شوک موزه – اسنا

شوک موزه - اسنا

افزایش 4 تا 5 برابری ورودیه موزه بدون اطلاع قبلی با واکنش ها و انتقادات زیادی مواجه شد، به ویژه اینکه عزت الله ضرغامی بارها نسبت به افزایش قیمت خدمات در ایام نوروز هشدار داده بود. از سوی دیگر، نبود فهرست قیمت مشخص و تصویب هیأت وزیران در این زمینه، این تصور را ایجاد کرده است که قیمت‌ها در مکان‌های تاریخی مختلف اعمال شده است. علاوه بر این، برخی از بازدیدکنندگان اصالت و کیفیت تج،ات و خدمات ارائه شده توسط موزه ها و مکان های تاریخی را با وجود قیمت بالای بلیط زیر سوال بردند.

به گزارش اسنا، ورودی موزه ها بین بازدیدکنندگان ایر، و خارجی متفاوت است. ورودی موزه ها و اماکن تاریخی تحت پوشش و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدیدکنندگان ایر، تا پیش از این 5 و 10 هزار تومان بود اما اکنون به 20 و 30 هزار تومان رسیده است. قیمت بلیت این مکان ها برای خارجی ها 100 هزار تومان بود اما الان برای هر نفر 250 هزار تومان است.

این تغییر قیمت از سوی و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی صورت گرفت که عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در اردیبهشت 1402 گفت: «طبق قانون و، میراث فرهنگی، قیمت بلیت باید بر اساس تورم سالانه تعدیل شود.» افزایش دسترسی به پایگاه های میراث فرهنگی مانند موزه ها و این اعداد در حال حاضر بسیار کم است و بعد از کارشناسی با ارسال این لایحه مخالفت کردیم، زیرا احساس کردیم طبق شعار کلی ما می تواند تا حد امکان از افزایش قیمت ها جلوگیری کند.بنابراین با وجود هزینه های بالای مرمت و نگهداری و محدودیت بودجه و،خانه، برخلاف روند سال های گذشته، قیمت بلیت ورودی موزه ها و مجموعه های وابسته به و،خانه میراث فرهنگی افزایش نمی یابد و بر اساس قیمت های سال گذشته ادامه می یابد.

قیمت ورودی موزه ها و اماکن تاریخی هر پنج سال یکبار با تصویب هیات وزیران افزایش می یابد. حال سوال این است که آیا تصمیمی از سوی هیات وزیران برای تغییر ورودیه موزه ها از روز اول فروردین ماه مصادف با آغاز سفرهای نوروزی وجود دارد؟

اگرچه این عقیده غالب است که ورودی 5 یا 10 هزار توم، با توجه به تورم و هزینه نگهداری و مرمت این اماکن تاریخی مبلغ ناچیزی است، اما مشکل این است که افزایش 4 تا 5 برابری ورودیه به هر مبنایی. و در مورد هر تحلیلی و آیا نظری وجود داشت؟کارشناس در مورد نحوه اجرای آن؟

نکته دیگر اینکه این تغییر قیمت‌ها برخلاف گذشته بدون اطلاع قبلی و بدون اطلاع قبلی و بدون اطلاع قبلی رخ داده و با وجود رسانه‌ای شدن آن در روزهای گذشته، باز هم عموم مردم به فهرست قیمت موزه‌ها و موزه‌ها دسترسی دارند. اماکن تاریخی که در دسترس نیستند این امکان وجود دارد که حتی لیست قیمت اصلاح شده از سایت برخی مکان های تاریخی حذف شده باشد و عموم و بازدیدکنندگان این مکان ها تا زم، که در محل حضور نداشته باشند نمی توانند از قیمت ها اطلاع پیدا کنند. همچنین ارائه قیمت های متفاوت در برخی شهرها این تصور را ایجاد می کند که در برخی مکان های تاریخی قیمت ها اعمال شده است.

ایسنا در روزهای اخیر به دنبال شفاف سازی از مسئولان و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه بوده اما تاکنون موفق نشده است.

از سوی دیگر، و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در 3 فروردین 1403 هجری شمسی به انتقادات مکرر خود مبنی بر تغییر و افزایش عوارض ورودی اماکن و موزه‌های تاریخی بدون ارائه مصوبه هیأت وزیران و یا تصریح به اینکه و همزمان تصاویری از ازدحام جمعیت در برخی مکان های تاریخی مانند تخت جمشید، الحافظیه، سعدآباد و کاخ گلستان را منتشر کرد و نموداری را در مقایسه قیمت بلیط ورودی به موزه های معروف دنیا مانند موزه لوور منتشر کرد. (فرانسه)، شهر ممنوعه در چین، موزه ارمیتاژ در روسیه، موزه آینده در دبی و موزه توپکاپی در ،یه که… واکنش هایی نیز به همراه داشت و برخی آن را یک «مقایسه طنز» می دانستند. فضای مجازی نیز این پرسش را مطرح کرد که آیا می توان سطح موزه های ایران را با موزه های موجود در فهرست مقایسه کرد؟ آیا موزه های ایران تج،ات و خدمات کمکی مشابهی برای بازدیدکنندگان دارند و از فناوری های نوین و مدرن بهره برده اند؟ آیا موزه‌ها از این فناوری‌ها به همان اندازه که برای جذب و حفظ مخاطب استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنند یا به همان میزان برای بهبود کیفیت بازدید مردم هزینه می‌کنند؟

