گردشگری در ایران حال و روز خوبی ندارد

دریافتای نماد و مشخص بودن نام آژانس و مجوز آن از نکاتی است که با بررسی کردن آن میتوانید نسبت به صحت تور اطمینان پیدا کنید. ترکیه نیز توانسته است در این زمینه گامهای بلند و بزرگی بردارد و حال می بینیم که تور ترکیه در ایران و دیگر کشورهای دنیا طرفدار زیادی پیدا کرده است و اکنون می توان شاهد این بود که علاوه بر صنایع ساختمان سازی، خودروسازی و همچنین کشاورزی در صنعت گردشگری ترکیه حرف های زیادی برای گفتن دارد. برخی اوقات، تقاضاها تحقق پیدا نمی کنند. این فعال خاطرنشان میکند: بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی همسایگان ایران، لغو پروازهای ایرلاینهای خارجی و کنسلی انواع تورهای مسافرتی زیارتی، طبیعتگردی و خارجی و حتی لغو برنامههای فرهنگی و مذهبی در این دوران به دلیل ترس از کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی باعث شد که فعالیتهای مرتبط با گردشگری ضرر هنگفتی را تجربه کنند. آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور خسارتهای زیادی را به کسبوکارهای حوزه گردشگری، صنایعدستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون خسارتهای زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است.

بیماران اغلب متوجه نیستند که چنین درمانهای تسهیل گری تنها در کلینیک هایی خاص قابل اجرا هستند. با در نظر گرفتن جوانب مختلف می توان گفت که مراقبت های سلامت بیش از پیش در دسترس مردم قرار دارند. برنامه ریزی بلند مدت در ترکیه منجرو به توسعه ی صنعت توریسم این کشور در سال های اخیر شده چه بسا ساخت بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه جهان با نام فرودگاه استانبول دلالت بر همین موضوع دارد. روستای نرگستان با روستای سیاهدرویشان همسایه است و به تالاب سیاهدرویشان راه دارد به همین دلیل میتوان با قایق در کوتاهترین زمان ممکن به تالاب انزلی رسید.

در همین راستا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مکاتبات مکرر با مسئولان کشور و دستگاههای متولی خواهان پرداخت تسهیلات دولت به این گروه همانند سایر بخشهای گردشگری شده است. این ویروس هنوز در آفریقا وجود دارد و تورهای سافاری هم رزرو میشوند. اگر میخواهید درباره روستای کپ بیشتر بدانید، این روستا بافت قدیمی دارد و با وجود لوله کشی های صورت گرفته، اکثر خانه ها از چاه آب استفاده می کنند هرچند به لطف قدیمی بودن بافت روستا، منطقه ای بکر و جذاب به حساب می آید. آبشار آب پری برخلاف آبشارهای دیگر، جزء آبشارهای خاص به حساب می آید چراکه در مسیر آبشار، سنگ ها و صخره های مختلفی قرار دارد که منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده و باعث شده این آبشار در میان محبوب ترین مناطق دیدنی رویان قرار گیرد. همچنین در کنار جاذبه های بی نظیری چون تنگه بسفر، جزیر پرنس و آثار باستانی باقیمانده از حکومت عثمانی که در این کشور وجود دارد استانبول یکی از شهرهایی است که همواره در طول سال چندین مرتبه حراج های باور نکردنی با تخفیف های قابل توجهی در آن مشاهده می شود.

