روز ولنتاین با «عبدالمجید العرافی» و درخواست سفرای خارجی

روز ولنتاین با «عبدالمجید العرافی» و درخواست سفرای خارجی

پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در آستانه روز جه، راهنمایان جهانگردی برگزار شد که در آن از استاد عبدالمجید ارفعی و راهنمایان برگزیده تجلیل و درخواست هایی از سوی ضرغامی و سفرای خارجی مقیم ایران ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، این گردهمایی با حضور حدود 900 راهنمای تور از ساعت 9:57 صبح در تالار سازمان حج و عمره با نواختن تنبور آغاز شد. پس از آن لوح جشن راهنمای تور توسط میزبان قبلی به ،وان میزبان فعلی این گردهمایی به استانداری تهران اهدا شد. قبل از ایراد سخنر، به احترام آن مرحوم، چند ث،ه سکوت برقرار شد.

این گردهمایی که پس از چهار سال وقفه به دلیل اپیدمی کرونا برگزار شد، با ارسال پیام تصویری زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان گردشگری سازمان ملل متحد برای راهنمایان گردشگری در ایران همراه بود. او این هفته برای افتتاح نمایشگاه گردشگری به تهران سفر کرده بود.

عبدالمجید العرافی در روز ولنتاین گل می دهد

با ویدیوی کوتاهی از دستاوردها همراه باشید عبدالمجید ارفعی، محقق و متخصص زبان‌های باست، اکدی و ایلامی و یکی از آ،ین مترجمان خط میخی بازمانده.وی به دلیل فعالیت مادام العمر در خواندن کتیبه های باست، در ایران به ویژه الواح هخامنشی مورد تجلیل قرار گرفت. سپس ا،افعی گفت: من راهنما نیستم، گردشگر باشم تا اینکه توسط راهنماها راهنمایی شوم.

وی سپس به برخی از دستاوردهای خود در خوانش کتیبه های تخت جمشید و شوش پرداخت و افزود: کار من این است که این کتیبه ها را بخوانم تا مثلاً جاده های تخت جمشید به شوش یا بزرگراه ها را پیدا کنم. تمامی این کتیبه های آجری برای عبادتگاه ها در نظر گرفته شده است که برخی از این کتیبه های آجری توسط باستان شناسان فرانسوی از کشور خارج شدند و برخی دیگر در حین کاوش بر روی قلعه سوس نصب شدند.

این کارشناس زبان های باست، ادامه داد: من نمی توانم تاریخ را چه خوب و چه بد تغییر دهم، باید بگویم. برخی از این مقالات را خودم خواندم و بخشی دیگر را مرحوم پروفسور هیلکه که همه ما مدیون او هستیم.

روز ولنتاین با

در پایان این سخنان، روسای انجمن‌های راهنمایان گردشگری استان‌ها با اهدای شاخه‌ای از گل رز از زندگی پر از فعالیت‌های دائمی عبدالمجید العرفایی تجلیل ،د. نیما ،ی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت پس از گلباران عبدالمجید ارفعی گفت که به نوعی شاهد روز عشق هستیم.

پس از این کنسرت گروه موسیقی شمس به اجرای برنامه پرداخت.

افسانا احس،، مدرس حوزه گردشگری و فعال در حوزه طبیعت گردی وی با توجه به موضوع سال UNWTO در مورد اهمیت سرمایه گذاری سبز صحبت کرد و از راهنمایان تور خواست تا در سفرهای خود در حفظ منابع طبیعی و انرژی موثر باشند. را

وی همچنین گفت: در حال حاضر در بسیاری از مناطق ایران برای دیدن طبیعت بدون ایجاد مزاحمت در سازه ها باید سخت کار کنیم.

پیشنهاد برای سفرای خارجی مقیم ایران

هرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی هوانوردی ایران وی در این مراسم گفت: ارائه راهنما در ،ت مصوب شده اما عده ای خواستار اجرایی نشدن آن هستند. برخی از افراد برای صنعت گردشگری خطرناک تر از ویروس کرونا هستند.

وی ادامه داد: ما در حوزه گردشگری گلایه نداریم، مطالبات بجا داریم. این ما هستیم که چرخ اقتصاد گردشگری کشور را اداره می کنیم.

