کشف پارچه بافته ساسانی

کشف پارچه بافته ساسانی

پارچه بافته شده ساس، به همراه نمونه اصلی کشف شده در غار هستگان و قلم نی 1400 ساله رونمایی شد. این غار حدود 70 سال پیش به غارت رفته و برخی از آثار آن از خارج آورده شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، «غار هستگان» در منطقه مركزي كه اخيراً به ،وان «ميراث در خطر» معرفي شده است، مربوط به اوا، دوره ساسانيان است. چندی پیش باستان شناسان ایر، دریافتند که اسناد و دست نوشته های زیادی درباره این غار از دانشگاه های اروپا و آمریکا آمده است و غارت غار حسینگان از دهه 1950 به مدت 70 سال ادامه دارد. زم، که باستان شناسان به این غار می رسند با وضعیت اسفباری مواجه می شوند.

نیما آصفی، پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات انس، و فرهنگی که اقدام به شناسایی و بررسی برخی از نسخه های این غار در داخل و خارج از ایران کرده است، گفت: تاکنون بیش از 399 قطعه از این اسناد شناسایی شده است که شاید 9 سند را شامل می شود. 390 سند موجود در ایران از کشور خارج شده است.

در حین کاوش در غار، باستان شناسان به یافته های «بی نظیر» دست یافتند، از جمله تعدادی کیسه کوچک مهر و موم شده با دانه های گیاه، بقایای یک پارچه آستین بسته و چند ضلعی، یک پارچه پشمی سه لایه شبیه ژاکت های مدرن، و پارچه موی بز. پارچه آبی با دوخت، طناب های حصیری، قیطان های موی بز، ابزار چوبی، کلاه چرمی، بقایای کمربندهای چرمی، 11 قطعه کتیبه چرمی، برخی از آنها دست نخورده، کتیبه های چرمی با مهر، مهر با نقوش ،ی کوهان دار یافت شد. . مهری که زنی ساس، را با موهای بافته نشان می دهد، مهر قالبی با کتیبه پهلوی، مهری با تزئینات قرقاول، سه حلقه با تزئینات پرنده و دستبند با سنگ های زینتی.

کشف پارچه بافته ساس،

قلم نی در غار هیستگان پیدا شد و به گفته باستان شناسان استفاده از این نوع قلم به 1400 سال قبل باز می گردد. به گفته باستان شناسان، جو غار به گونه ای بوده که این یافته ها دست نخورده باقی مانده است

در میان یافته‌ها، باستان‌شناسان کشف قلم نی با قدمت 1400 سال پیش و مهر سربی، همان سیم و سرب دوران معاصر را برجسته‌تر از بقیه دانستند. از جمله اکتشافات این غار.

اکنون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این قلم را به همراه نمونه بافته شده پارچه هفت وردی جناقی که متریال اصلی آن پشم است در نمایشگاه گردشگری تهران به نمایش می گذارد.

تحقیقات انجام شده بر روی پارچه ساس، یافت شده در غار هیستگان نشان می دهد که تار از نیل و پود آن از پشم سفید است.

کشف پارچه بافته ساس،

نمونه باز بافته شده پارچه ساس، در غار هستگان یافت شد

ع، از سمیا حسنلو، خبرنگار ایسنا

پارچه ساس، کاوش شده از غار هستگان توسط روح الله دهق، و اعظم اسماعیلی در مجموعه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بافته شده است.

این دو اثر در غرفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و در سالن های 8 و 9 به نمایش درآمد.

نمايشگاه گردشگري از 3 تا 26 بهمن ماه در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود. از ساعت 8 صبح تا 16 از این نمایشگاه دیدن فرمایید.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112417037/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C