در این وضعیت پس از شیوع و همهگیری ویروس کرونا مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات در دستور کار نهادهای مختلف قرار گرفت. اگر شما نیز میخواهید در این زمان به سفر بروید، باید منتظر قیمتهای بالاتری باشید. پس اگر به دنبال آبشاری بکر هستید که کمتر کسی آن را از نزدیک دیده باشد، سری به آبشار دودوزن گیلان بزنید. این مراکز بلیط های موردنیاز و محل اقامت را برای شما تعیین میکنند تا پس از رسیدن به مقصد آزادانه بتوانید به گردش بپردازید. رزرو آنلاین بلیط پرواز گزینه مناسبی است زیرا می توانید این کار را در خانه، محل کار یا در راه خود به جایی که می روید، انجام دهید و در زمان خود صرفه جویی کنید، همچنین شما می توانید به سادگی بلیط هواپیمایی خود را از طریق سایت لغو یا تغیر دهید. آنچه امروز به وضوح و روشنی قابل مشاهده و فهم آن است که فناوری نقش بی بدیل و بسیار مهمی را در صنعت گردشگری و مسافرت ایفا می کند.بسیاری امروزه˓بخش عظیمی از فعالیت های خود را با استفاده از فناوری های موجود انجام می دهند کارهایی همچون رزرو اینترنتی بلیت هواپیما˓تجارت به وسیله شبکه های مخابراتی و بسیاری از کارهای دیگر که به مراتب در وقت و هزینه آنها صرفه جویی به وجود می آورد.چنین پیشرفت هایی در حوزه فناوری˓منجر به آن شده است تا موسسات و سازمان های ذی ربط در بخش نیروی انسانی صرفه جویی کرده و در همان زمان فرصت و توانی را برای مشتریان بوجود آورند تا خواسته ها و تصمیمات خود را عملی کنند .هتل ها نیز از این رقابت عقب نمانده اند.در حال حاضر بسیاری از هتل ها خدمات اینترنتی رایگان ارائه می دهند و در این بین آن دسته از هتل هایی که اعتبار و به نوعی ستاره بیشتری دارند علاوه بر اینترنت رایگان˓ظرفیت های اضافی برای تماس های داخلی˓دسترسی به اینترنت و همچنین دستگاه های فکس برای ارسال یا دریافت در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.این خدمات اضافی همراه با خدمات رسانی انفرادی کمتر این فرضیه را بوجود می آورد که در دنیای امروزی فناوری به یک خیابان یک طرفه تبدیل شده است.فناوری بوجود آمده خدمات رسانی شخصی را کم کرده و در عین حال درآمدی اضافی برای هتل ها˓خطوط هوایی˓و بخش های حمل و نقل به وجود آور.اما به رغم تمام این سوء استفاده ها˓صنایع گردشگری و مسافرتی وابستگی فراوانی به فناوری داشته و به نوعی می توان گفت˓وجود حوزههای مختلف این بخش˓جنبه های مختلف زندگی را آسان تر کرده است.

و مشارکت جوامع محلی اهمیت قابل توجهی برای توسعه اکوتوریسم آن منطقه دارد. 25. براي برخي بازارهاي بزرگ جهت جذب گردشگر، توجه به سطح درآمد مردم در آن بازارها و بزرگي بازار اهميت دارد. صنعت توریسم تعداد زیادی شغل برای افرادی که در صنعت حمل و نقل و مهمانداری فعالیت میکنند، فراهم کرده است. حتی متولیان تورهای طبیعتگردی یک یا دو روزه نیز اقدام به لغو برنامههای خود میکردند که در پی این کنسلیها، ضرر هنگفتی هم به مشاغل مرتبط با گردشگری وارد میآمد. بسیاری بر این باور هستند هزاران سال پیش، انسانها از این مکان بهعنوان پناهگاه استفاده میکردند. عناصر تشکیل دهنده این مکان تاریخی عبارت اند از: طاقی کوچک، طاقی بزرگ و طرح و تصویر برجسته ای از مراسم تاج گذاری اردشیر دوم. هر جایی که صحبت از تصویر کلی طبیعت ایران باشد، باید منتظر شنیدن «ایران چهار فصل است» باشیم. استارتاپی که انقلابی در پوشش گردشگران ایجاد کرده است. همه اینها باعث ایجاد انگیزه در شرکتکنندگان شده و در پایان برنامه بیش از یک تن زباله جمع آوری میشود. بهطوریکه برنامه تخفیف ۵۰ درصدی هتلهای ایرانی که قرار بود در ایام سال نو چینی برای گردشگران این کشور اجرا شود با آمدن ویروس کرونا بر هم ریخت و این امیدواری که هتلها با پر شدن حتی ۵۰ درصد از ظرفیتشان از گردشگران چینی بتوانند از ورشکستگی نجات یابند و به تعبیر مسئولان گردشگری، صنعت هتلداری کشور دگرگون شود، با شکست مواجه شد.

هر جای جاده که خواستید میتوانید بایستید و به تماشای مناظر بروید یا در جادههای فرعی بپیچید و به روستاها و مناطق گردشگری زیبای دیگر نیز سری بزنید. مونسان با اشاره به همکاری و مشارکت بانک ها در طرح های پیشین این سازمان عنوان کرد: خوشبختانه شبکه بانکی پیش از این در صنعت گردشگری فعالانه حضور داشته است و ما نیز از آمادگی کافی برخورداریم که برای تکمیل پروژه های نیمه تمام سرمایه گذارانی را به بانک ها معرفی کنیم. نباید فراموش کنیم که در سال 2015 میلادی بعد از کودتای ارتش ترکیه و همچنین حملات توریستی در فرودگاه استانبول این کشور برای مدتی گردشگران خارجی خود را از دست داد اما بار دیگر توانست اعتماد توریست ها را جلب کند و تا به امروز یک از ده کشور تویستی ترکیه شناخته شود. میتوانید از شهر حویق به روستای زمرد هم بروید و با راهنمایی روستانشینان خود را به آبشار برسانید. پس همین موارد می تواند برای تبدیل شدن استانبول به شهر توریستی کافی باشد. با این حال اتمام کلیسا کمی به تطویل کشیده و پس از جنگ جهانی اول و در سال ۱۹۱۹ ساخت کلیسا تکمیل شده است. بنابراین برای درآمد تور لیدری در ایران نمیتوان عدد ثابتی را مشخص کرد.

