، تجزیه و تحلیل و قدمت گذاری، ما سن این بقایای آلی را تقریباً 8600 سال ،ن می زنیم. این یک نسخه مینیاتوری از یک قرص ن، است که در فر پخته نشده است، اما خمیر شده و نشاسته را حفظ می کند. چنین مثالی هرگز وجود نداشته است. منطقه Çatalhöyük همیشه مرکز بسیاری از اولین‌ها بوده است و حتی در سال‌های اولیه حفاری، اولین منسوجات جهان در اینجا پیدا شد.

صالح کاواک، مدرس دانشگاه غازیانتپ، از مشارکت در تجزیه و تحلیل و ارزیابی کشف این نان دوران نوسنگی ابراز خوشحالی کرد و گفت که این هیجان انگیزترین مطالعه در باستان شناسی گیاه شناسی تا به امروز است.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402121611966/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%86%D8%A7%D9%86-%DB%B8%DB%B6%DB%B0%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B9%DA%A9%D8%B3