رشد و تقویت فرهنگ پهلوانی و ایثار در قلب ورزش زرخانیه

رشد و تقویت فرهنگ پهلوانی و ایثار در قلب ورزش زرخانیه

هفدهم شوال روز ش،ت عمرو بن عبدود به دست شجاع ترین مرد تاریخ بشریت حضرت علی (علیه السلام) در کشور ما «روز فرهنگ کشتی و نیرومند» است ورزش» که شخصیت های این ورزش را با فرهنگ اصیل ایران زمین آشنا می کند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 17 شوال به ،وان روز فرهنگ كشتي و ورزش نامگذاري شد. در این روز علی (علیه السلام) با عمرو بن عبدود جنگجوی معروف ، جنگید و او را ش،ت داد و پرچم اسلام را برافراشت و پرچم کفر را سرنگون کرد. به همین دلیل این روز را روز فرهنگ کشتی و ورزش نامگذاری کرده اند.

وزنه برداری قدیمی ترین ورزش بدنسازی در جهان است

در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۸، فدراسیون کشتی و ورزش‌های کشتی ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، (کشتی و آیین‌های کشتی باست،) را به نام ایران در فهرست میراث م،وی یونسکو به ثبت رساند.

ورزش زورخ، در دایره المعارف بروکهاوس آلمان با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان به ،وان قدیمی ترین ورزش بدنسازی در جهان ارائه و نوشته شده است که بیش از 1200 سال است که نسبی است صلح و آرامش در ایران حاکم شد. رزمندگان ایر، ابزارهای جنگی مانند گرز، کمان و سپر را به ابزار ورزشی تبدیل می ،د تا بدن خود را برای آینده آماده کنند و بدن و ذهن خود را با آن تربیت کنند.

برای آشنایی با فرهنگ پهلو، و ورزش اصیل زورخ، باید به شخصیت های متمایز این ورزش و اخلاق و رفتار آنها نگاه کرد، زیرا ورزش و انجام حرکات کشتی از جمله فعالیت های روزمره ایر،ان در قدیم بوده است. . مردم آن زمان از ورزشکاران به دلیل قدرت بدنی، شخصیت و نگرش بالا قدرد، می ،د و همیشه از آنها سپاسگزار بودند.

بوریا ولی بنیانگذار زورخان

حدود هفتصد سال پیش (قرن هفتم خورشیدی) زورخان توسط بوریای ولی با این مک،سم مدرن سازماندهی شد. کشتی گیر «محمود الخوارزمی» ملقب به «القطالی» و معروف به «بورای ولی» در ورزش کشتی و قاتل مهارت زیادی داشت و اوایل زندگی خود را با کشتی و آموزش کشتی به جوانان و نوجوانان گذراند و یکی از مشهورترین کشتی گیران جهان به شمار می رود. آن دوران

رشد و تقویت فرهنگ پهلو، و ایثار در قلب ورزش زرخ،ه

وی در اوا، عمر به تصوف و فلسفه گرایش داشت و از صوفیان و بزرگان و دراویش بود و شاید به همین دلیل تخلص وی به «ولی» بود. وی در سال 703 اثر بزرگ خود «گنج الحقایق» را نوشت و پس از آن در سال 722 درگذشت و در شهر خوی در شمال استان آذربایجان غربی به خاک سپرده شد.

احمد فافدر قهرمان جاودانه ایران

احمد فوادر کشتی گیر خطه ،اسان بود در سال های 1329، 1330 و 1331 رقبای سرسختی چون غلامرضا تختی، عباس زندی و غیره را ش،ت داد و توانست سه بار پیاپی ،وان قهرم، کشتی کشور را از آن خود کند کشتی گیر شماره یک کشور او نشان کشتی ایران زمین و ،وان کشتی گیر جاودانه ایران را دریافت کرد و در مسابقات جه، توکیو در سال ۱۹۵۴، ملکه ژاپن ،وان قوی ترین مرد جهان را به او اعطا کرد.

رشد و تقویت فرهنگ پهلو، و ایثار در قلب ورزش زرخ،ه

بعد از مسابقات جه، 1954 در توکیو ژاپن، تیم ملی کشتی ایران را نزد محمدرضا شاه بردند تا هر چه از او خواستند انجام دهند، اما وقتی شاه از احمد فوادر پرسید چه می خواهی؟ ایشان در پاسخ فرمودند: سلامتی; او از شاه چیزی نخواست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمینی به مساحت چند هزار متر مربع به کشتی گیران تیم ،اسان که در شرایط خوبی نبودند، هدیه کرد. و چیزی برای خودش باقی نگذاشت.

