قدیمی ترین کفش های دنیا + عکس

کفش ها می توانند اطلاعات مهمی در مورد نحوه لباس پوشیدن افراد در گذشته به ما ارائه دهند. برخی از این آثار یافت شده توسط باستان شناسان از خارق العاده ترین اکتشافات تاریخی امروزی هستند.

به گزارش ایسنا، در سال های اخیر باستان شناسان کفش های زیادی را در غارها، معادن نمک، چاه ها و مکان های دیگری پیدا کرده اند که در شرایط عالی مانند محیط کم ا،یژن قرار داشتند. در ادامه با 10 مورد از قدیمی ترین کفش هایی که تاکنون در نقاط مختلف جهان کشف شده اند آشنا خواهید شد:

کفش بچه گانه در معدن نمک اتریش کشف شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

باستان شناسان در حین حفاری معدن نمک در اتریش بقایای یک کفش چرمی دو هزار ساله را کشف ،د. این کفش بچه گانه متعلق به عصر آهن با وجود ساخت و استفاده در 2000 سال پیش دست نخورده باقی مانده است. یافته‌هایی مانند این بقایای کفش و پارچه چرمی که در معدن نمک «درنبرگ» کشف شده‌اند، فرصتی بسیار نادر را برای باستان‌شناسان فراهم می‌کند تا درباره زندگی معدنچیان عصر برنز اطلاعات بیشتری ،ب کنند.

این کفش که امروزه سایز آن معادل کفش کودک شماره 30 است به لطف وجود نمک بسیار سالم مانده است. علاوه بر این کفش، کفش های دیگری که پیش از این در این معدن کشف شده بود نیز به دلیل محیط معدن، دست نخورده باقی مانده است. این کفش‌ها نه تنها دیدگاه جدیدی را در مورد صنعتگری آن زمان و فناوری مورد استفاده برای چرم‌کاری ارائه می‌دهند، بلکه بینش جدیدی از زندگی روزمره افرادی که در معادن نمک یا اطراف آن کار می‌،د، ارائه می‌دهند. این کفش ها همچنین اطلاعاتی در مورد مد کفش و سبک های محبوب این دوره از تاریخ در اختیار باستان شناسان قرار می دهند.

صندل رومی در چاه پیدا شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

حفاری های یک س،تگاه رومی در شمال اسپ،ا منجر به کشف یک صندل رومی منحصر به فرد شد که گمان می رود از پای یک پاک کننده چاه افتاده باشد. این صندل رومی قدمتی 2000 ساله دارد و به دلیل طراحی خاص خود از سایر صندل ها متمایز است. در طراحی این کفش از طرح های دایره ای، بیضی و داسی شکل استفاده شده است. در منطقه “هیسپ،ا” حدود 20 صندل رومی نسبتا سالم کشف شد و صندل کشف شده در چاه از نظر ساخت و طراحی صندل خاصی به حساب می آید. این صندل به دلیل محیط بی هوازی ایجاد شده توسط سیلت در کف چاه، در زمان کشف در وضعیت استثنایی قرار داشت.

صندل های کشف شده در غار

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

در سال 2023، دانشمندان اسپ،ایی تأیید ،د که صندل‌های کشف شده در غار در واقع قدیمی‌ترین پاپوش‌هایی هستند که تا به حال در ج، اروپا پیدا شده‌اند. این اشیاء در ابتدا در حدود سال 1850 پس از میلاد در غار باست، به نام “Cueva de los Murciélagos” کشف شدند که برای اولین بار برای است،اج سرگین خفاش و مواد معدنی کاوش شد. در آن نقطه، هنگامی که کارگران به سمت مناطق عمیق تر غار می رفتند، با محوطه ای مواجه شدند که شامل اجساد مومیایی شده و چندین اشیاء چوبی و بافته شده بود. از جمله این آثار تاریخی می توان به تعدادی صندل اشاره کرد که محققان قدمت دو عدد از آنها را بیش از شش هزار سال تشخیص داده اند. با این حال، قدیمی ترین شی کشف شده در این مجموعه از آثار باست، مربوط به حدود 9000 سال است. محققان دلیل سالم ماندن این اشیاء پس از این مدت طول، را کمبود رطوبت و شرایط آب و هوایی اطراف آنها دانستند.