احمدی اظهار میکند: برای از بین رفتن کرونا در آن شرایط، راهکاری جز صبوری و انتظار وجود نداشت و آگاه بودیم که فقط با گذر زمان و رفع ویروس میتوان دوباره، حرفی برای گفتن داشته باشیم. این خانهها در قرن اول خانه ثروتمندترین ساکنان افسوس بوده که سبک مدرن رومی را میتوان در آنها مشاهده کرد. از طرف دیگر، اتفاقات اخیر در ایران، باعث کاهش چشمگیر ورود گردشگران به ایران شده بود که علاوه بر آن در حال حاضر نیز، بر اساس دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در تاسیسات گردشگری، تمام سفرهای نوروزی داخلی لغو شده اند. بر اساس گفته افرادی که در کار سفرهای تفریحی و پزشکی در آفریقای جنوبی هستند، بخاطر نوسانات اخیر، بازار “سفر تفریحی و پزشکی یا سافاری پزشکی” در آفریقای جنوبی هنوز بی ثبات قلمداد می شود. بر اساس آمار منتشره تا سال 2010رشد صنعت توریسم 2/4 درصد و آمار گردشگران نیز به یک میلیارد نفر و درآمد جهانی این بخش به 736 میلیارد دلار افزایش یافت . به گفته رئیس سازمان گردشگری آلمان نخستین نشانههای کاهش تعداد گردشگران بعد از بحران مالی جهانی از سوی گردشگران آمریکایی مشاهده شد. گفته میشود قدمت روستا به ۴۰۰۰ سال پیش باز میگردد و ظاهراً همه مردم روستا سید هستند.

عموماً وقتی گردشگری از توری راضی باشد در فرصت بعدی به همراه دوستانش در آن تور شرکت می کند و یا آن تور را به دوستان خود پیشنهاد می کند. و تاخت و تاز کرونا در کشورهای اروپایی را بررسی کردهاند و در آن مسائلی مانند اروپا در مواجهه با کرونا، نسل بعدی اتحادیه اروپا، توقف گسترش کووید 19، آمریکا در جایگاه هفتادم، عملکرد آلمان، ایتالیا و فرانسه در مقابله با کرونا، مدیریت بحران ویروس کرونا کشورهای اروپایی، ویروس کرونا و شرایط مهاجرت به استرالیا، ایجاد اعتماد بین شهروندان و ترویج همکاری موثر در کل کشور اشاره شده است. در این بین تور استانبول بیشترین تقاضا را در بین مردم کشورمان دارد. بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با 184 هزار و 550 میلیارد ریال است و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با 242 میلیارد ریال تعلق دارد. اما با همه اینها با شیوع کرونا، کسبوکارهای حوزه گردشگری (داخلی، ورودی و خروجی) عملاً تعطیل شد و به عبارتی چرخ این صنعت اشتغالزا نیز متوقف گشت و واحدها و فعالیتهای فراوانی در زنجیره وابسته به آن (ازجمله اقامت، حملونقل، غذا و خوراک، مجتمعهای تفریحی و سرگرمی و سایر واسطههای بالادستی و پاییندستی، مراکز بومگردی و اقامتی) آسیب دیدند که در این میان، بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال است و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق گرفت.

رضا احمدی، مدیر یکی از آژانسهای فعال صنعت گردشگری در رابطه با شرایط صنعت گردشگری در دو سال اوج کرونا به ایمنا میگوید: با ورود ویروس کرونا، صنعت گردشگری از سال ۹۸ با سقوط قابلتوجهی روبرو شد و تقریباً تا اواخر سال گذشته هم سایت atours ادامه داشت. موزه رشت در گذشته به میرزا حسینخان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچکخان جنگلی تعلق داشت، در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر موزه را خریداری کرد و پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد. نکته دیگر آن است که در همان زمان پیشبینی میشد نهایتاً کرونا تا شش ماه دوام یابد اما دو سال گذشته است و هنوز با سویههای جدید روبهرو میشویم. شهر کلگری هر سال میزبان فستیوال کلگری استمپید است، فستیوالی که به عنوان بزرگترین نمایش فضای باز در کره زمین شناخته میشود. زمانیکه پروژه ی 2 میلیارد دلاری شهر سلامت جزایر کیمن که یک بیمارستان 2000 تختخوابی است کلید خورد، انتظار می رفت تا سالانه بیش از 17000 بیمار خارجی (غالبا بیماران آمریکایی) را جذب خود کند. بر اساس تحقیقات بعدی که توسط کمیته اعتبارات عمومی دولت صورت گرفت، یکی از دلایل این بود که اسپانسرهای این پروژه، تعداد مشتریان احتمالی آینده خود را بر اساس مطالعه ای معیوب برآورد کرده بودند.

