پیاده روی در جنگل فتاتو و خرید در روستای ملی حصیر

پیاده روی در جنگل فتاتو و خرید در روستای ملی حصیر

ایسنا/گیلان شهر خمام به دلیل مجاورت با رشت و انزلی مقصدی محبوب برای گردشگران است. جنگل فتو با درختان هیرک،، روستای ملی حصیر، منطقه حفاظت شده باقرخالی و شگان، کاخ تاریخی چوکام تنها بخشی از جاذبه های این شهر است.

خمام اگرچه در نوامبر ۲۰۱۹ به یک شهر مستقل تبدیل شد، اما نزدیکی این شهر به رشت و انزلی مقصد خوبی برای گردشگر، است که می‌خواهند مرکز استان گیلان را ببینند و از ساحل استفاده کنند.

شهر خمام این امکان را برای گردشگران فراهم می کند تا از روستاهای سرسبز این شهر دیدن کنند، از ویلاهای ساحلی به دلیل مجاورت با دریا در ساحل روستای الجفرود لذت ببرند و از مجتمع های تجاری به دلیل مجاورت با آنها ،ید کنند. منطقه آزاد انزلی

تنها جنگل هیرک، در دشت گیلان در شهرستان خمام قرار دارد. جنگل فاتاتو با مساحتی بیش از 300 هکتار، تنها جنگلی است که می تو،د درختان باقی مانده از عصر یخبندان را از نزدیک ببینید.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

هر دو دریاچه دهنی سر شیگان و دریاچه گیرسار باقرخالی به دریاچه انزلی متصل هستند. هر دوی این تالاب ها به ،وان پناهگاه حیات وحش محافظت می شوند. در بخشی از این منطقه حفاظت شده می تو،د با کایاک (قایق های یک یا دو نفره که در آب های آرام پارو می زنند) به دریاچه رفته و از این زیستگاه متنوع دیدن کنید.

پارک چوکم، کاخ تاریخی، مرکز بوم گردی و پرنده نگری گیرسار باقرخالی، مجموعه گردشگری، خانه های درختی روستای شیگان و ،ید صنایع دستی از روستای فشتکی (روستای ملی حصیره ایران) از جاذبه های خمام است. شنبه بازار خمام همیشه مملو از افرادی است که می خواهند محصولات محلی را از بازارهای روز ،یداری کنند.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

جنگل هیرک، در روستای فتاتو

«فتاتو» نام یکی از روستاهای منطقه خمام است و به دلیل وجود درختان «توسکا» از درختان هیرک، یکی از مناطق ذخیره‌شده است. این جنگل در انتهای روستای فتو و در خیابان سردار جنگل قرار دارد که با قدم زدن در جنگل 300 هکتاری در نهایت به ساحل می رسید.

در تیرماه 1397، در چهلمین نشست کمیته میراث جه، یونسکو، جنگل هیرک، به ،وان میراث طبیعی ثبت شد. جنگل‌های هیرک، به ،وان «فسیل‌های زنده» یا موزه‌های طبیعی شناخته می‌شوند. این جنگل یک نوار سبز به طول 850 کیلومتر است که از دشت گرگان تا بخشی از آذربایجان امتداد دارد.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

جنگل‌های هیرک، مادر جنگل‌های جوان اروپا و آمریکای شمالی محسوب می‌شوند. زیرا بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری که اکنون به ،وان فسیل در اروپا نگهداری می شوند، هنوز در جنگل های هیرک، زنده هستند.

نام این جنگل ها از نام باست، «گرگان» (هیرکان) گرفته شده است. این جنگل ها متعلق به دوره سوم زمین شناسی (ژوراسیک) یا عصر دایناسورها هستند. همزمان با عصر یخبندان، تمام جنگل های پهن برگ ناپدید می شوند. بخشی از این جنگل ها به دلیل اینکه بین رشته کوه البرز و دریای ،ر – که آب و هوای معتدل تری داشت – قرار گرفته اند، هنوز وجود دارند.

جنگل هیرک، در روستای فتاتو توسط آب های راکد دریای ،ر ایجاد شده است. به همین دلیل در انتهای این جنگل ساحل دریای ،ر را نیز می توان دید.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

ویشتاکی، دهکده ملی حصیره، ایران

بعد از روستای فتاتو روستای فشتکی قرار دارد. در ابتدای ورودی روستا، تابلوی قهوه ای رنگی را می بینید که روی آن به روستای ملی مت خوش آمدید.

مات بافی یکی از صنایع دستی گیلان است که با بافت هنرمندانه گیاه مردابی به نام لی تهیه می شود. ویشتاکی یکی از مهم ترین مراکز تولید محصولات حصیری به شمار می رود. به دلیل مجاورت این روستا با باتلاق و رویش گیاه لی، مواد حصیربافی خام و مرغوب در این روستا به وفور یافت می شود.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

در سال 1390 قالی بافی به ،وان میراث م،وی سیلان ثبت شد و شش سال بعد ویشتاکی دهکده ملی فرش معرفی شد. یکی از دلایل این انتخاب مشارکت فعال روستاییان است. از 670 خانوار این روستا، حداقل یک نفر محصولات حصیری می بافد. در مجموع 700 هنرمند بافنده صنایع دستی حصیری تولید می کنند. در چند سال گذشته، فرش بافی متنوع شده است و 200 نوع محصول کاربردی توسط صنعتگران در Visztke تولید شده است. در این روستا مغازه های زیادی وجود دارد که می تو،د صنایع دستی حصیری را مستقیماً از تولید کننده ،یداری کنید. ساختم، به نام «موزه حصیر» نیز در فشتکی افتتاح شد.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

پناهگاه حیات وحش و کاخ تاریخی چوکام

گوکام یکی از روستاهای شهرستان خمام است. این روستا از سه بخش گیرسرچوکم، میان محله و بازار چوکم تشکیل شده است. پناهگاه حیات وحش و تالاب چوکم در این روستا قرار دارد و منطقه صید ممنوع و حفاظت شده است.

نی، موج سواری، اسطوخودوس تالاب، مارچوبه، سیساب، کولی قرمز، تاج، توت و پرندگ، مانند; لیل، سینگار، عقاب تالاب، مرغابی، خوتکا، گیلار، ملارد، گرین هد، آپاچلی و زرد در این تالاب ها زندگی می کنند.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

در بخش مرکزی روستای گوکام، نزدیک بازار و رودخانه، کاخی تاریخی در دل باغی بزرگ قرار دارد که اولین مالک آن نصیرالملک «ولی الممالک احمد شاه قاجار» بوده است. سپس پسرش «حسینعلی خان کارا،لو» آن را به ارث برد. پس از انقلاب 1357 ،ت این کاخ را مصادره کرد. اگرچه در سال 1383 به شماره 13227 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما متروکه باقی مانده است.

کاخ دو طبقه چوکام در باغی بسیار بزرگ در جهت شمالی-ج،ی ساخته شده است و دارای معماری اصیل سیلان است. کاخ الدرسی شامل یک تالار و یک تالار است و تالارها با پنجره های شیشه ای احاطه شده اند که از ورود باران جلوگیری می کند.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

گیساربکرخال و کاخی که ژاپنی ها ساخته اند

در سال 2016 با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) عمارتی دو طبقه به سبک معماری اصیل جیلان جالکا در بخشی از مرتع روستای گیرسارباجاجارخالی ساخته شد. هدف جایکا از اجرای چنین پروژه ای ایجاد مرکزی برای فعالیت های زیست محیطی بود. امروزه این مکان به ،وان یکی از مراکز گردشگری شهرستان خمام شناخته می شود.

این مکان به دلیل مجاورت با مرتع عمومی روستا از یک طرف باتلاق چوکام و آبراه تاریخی بیربازار از موقعیت ممتازی برخوردار است و گردشگران می توانند از مرکز پرنده نگری در نزدیکی گیرسار باقرخالی نیز دیدن کنند.

در ابتدای مرتع عمومی، جایکا یک قصر دو طبقه ساخت. در طبقه اول این مرکز پلاکی با پرچم ایران و ژاپن و نشان ویژه حفاظت از تالاب های انزلی وجود دارد که نشان دهنده مدیریت زیست محیطی تالاب انزلی در فاز دوم است. بر روی این تابلو که نماد دوستی و همکاری دو کشور ایران و ژاپن است، نوشته شده است: این مرکز بوم گردی به منظور ترویج اکوتوریسم جامعه محور به مردم روستای گیرسارباجارخالی اهدا شد.

در طبقه دوم تصاویری برای معرفی پرندگان دریاچه انزلی قرار دارد. در حاشیه این بنا فضایی سرپوشیده با امکانات اقامتی چند ساعته برای مسافران ساخته شده است و بانوان محلی می توانند با تولید انواع غذاهای محلی و نان ها و شیرینی های سنتی از گردشگران پذیرایی کنند.

پیاده روی در جنگل فتاتو و ،ید در روستای ملی حصیر

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403011104937/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D8%B1