چکمه عصر برنز در نروژ کشف شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

پاپوش نیمپوتین 3000 ساله متعلق به عصر برنز قدیمی ترین کفشی است که تا به حال در نروژ کشف شده است. این کفش تنها یکی از هزاران اثر تاریخی است که طی دو دهه گذشته در اثر ذوب شدن یخ در کوه های نروژ کشف شده است. این کفش 3000 ساله که در سال 2007 کشف شد، یکی از مهم ترین یافته های کوه های نروژ به حساب می آید. سایز این کفش چرمی امروزه معادل سایز 34 یا 35 در ایالات متحده است و نشان می دهد که متعلق به زن یا کودک بوده است. این کفش با چند تیر و بیل چوبی کشف شد.

اسکی عصر آهن در نروژ کشف شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

در سال 2014، باستان شناسان یک جفت چوب اسکی چوبی را در بالای کوهی یخ زده در نروژ کشف ،د. در سال 2021، باستان شناسان به محل کشف این اثر تاریخی بازگشتند و تیغه اسکی دیگری در عصر آهن پیدا ،د. این دو شی مدت‌ها یخ زده بودند، اما زم، که کشف شدند، دست نخورده باقی ماندند.

ظرف پر از کفش در معبد مصر کشف شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

باستان شناسان مجموعه ای از کفش های باست، را در یک ظرف در یک معبد مصری واقع در اقصر کشف ،د. محققان در مجموع هفت کفش را کشف ،د که شامل دو جفت کفش بچه‌گانه در یک کفش بزرگ‌تر و یک جفت کفش بزرگسال بود. ساییدگی ناهموار روی کفش های متعلق به بزرگسالان وجود دارد که نشان می دهد مالک هنگام راه رفتن می لنگد. بر اساس تعمیرات متعددی که روی کفش ها انجام شده است، به گفته محققان، قدمت این کفش ها بیش از 2000 سال است.

صندل چرمی “عصر آهن”.

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

در آگوست 2019، یک کوهنورد یک ، صندل عصر آهن را در منطقه ای به نام لکه یخی ، کشف کرد. پس از بازیابی این صندل، قدمت رادیوکربن نشان داد که قدمت این اثر تاریخی تقریباً به 300 سال بعد از میلاد می رسد. باستان شناسان پیش از این آثار تاریخی دیگری از جمله تکه های پارچه را در این کوه کشف کرده بودند، اما قدمت هیچ یک از آن آثار به اندازه این صندل نبود. کشف این سم و دیگر اشیاء تاریخی متعلق به عصر وایکینگ ها (حدود 800 تا 1066 میلادی) نشان می دهد که مسیری بین کوه های پوشیده از برف نروژ، بخش هایی از این کشور را به ساحل آن متصل می کند.

کفش های بچه گانه در یک پایگاه نظامی رومی

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

موقعیت اجتماعی یکی از جنبه های فرهنگی مهم امپراتوری روم بود و انتخاب لباس مردم یکی از راه های به رخ کشیدن ثروتشان بود. این نکته را می توان در یک جفت کفش طراحی شده برای نوزاد مشاهده کرد. این کفش ها از کفش های مردانه الهام گرفته شده توسط محققان در پایگاه نظامی روم باستان کشف شده است. علاوه بر این کفش کودک، محققان طی سال ها کاوش بیش از 4000 کفش در این منطقه کشف کرده اند.

جوراب های پشمی در مصر کشف شد

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

باستان شناسان این جوراب های پشمی را که فضایی بین انگشتان پا ایجاد می کند، در حدود قرن نوزدهم هنگام کاوش در مصر کشف ،د. این جوراب‌ها بین قرن‌های چهارم و پنجم میلادی با استفاده از روشی که بیشتر شبیه به خیاطی بود تا بافتنی تولید شد. این جوراب ها اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شوند.

کفش چرم بز در مقبره چینی

قدیمی ترین کفش های دنیا + ع،

باستان شناسان با بازسازی یک جفت کفش از پوست بز با قدمت 1400 سال شکوه اولیه خود را به آن ها بازگرداندند. این اشیاء در داخل مجتمع تدفین «آستانه» واقع در چین، یکی از مراحل مسیر «جاده ابریشم» پیدا شد. 20 روز طول کشید تا محققان ،یفی چند صد ساله کفش را پاک کنند، اما این تلاش ارزشش را داشت. هنگام تمیز ، کفش، محققان دریافتند که سازنده از بافت حیو، (سینه) برای دوختن ،مت‌های مختلف کفش استفاده کرده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112416823/%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3