شوک موزه

برخی از کاربران نیز به این نکته اشاره کرده اند، اگرچه هزینه ورودی موزه لوور 22 یورو است، اما این بلیط بیش از یک روز اعتبار دارد و می توان آن را به شخص دیگری انتقال داد. در همین حال، بسیاری از موزه های برجسته جهان مانند موزه بریت،ا، موزه ملی چین (به استثنای گا،ی های خود)، موزه گتی در لس آنجلس و به نوعی موزه متروپولیتن در نیویورک برای شهروندان خود رایگان هستند. یا همه بازدیدکنندگان بین المللی، یا مشوق ها و تخفیف هایی را به اعضا و طرفداران موزه ارائه می دهند.

موزه‌های کشورهای دیگر که و، میراث فرهنگی به برخی از آنها برای مقایسه اشاره کرده است، دانش‌آموزان، دانش‌آموزان، راهنمایان تور، رو،مه‌نگاران، معلولان، سالمندان و کودکان زیر 12 سال را قادر ساخته‌اند که به صورت رایگان از آنها بازدید کنند. برخی از این موزه ها عضویت «دوست موزه» را ارائه می دهند که در آن فرد می تواند بدون پرداخت هزینه ورودی از نمایشگاه ها بازدید کند و با پرداخت حق عضویت از خدمات دیگری مانند خبرنامه بهره مند شود. یا برای یک سال کارت موزه می دهند که برخی از آن ها در یک روز خاص از هفته یا ماه برای همه مردم و بازدیدکنندگان رایگان است.

این در حالی است که امکان بازدید رایگان از موزه های ایران از سال 1394 برای گروه های خاصی لغو شده است و بازدید از موزه های و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بلیت نیم بها برای دانش آموزان (به صورت گروهی با معلمان) و سرپرستان، بازنشستگان (با یک نفر از خانواده) و افراد می توانند مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، آزادگان، جانبازان، خانواده های معظم شهدا و رزمندگان بسیجی باشند.

البته همه انتقادات مربوط به «چرا قیمت موزه‌ها افزایش یافت» نیست، مهم‌ترین مسئله این است که تج،ات، خدمات و رفتارها در اماکن تاریخی بدون تغییر باقی مانده است، فقط افزایش قیمت بلیت و آن هم در زمان موزه‌ها. شلوغ و شلوغ هستند، اعمال شد که از آن برای درآمدزایی استفاده شد، به ویژه اینکه در چند روز گذشته پیام های زیادی از بازدیدکنندگان موزه در مورد وضعیت خدمات موزه ها، اماکن تاریخی و سرویس های بهداشتی و نبود راهنمای موزه منتشر شده است. با اطلاعات و تکنیک های من، از نورپردازی نامن،، ویترین ها و فضاها و اشیاء ناپاک در این مکان ها گلایه کرده و افزایش نرخ موزه ها را در بهبود وضعیت فعلی و کیفیت بازدیدها بی تاثیر دانسته اند.

در حال حاضر بسیاری از اماکن و موزه های تاریخی ایران بروشور من،ی ندارند و در برخی از این بروشورها اطلاعات نادرستی ارائه شده است. همچنین تابلوهای اطلاعات اشیاء در برخی موزه ها ناقص بوده و یا در مکان های تاریخی واقع در فضای باز، این تابلوها فرسوده و ناخوانا هستند. در بسیاری از این مکان ها فقط راهنماهای صوتی در دسترس نیست، اما راهنمای موجود گاهی اوقات خود را موظف به ارائه توضیحات به بازدیدکنندگان نمی داند و مهمتر از همه روش حفاظت از این مکان ها با تصاویری است که گاهاً از ناهنجاری ها به ویژه در زمان انتشار می یابد. جمعیت، هنوز مورد سوال است.

سوال دیگری که اغلب از سوی جامعه میراث فرهنگی، باستان شناسان و فعالان موزه ها و محوطه های تاریخی مطرح می شود، این است که آیا درآمد و سود اقتصادی حاصل از این افزایش قیمت به همه موزه ها و اماکن تاریخی می رسد و به طور کامل به حساب آنها باز می گردد؟

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403010401496/%D8%B4%D9%88%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7