واکنش میراث فرهنگی به ماجرای «سینگلج»

واکنش میراث فرهنگی به ماجرای «سینگلج»

معاون میراث فرهنگی استان تهران پس از ت،یب بنای مجاور تالار سنگلج که تهدیدی برای این بنای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی اعلام شد، گفت: شهرداری قبل از تعطیلات از میراث فرهنگی استعلام کرد بر اساس پاسخی که به آن داده شد، سازه جدید است، طبق قو،ن حفظ حریم خصوصی، ارتفاع پارچه چوب صندل می تواند به 12 متر برسد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای اردیبهشت 1403 هجری شمسی پریسا مقتدی – مدیر تالار سنجلج – از ت،یب بنای مجاور این بنای تاریخی که در سال 1387 به شماره 27469 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود، خبر داد. با توجه به ارتعاشاتی که در حین ت،یب به وجود آمد، وارد سالن نمایش شد و در جایی که این ساختمان روی کانال قرار داشت و قبلاً فروکش کرده بود، ادامه ت،یب ساختمان مجاور و به دنبال آن گودبرداری و ساخت سازه جدید، خبر از یک موضوع جدی می داد. تهدیدی برای تئاتر سنگلج از طرفی ت،یب این بنا ظاهراً تعجب آور بود، زیرا به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی حتی قبل از عید اصرار داشتند که آن ساختمان را به این تماشاخانه واگذار کنند.

کاظم نذری، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز گفت: شهرداری تهران بدون هماهنگی با و، میراث فرهنگی و گردشگری این اقدام غیراصولی و غیرقانونی را انجام داده و باید از و، ارشاد و میراث فرهنگی برای حفاری مجوز بگیرد. ” سوراخ هایی در این مکان.” اما محسن سعادتی – معاون میراث فرهنگی استان تهران وی به ایسنا گفت: قبل از تعطیلات نوروزی شهرداری از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام کرده و پاسخ این استعلام این است که می توانند بنا را بر اساس ضوابط مصوب مرزی سنگلج بسازند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران که چندی پیش از سالن سنگلج و ساختمان مجاور آن که ت،یب شده بود بازدید کرده بود، گفت: این ساختمان توسط شهرداری ت،یب شده بود و وقتی از آن بازدید کردم در حال تخلیه ، بودند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه تالار سنگلج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای فضا و حریم مشخصی است، بنای کنار آن ت،یب شده و پس از آن مجوز ساخت بنای جدید در حریم و حریم آن صادر شده است؟ وی گفت: اموالی که ت،یب شد و مورد استعلام قرار گرفت، اثر تاریخی و میراث فرهنگی نبود. از سوی دیگر، طبق مقررات حرمسرا، در صورت وجود اثر تاریخی ثبت شده در حرمسرای مصوب دیگری، ضوابط و مقررات آن حرمسرای مصوب ملاک عمل خواهد بود. بنای ت،یب شده در بافت تاریخی سنگلج قرار داشت، بنابراین قو،ن حریم خصوصی در این بافت شامل حال آن می شود. شهرداری استعلام کرد و از این موارد مطلع شد و تایید شد که استاندارد باید قو،ن عمومی مصوب حریم خصوصی باشد.

پاسخ میراث فرهنگی به یک داستان

در این ع، ساختمان جنب تالار سنگلج و ارتفاع آن قبل از ت،یب را مشاهده می کنید.

معاون میراث فرهنگی استان تهران بنا بر ضوابط اعلامی میراث فرهنگی بنای جنب تماشاخ، سنگلج به چند متر مجاز است؟ وی گفت: ساخت و ساز باید بر اساس ضوابط و کنترل های حاکم بر ویژگی پارچه صندل باشد و ارتفاع سازه ها در ویژگی این پارچه می تواند به 12 متر برسد.

سعادتی در پاسخ به برخی اظهارات شما مبنی بر ساخت یک ساختمان 20 طبقه جنب تالار ثبت احوال سنگلج گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم. آنها باید این ساختمان را طبق ضوابط و مقررات تنظیم شده در بافت بارج بسازند که طبق این آیین نامه می تواند تا 12 متر ارتفاع داشته باشد. در این مورد، سیاست حفظ حریم خصوصی تایید شده استاندارد عملیات ما است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به نگر، تالار سنگلج مبنی بر آسیب احتمالی این بنای باست، تاکید کرد: ساخت بنای مجاور نباید آسیبی به اموال ملی تماشاخانه سنگلج و استانداردهای مهندسی و کاوش در مصوبه وارد کند. منطقه باید در نظر گرفته شود.

سعادتی در پاسخ به نگر، از عمق گودبرداری ساختمان جدید و احتمال ساخت طبقات بیشتر در زیر زمین که تالار سنگلاگ را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، گفت: از ساخت طبقات در عمق زمین اطلاعی ندارم. در هر صورت میراث فرهنگی بازدیدهای مستمری خواهد داشت بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد. برای ما آثار تاریخی ثبت ملی خط قرمز است. میراث فرهنگی در کنار تالار سنگلاگ قرار دارد و تا جایی که می تواند از آن دفاع می کند.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403021309687/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%AC