الطیب اولین شهید ورزش زورخانه ای بود

طیب هژیرزایی از دوران جو، علاقه زیادی به ورزش باست، و زورخ، داشت. به همین دلیل بدنی ورزیده داشت به گونه ای که در مراکز برق ج، تهران از جمله نیروگاه اصغر شاطر در خیابان انبار غمت نزدیک میدان شوش تهران و نیروگاه رضا کاشفی در تهران حضور مستمر داشت. سعادت پازارچی در نزدیکی پارک فردوس مولوی. محله، مراکز قدرت در محله های باشینار بازار بزرگ و محله نظام آباد تهران و زورخانه شعبان جعفری معروف به شعبان بامخ در منطقه سنگلج تهران به تدریج آوازه آن پیچید.

رشد و تقویت فرهنگ پهلو، و ایثار در قلب ورزش زرخ،ه

شهید طیب حجرزایی را «انقلاب آزاد» می نامیدند. او که سابقه جنگ و استفاده از قمه داشت، به پرچم امام حسین علیه السلام پناه برد و در اوا، سال 1341 و اوایل سال 1342 دچار تحول درونی شد و دوستان و آشنایان بارها از او شنیدند که می گفت: «خدایا. مرا پاک کن و دفن کن.» سرانجام در 20 آبان 1342 در زندان رژیم پهلوی به شهادت رسید.

جهان پهلوان تختی الگوی ورزشکاران قوی است

غلامرضا تختی کوچکترین پسر یک خانواده فقیر در ج، تهران در محله خ، آباد به دنیا آمد. تختی نجاری را نزد ابراهیم نجار فرا گرفت و ظاهراً با راهنمایی او که ورزشکار باست، بود به ورزش باست، روی آورد و چنان در این ورزش مهارت یافت که سال ها بعد زنگ زرخانه به نشانه احترام برای او نواخته شد و در سال 1335ش. و در سال های 1336 و 1337 نشان کشتی ایران را دریافت کرد.

پس از ز،له بوئین زهرا که به بزرگی 7 ریشتر رسید و جان حدود 12 هزار نفر را گرفت، فعالیت مرحوم تختی و تینی چند در امداد رس، و کمک رس، به ز،له زدگان موجی از شور و نشاط و اتحاد ملی را در ایران به راه انداخت. و افراد زیادی برای آسیب دیدگان کمک می فرستادند، به طوری که صندوق تختی از باغ سای در خیابان پهلوی (خیابان ولیعصر «عج» فعلی) تا تالار کیهان در خیابان فردوسی از طریق بلندگو به خوبی پیش می رفت. ز،له آنها – شهروندان تا جایی که می توانستند کتک می زدند، به طوری که ،ن گوشواره، گردنبند و انگشتر به دست می ،د و مردان نیز پول اهدای خود را در جعبه آویزان از گردن تخت می گذاشتند.

رشد و تقویت فرهنگ پهلو، و ایثار در قلب ورزش زرخ،ه

تختی اولین کشتی گیر ایر، بود که توانست در سه وزن مختلف مدال های جه، و المپیک را از آن خود کند، اما از همان دوران جو، به مبارزه سیاسی با حکومت پهلوی و احقاق حقوق مردمی گرایش پیدا کرد و در سال 27 در سال 1332، پس از فرار محمدرضا پهلوی از کشور، در رأس گروهی از ملی گرایان بود که مجسمه رضاشاه را در میدان توپخانه سرنگون ،د و از جمله آثار او ثبت شکنجه تخت در ساواک. سوابق ضد استبداد.

با توجه به سابقه شگفت انگیز ورزشکاران زرق،، انتظار می رود ارزش های مادی و م،وی این فرهنگ سلحشور در کشورمان و حتی فراتر از مرزها برای معرفی فرهنگ کشتی و ورزش زرق، در ایران و جهان فرهنگی تبیین شود. و فرم های هنری با فدراسیون کشتی ایران و زرخ،.

اما هر ساله شاهد برگزاری مسابقات کشتی باست، و اهدای نشان کشتی گیران هستیم که ترویج بی حد و حصر این ورزش می تواند از نظر اخلاقی و سلامت کلی جامعه برای ملت شریف ایران موثر و مفید باشد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403020805987/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%84-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%B2%D9%88%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C