چه زمانی نام‌های پارسی باستان از تقویم رسمی ایران حذف شدند؟

چه زمانی نام‌های پارسی باستان از تقویم رسمی ایران حذف شدند؟

مجلس شورای ملی در پنجمین دوره خود به طرحی رای داد که با حفظ خاطره هجرت پیامبر ا، (ص) از مکه به مدینه به ،وان مبنای مح،ه تاریخ شمسی، نام ماه‌های تقویمی از اسامی پارسی باستان به باست، تغییر یابد. نام های ،ی نام های فعلی

به گزارش ایسنا، امروز 21 فروردین ماه، نود و نهمین سالگرد تصویب قانون اصلاح تقویم در پنجمین دوره مجلس شورای ملی در سال 1304 است.

این مجلس در روز چهارم نوروز قرن چهاردهم قانونی را صادر کرد که به موجب آن سال رسمی کشور در هجری قمری تعیین شد و اولین روز سال، اولین روز بهار بود.

قانون مذکور مبدأ تقویم هجری شمسی ایران را با هجرت پیامبر ا، (ص) از مکه به مدینه مشخص کرد.

بر اساس این قانون ماه های آوریل، می، ژوئن، جولای، مرداد، شهریور، مهر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه و مارس جایگزین ماه های برج حمل، ثور، جوزا، سرطان، شیر، اسپیکا و ترازو می شوند. عقرب، قوس، دلو و حوت.

بر اساس قانون مذکور، مدت ماهها در شش ماه اول سال 31 روز، در پنج ماه بعد 30 روز و در ماه آ، 29 روز تعیین شد.

تعداد روزهای آ، ماه در سال های کبیسه به 30 روز محدود شد و کلیه ادارات، مؤسسات، شرکت ها، اتحادیه ها و بازاریان ،تی و خصوصی موظف شدند قانون جدید را مبنای من،ات سیاسی و اجتماعی و مبادلات اقتصادی قرار دهند.

چه زم، نام‌های پارسی باستان از تقویم رسمی ایران حذف شدند؟

این تقویم تا زم، که در سال 1354 از شمسی به شاهشاهی تغییر یافت، تقویم رسمی کشور بود، اما با فرمان محمدرضا پهلوی از اسفند 1354 تا شهریور 1356 جایگزین تقویم شاهشاهی شد.

ریشه تغییر

گاهشماری هجری در میان ایر،ان در ابتدا تقویم «بوریجی» نام داشت اما رسمی نبود و فقط در گاهشماری های قدیم و در آداب و رسوم و امور مالی کشور استفاده می شد تا اینکه در سال 1288 شمسی میرزا عبدالحسین خان شیب، ملقب به وحید با پیشنهاد مالک، نماینده مردم تهران در مجلس دوم شورای ملی، طرحی در خصوص تعیین تاریخ کلیه معاملات و مبادلات عمومی، تاریخ قمری را در تقویم هجری شمسی پیشنهاد کرد.

پیشنهاد بدیع تغییر تقویم رسمی ایران از هجری قمری به شمسی در ماده 3 قانون مح،ات عمومی مصوب 11 اسفند 1368 پذیرفته شد و تقویم هجری شمسی به ،وان معیار رسمی زمان در حساب های ،ت تصویب شد. .

پس از 14 سال، در پایان سال 1303 هجری قمری، تعدادی از نمایندگان دوره پنجم مجلس شورای ملی، طرحی را تدوین ،د که بر اساس آن، نام ماه‌های رایج ، در تقویم زودیاک به نام‌های ،ی تبدیل می‌شد. نام ماه های رایج ،ی در تقویم زودیاک. سالها در دوره 12 حیو، نیز رها شد.

پس از تغییرات تقویم رسمی کشورمان، یکی دو ماه بعد، در ی،د و چهل و هشتمین جلسه پنجمین دوره مجلس شورای ملی ایران که در شب سه شنبه 20 فروردین 1304 ه.ش. نوروز 1304 به تصویب رسید و تقویم هجری قمری به تصویب رسید و جایگزین آن شد.

متن قانون فوق به این شرح بود: قانون تبدیل علائم زودیاک به ماههای ،ی از نوروز 1304 خورشیدی (شمسی) – در شب 20 فروردین 1304 خورشیدی به تصویب رسید.

ماده 1 – مجلس شورای ملی موافقت می کند که از سال 1304 نوروز تاریخ رسمی سالانه کشور به ترتیب زیر تعیین و ،ت متعهد به اجرای آن در کلیه ادارات ،تی می باشد:

مبدأ تاریخ هجرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه الطیبه، آغاز سال در اول بهار سال. ، تقویم خورشیدی صحیح و تقویم شمسی. نام و تعداد روزهای هر ماه از فروردین تا شهریور 31 روز کامل، از مهر تا بهمن 30 روز کامل و اسفند نیز 29 روز است.

توجه: اسفند در سال های کبیسه 30 روز خواهد بود.

ماده 2- ترتیب زم، حتا و اویغور که در تقویم های گذشته رایج بود از تاریخ تصویب این قانون باطل شد.

چه زم، نام‌های پارسی باستان از تقویم رسمی ایران حذف شدند؟

رضا شاه مداخله کرد

اگرچه مبدأ تاریخ شمسی در میان ایر،ان، مانند سال قمری در کشورهای ،ی، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه است و این مبدأ بین ، و عجم مش، بوده است، اما با توجه به باقی مانده است. اسناد پهلوی اول، رضاشاه به پیروی از آتاتورک شاه، عثم،، که تقویم ،ی را از قمری به میلادی تغییر داد، رضا پهلوی که تقویم ایر، را از قمری به شمسی تغییر داد.

یک دهه بعد، رضا شاه پهلوی با فرمان رسمی ثبت تاریخ قمری در مکاتبات اداری را ممنوع کرد. وی با صدور فرم، استفاده از تقویم قمری را ممنوع اعلام کرد: «با توجه به اینکه تاریخ رسمی ایالت از فروردین 1314 شمسی تعیین شده است، کلیه ادارات ،تی موظف به اجرای آن هستند، بنابراین باید در آن تاریخ گنجانده شود». از وصول این لباس در کلیه اسناد رسمی معاملات تاریخ شمسی را بنویسید و از ذکر تاریخ قمری خودداری کنید. ممنوع

حسین مکی، نویسنده و عضو چندین دوره شورای ملی، به نقل از عباس مسعودی، رو،مه‌نگار و عضو شورای ملی در دوران پهلوی، می‌گوید: «…اگر جنگ جه، دوم نمی‌شد، شاید رضاشاه بود. مانند ،یه، تقویم رسمی ایران را از الشمسی تغییر می داد.» به میلادی و تعطیلات را از جمعه به یکشنبه تغییر دهید.

… حتی گفت که می خواهد از این دست تغییرات دیگری انجام دهد که به دلیل خیزش عمومی مردم و ،وج از کشور ناکام ماند».

منبع:

مجموعه جلالی، پایگاه اطلاع رس، مرکز سنجش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403010904103/%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D8%AF