قیمت و خرید مادربرد کامپیوتر خانگی، اداری و گیمینگ بروزکالا

این مادربردها در پکیج PGA وجود دارن و سرعت باس اون‌ها بین 66 تا 133 مگاهرتز هستش. این نوع مادربردها جای خیلی کمی رو اشغال می‌کنن و در عین حال همه‌ی قابلیت‌های یک برد پایه رو دارن. مادر برد Mini-ITX برای اون دسته از افرادی که در کیسشون حجم کمی رو در اختیار دارن مناسبه.

  • اگه میخواین بدونین چطوری میشه این کار رو کرد مقاله‌ی آموزش اتصال چند کارت گرافیک به یک مادربرد رو بخونین.
  • این سوکت‌ها عبارتند از سوکت LGA ۱۷۰۰، LGA ۱۲۰۰، LGA ۱۱۵۱، AM4 و AM5 که سه تای اول مخصوص پردازنده‌های اینتل و دو تای بعدی مخصوص پردازنده‌های AMD هستند.
  • چیپ‌ست و پل های مادربرد مانند مغز این قطعه عمل میکنند، این قطعات وظیفه کنترل و ایجاد هماهنگی بین سایر قطعات روی برد اصلی را بر عهده دارند.
  • سوکت پردازنده مخصوص پردازنده است و اسلات‌های DIMM نیز حافظه‌های رم هستند که در آن نگهداری خواهند شد.
  • شیارهای PCI-E تاکنون در پنج نسخه عرضه شده‌اند که البته نسخه‌های ۱.۰ و ۲.۰ آن‌ها در مادربردهای قدیمی‌تر وجود دارند و نسخه‌های جدیدتر آن‌ها یعنی نسخه ۳.۰، ۴.۰ و ۵.۰ در مادربردهای جدیدتر دیده می‌شوند.

این بخش برای اتصال پایه‌های فن و هیت سینک به برد استفاده میشود، البته قبل از آن باید سی‌پی‌یو را در جای خود قرار دهید. یعنی اگر رم شما 2400 مگاهرتزی است و از آن با پردازنده 2133 مگاهرتز در 1.65 ولت استفاده می کنید می توانید با مشکلات سازگاری روبرو شوید که می تواند روی عملکرد تاثیر منفی داشته باشد یا منجر به خرابی دستگاه شود. این دستور را می‌توانید با سوئیچ‌های مختلفی استفاده کنید تا جزییات بیستری برایتان به نمایش درآید.

همانطور که می‌بینید هر چقدر عدد بعد از DDR بزرگتر می‌شود سرعت حافظه رم نیز افزایش می‌یابد لذا یک حافظه رم DDR5 سریعتر از یک حافظه رم DDR4 و یک حافظه رم DDR4 معمولا سریعتر از یک حافظه رم DDR3 است. اما پس از مدتی از ورود AT به بازار در بردهای اصلی، یک سوکت خاص متناسب با نوع پردازنده‌های قابل نصب، روی برد اصلی قرار گرفت و نصب پردازنده به وسیلهٔ کاربر نیز امکانپذیر شد. این بخش برای اتصال رم به برد اصلی استفاده میشود، بسته به نوع مادربرد تعداد متغیری از آن‌ها روی برد قرار دارد.

انواع مادربرد برای کامپیوتر و لپ‌تاپ

چیزهایی که در پنل پشتی باید وجود داشته ‌باشد، پورت USB 3.0 به تعداد زیاد، پورت LAN و پورت‌های صدا و خروجی‌های تصویر (شامل VGA و DVI و HDMI و DisplayPort) است. در برخی مادربردهای جدید و اکثر مادربردهای قدیمی تعدادی پورت P/S2 برای وصل‌کردن ماوس و کیبورد هم وجود دارد. این پورت تقریبا منسوخ شده ‌است و با این حال، اکثر تولیدکنندگان مادربرد هنوز روی استفاده از آن اصرار دارند.

نمایشگاه CES 2019: اولین تصاویر کارت گرافیک MSI RTX 2080 Ti Lightning Z

نسل پورت USB معمولا در صفحه مشخصات مادربرد ذکر می‌شود (با کلمه Gen) و هر چقدر بالاتر باشد پورت USB سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات خواهد داشت. مثلا سرعت یک پورت USB ۳.۲ از نسل یک (Gen ۱.۵ گیگابیت و سرعت پورت USB از همان نسخه ولی از نسل دو (Gen ۲) حدود ۱۰ گیگابیت در ثانیه است. اگر نسخه شیار و نسخه رابط با یکدیگر همخوانی نداشته باشند در این صورت سرعت روی نسخه پایین‌تر تنظیم خواهد شد. مادربرد دارای بخش‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پورت‌ها، شیارهای حافظه رم، سوکت محل نصب پردازنده اصلی، چیپ‌ست و شیارها یا همان اسلات‌هایی اشاره کرد که محل نصب قطعات دیگرند. به طور کلی مادربردها از نظر سازگاری با پردازنده در دسته بندی محصولات AMD و Intel قرار می گیرند. مادربردهای موجود در بازار که مناسب کامپیوترهای خانگی عرضه شده اند، در دو نوع معمولی و گیمینگ در بازار به فروش می رسند.

مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI D4

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار