ارتباط مردم با حفظ آثار تاریخی قطع شده است

ارتباط مردم با حفظ آثار تاریخی قطع شده است

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و محوطه‌های تاریخی و، میراث فرهنگی گفت: ملی شدن حفاظت میراث فرهنگی موجب وقفه در ارتباط مردم با حفاظت از بناهای تاریخی شده است.

به گزارش اسنا، فاطمه داوری درباره اجرای شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در حوزه میراث فرهنگی به ویژه حفاظت از بناها و بناهای تاریخی اظهار کرد: اتفاقی در نظام برنامه ریزی کشور افتاده که به آن ملی شدن می گویند. حفاظت از میراث، فرهنگ را می آموزیم و با حفظ میراث، بین مردم گسست ایجاد کرده است. بر همین اساس و در چارچوب تحقق شعار سال، بحث ها آغاز شد. موضوع اقتصاد میراث فرهنگی، تاثیر آن بر تولید ناخالص ملی و توانمندسازی مردم برای حفاظت از بافت‌های تاریخی نیز از جمله موضوعات این گفت‌و،ا بود.

وی سپس از تدوین دستورالعمل حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و مدیریت بهره برداری از آنها با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: دستیابی به این دستورالعمل می تواند چراغ راه باشد. این دستورالعمل ها با همکاری گروه های دانشگاهی و در سطح ملی، دستورالعمل های ملی است که توسط و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی به منظور فعال سازی بخش خصوصی برای حفاظت از ابنیه و تأسیسات تاریخی انجام شده است.

داوری افزود: سال گذشته 35 طرح تعاونی داشتیم که از منابع ملی به مردم کمک ،د. ما عمدا خانه های تاریخی را هدف قرار دادیم تا اصل زندگی در آن خانه ها رعایت شود. سال گذشته علیرغم برخی محدودیت ها سه بافت از جمله ماسوله، همدان و شیراز انتخاب شد. ما از مشارکت مردم برای حفاظت از این بافت ها حمایت کرده ایم و از سال گذشته توجه خود را به این بافت ها معطوف کرده ایم.

مدیرکل حفاظت و مرمت بناها، محوطه ها و محوطه های تاریخی و، میراث فرهنگی گفت: مهم ترین موضوع میراث فرهنگی افزایش مشارکت مردم است. با توجه به شبیه سازی ها، ما انتظار بهبود موثر در شرایط آینده را داریم. موضوع سرمایه گذاری در بناهای تاریخی با رویکرد احیا جنبه های مختلفی دارد که با سایر حوزه ها متفاوت است. ما قول می‌دهیم که اتفاقات خوبی رخ دهد، حتی اگر قدرت فعلی ما با میزان سود نامتن، باشد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403012513360/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA