شیر طلایی هخامنشی در چین

شیر طلایی هخامنشی در چین

جام طلای هخامنشی یکی از ۲۱۱ شی تاریخی ایران است که به مدت ۶ ماه برای نمایش به چین فرستاده شد. چین متعهد شد که این آثار را تحویل و به نمایش بگذارد و آنها را به ارزش 114 میلیون یورو بیمه کرد.

به گزارش ایسنا، رایتون تکوک یا جام زرین هخامنشی منسوب به همدان است که شیری بالدار را به تصویر می‌کشد. بدنه دریچه به یک فنجان قیفی شکل متصل است. این جام با شیارهای افقی، گل نیلوفر آبی، درخت نخل و پیچک تزئین شده است. شیر با دهان باز می نشیند تا دندان و زبانش نمایان باشد. زبان در دهان شیر ثابت است و در پشت آن یک سوراخ تخلیه دارد که دیده نمی شود.

این جام زرین یکی از مهمترین آثاری است که از دوره هخامنشی به دست آمده است. اهمیت آن در این است که در ساخت این ساز کوبه ای از تکنیک های زیادی هماهنگ با یکدیگر استفاده شده است که از جمله آنها می توان به قالب گیری، جوشکاری و پرچ کاری اشاره کرد که در کنار هم هنر بی نظیر ف،کاری دوران هخامنشیان را به زیبایی و زیبایی به نمایش می گذارد.

گمان می‌رود که این جام یا چایی طلایی متعلق به ظروف تشریفاتی سلطنتی باشد. گفته می شود که استفاده از توکوک به اشکال مختلف از هزاره اول پیش از میلاد تا دوران اسلامی در خاور نزدیک رواج داشت.

شیر طلایی هخامنشی در چین

در تابستان 1402، ریتون شیر گران برای مدت بسیار کوتاهی در موزه حکمتانا همدان به نمایش درآمد.

این جام طلایی که بخشی از مجموعه موزه ملی ایران است زمستان سال گذشته همراه با ۲۱۰ قطعه دیگر با تصویب هیات وزیران از ایران خارج شد تا در نمایشگاهی با ،وان «شکوه ایران باستان: ایر،» به نمایش درآید. نمایشگاه آثار فرهنگی» در موزه کاخ پکن چین و بر اساس این فرمان بر اساس اظهارات مسئولان و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این نشان و سایر آثار ارسالی به چین در موزه کاخ پکن نگهداری می‌شود. (شهر ممنوعه) تا 11 آوریل 2024 افتتاح شد و در 21 نوامبر 1403 افتتاح شد و اکنون با پایان یافتن زمان نمایش این آثار در شهر پکن، این 211 قطعه تا سه ماه دیگر در شانگهای به نمایش در می آیند.

چین این 211 قطعه تاریخی از جمله سکه طلای هخامنشی را به مبلغ 114 میلیون و 205 هزار یورو بیمه کرده است و ،ت چین متعهد به حفاظت و نمایش سالم آنها است.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403012412301/%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86