در بخش نتیجهگیری هم نجات صنعت گردشگری از ازبکستان تا استرالیا، اقداماتی برای بهبود صنعت گردشگری، تجربیات کشور در مقابله با کرونا، تغییرات سفر در دوران کرونا و سناریوهای گردشگری بینالمللی در سال 2020 پرداخته شده است. بنابراین دولتها و سازمانهای مختلف باید به این موضوع بهعنوان امری حیاتی نگاه کرده و تمام تلاش خود را برای از سرگیری دوباره سفرهای بینالمللی، بهخصوص برای نجات جوامع کوچکتر و وابسته بهصنعت گردشگری انجام دهند.» وی در ادامه صحبتهای خود افزود: «صنعت گردشگری یکی از متنوعترین حوزهها و اصلیترین ارکان اقتصاد جهانی است که مشاغل مختلفی را شامل میشود. در واکنشی مشابه یعقوبزاده عنوان میکند: «توسعه پایدار گردشگری طبیعت نیاز به اقدامات سازمانی دارد، کشورهایی که در گردگشری طبیعت موفق بودند در خصوص مناطق مورد نظرشان مطالعاتی انجام دادند، از این رو خیلی از جاذبههای طبیعی را جزو منطقه حفاظت شده قرار دادند و تلاش کردند بیشتر از ظرفیت تحمل آن منطقه گردشگر وارد نشود. شاید در آمار منتشر شده توسط UNWTO مربوط به توریستی ترین کشورهای دنیا حضور نام ترکیه در رتبه ششم این رده بندی برای خیلی ها جای تعجب داشته باشد اما حقیقت این است که در 10 سال اخیر این کشور واقعا مستحقق همچین عنوانی بوده.

جمع کل خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی 118 هزار و 298 میلیارد ریال برآورد شده است. شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تاثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت. آنها که سفر خارجی میرفتند حالا به سفرهای داخلی میروند. این بدان معنی است که فعالیتهای زیادی نیز در طبیعت وجود دارد که بر اکوسیستمهای محلی تاثیر نمیگذارد، بنابراین تفریح هرگز در کاستاریکا پایان نمییابد. فرقی که در رده بندی میان دو سال 2018 و 2019 وجود دارد این است که ترکیه در سال 2019 با دو پله صعود و با رشد 14 درصدی در مجموع 52.5 میلیون گردشگر رتبه ششم را از آن خود کرد. ایران در سال ۱۳۹۸ تا قبل از ورود کرونا میزبان حدود هشت میلیون گردشگر خارجی بود که به همین دلیل در این سال از نظر میزان رشد در جذب گردشگر خارجی در میان سه کشور اول جهان قرار گرفته بود. حتی امسال که شرایط گردشگری نسبت به دو سال قبل بهتر شده است باز هم این نگرانی وجود دارد که پس از اتمام تعطیلات چه شرایطی از لحاظ سلامتی برای گردشگران ایجاد شود و قطعاً با شیوع دوباره، محدودیتهایی شکل میگیرد که آسیب آن بر گردشگری وارد خواهد آمد.

اینگونه که «جک ازون» مدیر یک آژانس گردشگری بزرگ دراینباره گفته بود: «اگر ویروس سارس بد بود، حتماً کرونا بدتر است. کسانی که کارفرما نداشتند، بیمه نبودند و نمیتوانستند از تسهیلات دوران کرونا سود ببرند. این آبشار در میان درختان بلند قامت و طبیعتی بکر پنهان شده و گردشگران می توانند در اطراف آبشار آب پری اتراق کرده و ساعت ها از طبیعت بکر، صدای دلنشین پرندگان و آبشار در کنار آب و هوای لذت بخش لذت ببرند. طی این مسافت در حدود 2.5 تا 3 ساعت (بستگی به وسیله نقلیه) در این راه خواهید بود. رود دره فرحزاد هم در ماههای اخیر از معتادان پاکسازی شده اما برای خروج کامل معتادان و ناامن شدن فضا برای آنها نیاز به تردد بیشتر مردم در این محیط هست و چه بهتر که این تردد توسط گردشگران باشد. ، نه ترند صنعت جتهای خصوصی، آینده گردشگری در پساکرونا، شش پیشنهاد برای بهبود صنعت گردشگری، نقش دیپلماسی اقتصادی در خروج از بحران گردشگری بررسی شده است. اما بعد از اینکه اولین بخش بیمارستان در سال 2014 افتتاح شد، ژورنال بین المللی سفر پزشکی گزارش داد که در سال اول، کمتر از 1000 بیمار وارد این بیمارستان شدند.