اطلس غذایی گیلان و بازاریابی آن تدوین شود/ ثبت ملی 35 غذای گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی جه، گیلان با اشاره به پیشنهاد تدوین اطلس غذا و غذای گیلان افزود: به نظر می رسد تدوین اطلس غذای گیلان به ،وان یکی از مهم ترین نیازها و ضرورت ها باید با تلاش فراوان انجام شود. گردشگری خوراکی، که نه تنها می تواند به ثبت تفاوت ها و تغییرات کمک کند. مواد غذایی از مکان های مختلف شناسایی و سپس به بازار عرضه می شود و برندسازی می شود. غذاهای ایر، فرهنگ جامعی از انواع غذاها و نوشیدنی های مناطق مختلف گیلان است که از پیشینه آن تنوع و طرز تهیه، خواص و فواید غذاها و غذاها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما امروز 16 آذرماه جه، در بزرگترین رویداد خوراک شناسی ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، گفت: غذا به قدری مهم است که در آیات قرآن بر آن تاکید شده است و خداوند آسمان را با غذا توصیف می کند. در صدها آیه منابع غذایی باید از قبل بیشتر توضیح داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: گردشگری خوراک شناسی یکی از انواع گردشگری است که می تواند علاوه بر تنوع بخشیدن به سبد محصولات گردشگری، موجب شناسایی، احیاء و معرفی طیف وسیعی از انواع غذاها شود. غذاها و نوشیدنی های محلی به ،وان محصولاتی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی.

جه، با بیان اینکه گردشگری غذایی می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد و برای بازدیدکنندگ، که با فرهنگ متفاوت به کشور و استان گیلان می آیند جذاب است، گفت: گردشگری غذایی در دنیا بیش از 200 تریلیون دلار گردش مالی دارد و این موضوع می تواند یک برنامه تشویقی برای سرمایه گذاران در حوزه گردشگری باشد. همچنین گردشگری آشپزی که یکی از انواع گردشگری خوراک شناسی است که شامل تجربیات آشپزی، تورهای غذایی، سخنر، ها، رویدادها و چشیدن غذاهای قومیتی است.

وی هدف از گردشگری غذایی را شناخت فرهنگ کشورهای مختلف و دادن فرصت به مسافر برای تجربه منطقه و آشنایی با غذا دانست و تصریح کرد: گردشگری غذایی گیلان به دلیل تنوع، پتانسیل بالایی برای دنیا دارد. غذاها از نظر تنوع بر روی تمامی پلتفرم ها قابل استفاده بوده و قابلیت صادرات را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: بیش از 88 درصد گردشگران در سراسر جهان خوردن غذاهای سنتی کشور را یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری می دانند و همچنین رونق گردشگری خوراک شناسی باعث رونق ،ب و کار در این منطقه شده است. اسکان، حمل و نقل و به طور کلی زمینه ای برای کارآفرینی و اشتغال ایجاد می کند و می تواند به ،وان یک میراث ناملموس به ما کمک کند، ی،ی امروزه گردشگری خوراک شناسی را می توان قلب تپنده، جذاب و جدانشدنی گردشگری دانست.

جه، تاکید کرد: برای توسعه گردشگری غذا باید آثار ناملموس غذایی در سطح ملی و بین المللی ثبت شود که این امر نیازمند حمایت سیاستی و دیپلماسی فرهنگی است. برای رونق گردشگری غذا تولید و پخش محتوای تبلیغاتی در مورد غذاهای گیل، و فرهنگ آن در شبکه های بین المللی تلویزیون ضروری است و در عین حال صنعت غذا و صنعت گردشگری باید به داخل توسعه یابد.

وی با بیان اینکه هر منطقه از گیلان با توجه به اقلیم و فرهنگ خود غذاهای مخصوص به خود را دارد، افزود: طعم و رنگ غذاهای محلی و سنتی گیلان و روش های طبخ آن ها که شامل انواع دسر، نان، ترشی و مربا است. سوپ و سیخ و خورش.شامل محلی است که برخاسته از تنوع و تفاوت فضای فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و کشاورزی این مناطق است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، غذا را مانند سایر محصولات فرهنگی بیانگر هویت قومی و نژادی مردم دانست و گفت: نحوه تهیه و سرو غذا به ،وان میراث فرهنگی ناملموس حافظ تنوع فرهنگی و ضامن توسعه پایدار است و این امر ظرفیت در کنار میراث فرهنگی ملموس، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در تمام مناطق کشور است.

وی ادامه داد: عدم توجه به موضوع غذا به ،وان یک مولفه فرهنگی و جاذبه گردشگری باعث شده است که بسیاری از غذاهای محلی گیلان در آستانه فراموشی قرار گرفته و ثبت ملی 35 نوع غذای گیل، به ثبت ملی رسیده است. در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته است.

جهاني با اشاره به پيشنهاد تدوين اطلس غذا و غذاي گيلان افزود: به نظر مي رسد تدوين اطلس غذاي گيلان بايد با همت و تلاش فراوان صورت گيرد زيرا يكي از نيازها و ضرورت هاي مهم گردشگري غذا كه مي تواند علاوه بر کمک به ثبت تفاوت ها و تنوع غذاها در نقاط مختلف، شناسایی و سپس بازاریابی و بازاریابی غذاهای ایر، به ،وان فرهنگ کاملی از انواع غذاها و نوشیدنی های مناطق مختلف گیلان، زمینه، تنوع و روش های تهیه، خواص آنها. و فواید غذاها و غذاها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402100704890/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%DB%B3%DB%B5-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86