عید فطر 2024 در اروپا

عید فطر 2024 در اروپا

ایسنا/ ،اسان رضوی با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر جهان خود را برای جشن عید سعید فطر آماده می کنند.

به گزارش یورونیوز، مسلمانان سراسر جهان به زودی پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر را جشن خواهند گرفت.

پس از یک ماه روزه گرفتن از طلوع فجر تا غروب آفتاب و تمرکز بیشتر بر عبادات، خیرات و امور خیریه، عید فطر که در لغت به م،ای عید یا عید افطار است، برگزار می شود.

عید سعید فطر با نماز جماعت برای شکرگزاری از خداوند آغاز می شود و پس از آن جشن هایی که اغلب شامل اجتماعات خانوادگی، درهم (با غذای فراوان) و لباس نو می شود، برگزار می شود.

عید فطر چه زم، است؟

تاریخ عید فطر هر سال تغییر می کند زیرا اسلام از تقویم قمری پیروی می کند.

اولین روز تعطیلات، که اغلب آغاز تعطیلات سه روزه است، با رؤیت هلال ماه مبنی بر آغاز شوال، دهمین ماه از تقویم اسلامی، مشخص می شود.

از آنجایی که هلال در شامگاه دوشنبه بعد از نماز مغرب (که در غروب آفتاب اقامه می شود) دیده نمی شود، مسلمانان ،ستان سعودی و کشورهای همسایه روز چهارشنبه (10 آوریل) اولین روز عید فطر را جشن خواهند گرفت.

با این حال، تاریخ می تواند بین کشورها و جوامع اسلامی متفاوت باشد. در بسیاری از کشورهای مسلمان نشین، رؤیت ماه جدید از طریق تلویزیون، رادیو و مساجد اعلام می شود.

عید فطر 2024 در اروپا

عید فطر چگونه برگزار می شود؟

مسلمانان معمولاً در ساعات اولیه روز اول عید فطر برای اقامه نماز عید در مساجد محل خود گرد هم می آیند و کمک هزینه غذای واجب را به فقرا به نام زکات فطره می پردازند. گاهی اوقات می توان این نمازها را در فضاهای بیرونی بزرگ برگزار کرد تا تعداد زیادی از حاضران را در خود جای دهد.

بعد از روزه در ماه رمضان، غذا در جشن عید مهم است. در صبح روز عید رسم بر این است که لباس نو بپوشند، صبحانه ای غنی بخورند و سپس در طول روز با دوستان و خانواده هنگام صرف غذا دور هم جمع شوند.

عید فطر را به دلیل غذاهای شیرین فراو، که در طول تعطیلات میل می کنند، جشن شکر نیز می نامند، این غذاها در سراسر جهان متفاوت است، اما از جمله باقلوا در خاورمیانه و ،یه و ساویا (ورمیشل شیرین) در آسیای ج، شرقی می توان به عید فطر اشاره کرد. کوکی ها با استفاده از هسته های ،ما در مصر تهیه می شوند.

همچنین کارت هایی به ،وان هدیه وجود دارد که اغلب همراه با تبریک عید، عید مبارک، کلمه ای ،ی به م،ای عید مبارک است.

عید فطر در اروپا

مسلمانان اقلیت نسبتاً کوچکی را در اروپا تشکیل می دهند و حدود پنج درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما اسلام دومین دین بزرگ اروپا پس از مسیحیت است.

اروپای شرقی دارای چندین کشور با ا،ریت مسلمان است، از جمله کوزوو (96%)، آلب، (85%) و بوسنی و هرزگوین (55%).

انتظار می رود که مؤمنان صبح چهارشنبه در میدان اسکندربیگ در تیرانا، آلب، گرد هم آیند تا دعا کنند و به خطبه عید که توسط مفتی تیرانا گازمینت ایراد شده است گوش دهند. در بوسنی و هرزگوین، امام حسین کاوازوویچ به طور منظم در مسجد باشکوه گازی هسروف بیگ در سارایوو نماز می خواند.

جشن‌هایی در سراسر این قاره برگزار می‌شود، از جمله جشن سالانه در میدان در روز شنبه در میدان ترافالگار لندن، و ضیافت ناهار در مسجد بزرگ پاریس پس از نماز در روز چهارشنبه (10 آوریل).

جنگ رژیم صهیونیستی و حماس مانند سایر نقاط جهان، سایه تاریکی بر مسلمان، که در اروپا جشن می گیرند، خواهد انداخت. امسال در ماه رمضان، حمایت، دعا و خیرات برای فلسطینیان غزه مورد توجه بسیاری از مردم بود.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403012111544/%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%B7%D8%B1-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7