بازی ویزا ایران و عربستان

،ستان سعودی که در سال های اخیر تلاش زیادی برای جذب گردشگران خارجی انجام داده است، تنها چند کشور همسایه و محدود را از اخذ ویزای ورود به آن کشور معاف کرده است، در حالی که سیاست صدور ویزای الکترونیکی را برای سایر کشورها اعمال کرده است. ایران همچنین از سیاست لغو یکجانبه روادید خود برای ایجاد اختلال در بازار سفر استفاده کرده است. اما سوال اینجاست که آیا تسهیل روادید به تنهایی کشورها را در مسیر توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای ارزی قرار می دهد؟

به گزارش ایسنا، سیاست ویزای ،ستان مجموعه ای از قو،ن و مقرراتی است که تعیین می کند چه ،، مجاز به ورود به این کشور هستند، در حالی که انواع مختلف ویزا یا مجوز سفر وجود دارد.

،ستان سعودی در حال حاضر تنها به اعضای شورای همکاری خلیج ، (GCC) که شامل بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده ،ی می شود، معافیت های روادید یکجانبه اعطا می کند. و ویزای الکترونیکی ،ستان سعودی ساده ترین راه برای اخذ مجوز بازدید از این کشور برای مقاصد گردشگری و تفریحی در نظر گرفته می شود.

ویزای الکترونیکی برای شهروندان تقریباً 50 کشور و منطقه از جمله ایالات متحده، بریت،ا، ژاپن و همه اعضای اتحادیه اروپا (EU) در دسترس است.

شهروندان آلب،، آندورا، استرالیا، اتریش، آذربایجان، بلژیک، برونئی، بلغارستان، کانادا، چین، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند ایرلند، ایتالیا، ژاپن، قزا،تان، کره ج،ی، قرقیزستان، لتونی، لیختن اشتاین، لیتو،، لوکزامبورگ، ماکائو، ما،ی، مالدیو، مالت، موریس، موناکو، مونته نگرو، هلند، نیوزیلند، نروژ، پاناما، لهستان، پرتغال، روم، روسیه، سنت کیتس و نویس، سن مارینو، سیشل، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای ج،ی، اسپ،ا، سوئد، سوئیس، تاجی،تان، تایلند، ،یه، اوکراین، بریت،ا و ایالات متحده واجد شرایط دریافت ویزای الکترونیکی هستند.

یکی دیگر از راه های ورود به ،ستان که به سادگی ویزای الکترونیکی نیست، اخذ ویزای ،ستان در بدو ورود (ویزای فرودگاهی) می باشد که در هنگام ورود به این کشور از طریق کنترل مرزی قابل دریافت است. با این حال، این روش ممکن است شامل یک فرآیند طول، از صف، پر ، فرم درخواست و انتظار برای پردازش ویزا باشد.

ویزاهای الکترونیکی و ویزای هنگام ورود به دارندگان آنها اجازه می دهد تا حدا،ر 90 روز در ،ستان سعودی بمانند. مسافران کشورهایی که واجد شرایط دریافت این دو نوع ویزا نیستند، باید به نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ،ستان سعودی مراجعه کرده و برای ویزای کنسولی ،ستان سعودی اقدام کنند. همین امر البته برای هر مسافری که مایل است مدت بیشتری در ،ستان بماند صدق می کند. بیش از 90 روز یا قصد انجام این کار را دارد. این امر در مورد زندگی، کار یا تحصیل در آنجا نیز صدق می کند.

بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت “VisitSaudi.com”، در حال حاضر اتباع اسرائیلی از ورود به ،ستان سعودی منع شده اند و برنامه ای برای اعطای ویزا به آنها وجود ندارد.

برای مسافران ایر، دو گزینه وجود دارد: مراجعه به دفاتر رسمی صدور ویزا (قطر، امارات و پا،تان از جمله کشورهای دارای دفاتر رسمی ویزا هستند) یا با مراجعه به سفارت/کنسولگری ،ستان سعودی در ایران برای دریافت ویزا اقدام کنند.

این سیاست در ،ستان سعودی اتخاذ شد، زیرا این کشور در نظر دارد طی هفت سال آینده بر اساس چشم انداز 2030، تعداد گردشگران را به 100 میلیون نفر برساند. هدفی که اخیراً توسط مقامات سعودی ضعیف و ناکافی توصیف شده است و «محمود عبدالهادی» معاون گردشگری ،ستان سعودی اخیرا از هدف جدید این کشور برای جذب 150 میلیون گردشگر در سال خبر داده است!

بر اساس این چشم انداز بلندپروازانه، ،ستان سعودی احتمالاً به تدریج تسهیلات ویزا را برای کشورهای بیشتری اعمال خواهد کرد.

همزمان با اجرای سیاست تسهیل صدور روادید، ،ستان سعی دارد با اجرای پروژه های گسترده در حوزه گردشگری از جمله ساخت پروژه 500 میلیارد دلاری «نئوم» جایگاه خود را به ،وان یک مقصد مهم گردشگری تثبیت کند. بر اساس گزارش سازمان تجارت جه،، تعداد گردشگران بین‌المللی در سال 2022 به 16.6 میلیون نفر رسید و این کشور در شاخص گردشگری سازمان تجارت جه، (UNWTO) 12 پله صعود کرد و در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت. این کشور در سال 2019 در رتبه 25 قرار گرفت و به ،وان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگر بین المللی در سال 2022 معرفی شد و همچنین در رتبه دوم بهترین کشورهای جهان از نظر نرخ رشد سالانه گردشگری قرار گرفت.

،ستان سعودی از زم، که درهای کشور را به روی گردشگران بین المللی باز کرد، سر و صدا و تبلیغات زیادی برای جلب توجه به کشوری که با نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم می کند، به راه انداخته است.

در این شرایط، عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران – نیز اخیرا لغو یک طرفه ویزا از 33 کشور این موضوع با تصویب هیات ،ت و ،ستان سعودی یکی از این کشورها اعلام شد.

ایران این سیاست را با هدف ترویج بیشتر گردشگری اجرا کرد. پیشنهاد این و،خانه لغو یک طرفه روادید با 68 کشور بود، اما انتخاب کشورها بر اساس ملاحظاتی بود که در نهایت از این فهرست، با لغو یک طرفه روادید با کشورهای ،ستان سعودی، قطر، ،ی متحده. امارات، بحرین، کویت و لبنان، روسیه، ازب،تان، قرقیزستان و تاجی،تان، تونس، تانز،ا، موریت،، زیمبابوه، موریس و سیشل، ژاپن، اندونزی، ما،ی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هند موافقت ،د.

پیش از این ویزای یک طرفه ایران با عمان و چین برای جذب گردشگر بیشتر لغو شده بود. و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است این سیاست در دو بازار گردشگری عمان و چین موثر بوده و روند سفر از این کشورها به ایران را افزایش داده است.

برای خواندن در این زمینه:

وضعیت سفر از چین و عمان پس از لغو ویزای ایران

با این حال، شرایط مختلف تأثیرگذار بر صنعت گردشگری این سوال را ایجاد کرده است که آیا ایران برنامه‌هایی برای توسعه و رشد گردشگری صرفاً با اجرای سیاست لغو روادید یکجانبه و با وجود وجود رقبای سرسخت و مبتکری مانند ،ستان سعودی دارد؟ در منطقه.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402092819473/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%D8%B2%D8%A7