رفیعی در بخشی از سخنان خود به هفدهمین نمایشگاه گردشگری اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه به تدریج جایگاه واقعی خود را پیدا می کند و وسعت نمایشگاه امسال سه برابر شده است. با این اقدامات الضرغامی را از سیاستمداران جدا می کنیم این شعر را بخو،م درختی را جای سیاستمداران بگذار تا هوا پاک شود.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز خطاب به سفرای کشورهای حاضر در این مراسم گفت: ایران سرشار از جاذبه های گردشگری، عشق و محبت است که اگر در آن معایبی می بینید، وارد ایران شوید و مسیر خود را تغییر دهید و درخواست های خود را از بخش خصوصی بخواهید و ما این مطالبات را از ،ت با بخش خصوصی پیگیری خواهیم کرد در این صورت شما هرگز مشکلی نخواهید داشت.

روز ولنتاین با

درخواست های الضرغامی و سفرای فعلی

سپس محسن حاج سعید، رئیس مرکز ملی انجمن های حرفه ای راهنمایان تور ایرانمجری این گردهمایی با قرائت نام و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی، تغییراتی در این ،وان ایجاد کرد و گفت: در حال مذاکره هستیم تا گردشگری را در ،وان و،خانه اول کنیم.

وی سپس به مرور تاریخچه این گردهمایی ها که از سال 1385 در تهران آغاز شد و در شهرستان ها ادامه داشت، گفت: اگر این گردهمایی ها نبود این تعداد راهنمای گردشگری نداشتیم. مهم‌ترین دستاورد این سازمان تأمین راهنماهایی بود که بر اثر اختلاف سازمان‌های برنامه و بودجه و تأمین اجتماعی دچار سکته مغزی شدند. آقای ضرغامی کمکم کنید تا این سکته زیاد طول نکشد.

سپس حاج سعید در حضور الضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی به برخی از خواسته های راهنمایان گردشگری اشاره کرد و افزود: برای استفاده از راهنمایان نیازمند بودجه ویژه هستیم. تابلوهای نشانگر بدون مجوز میراث فرهنگی در چندین فرمانداری بر روی آثار تاریخی نصب شد که البته با پیگیری ها متوقف شد و امیدوارم دیگر شاهد آن نباشیم.

رئیس اتحادیه سراسری انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران افزود: شاید بیشترین دغدغه راهنمایان، فعالیت برخی بدون مجوز به ،وان راهنمای تور باشد و درخواست قانونی برای جلوگیری از این رویه داریم.

وی همچنین رویه و،خانه برای لغو روادید را بسیار موثر توصیف کرد و گفت: امیدواریم کشورهای هدف به ویژه کشورهای اروپایی که از این فهرست خارج شدند، اضافه شوند. زیرا بسیاری از مسافران با این راهنماها از کشورهای اروپایی هستند.

حاج سعید ادامه داد: طبق آیین نامه هر سه سال یکبار باید کارت راهنمای تور صادر شود اما هنوز دلیل اجرایی نشدن این آیین نامه و صدور کارت راهنمای تور برای یک سال را متوجه نشده ایم. سوال دیگر این است که چرا یک تشکل حرفه ای برای راهنمایان گردشگری تشکیل شد و دیگری کارت راهنمای صادر می کند؟ خواهشمند است در صورت برون سپاری، صدور کارت راهنما با رعایت ملاحظات به سازمان های خصوصی واگذار شود.

او همچنین گفت: شغل راهنمای تور مسافرت است و ماهیت کارش مسافرت است پس چرا برای سفر به خارج جریمه (هزینه ،وج) می پردازند؟ لغو جریمه سفر برای راهنماها. البته در قو،ن سال 1964 سفر راهنماها با اتوبوس رایگان بود. کلا همه راهنماها با همه سفرهای خارج از کشور دو میلیارد تومان به جیب ،ت نمی زنند، حذفشان کنند.

این راهنمای تور به الضرغامی گفت: البته این مطالبات بسیار ناچیز است اما نیازمند حمایت و تایید شما هستیم.

رئیس مرکز ملی انجمن های حرفه ای راهنمایان تور ضرغامی خواستار کاهش جنبه امنیتی در حوزه گردشگری ورودی شد و گفت: بسیاری از کشورهایی که نسبت به سفر به ایران هشدار داده اند، در سال های گذشته هیچ خصومتی با ایران نداشته اند و حتی رنگ نقشه را هم به خود نداده اند. قرمز ایران اما بزرگترین عاملی که باعث شد آنها اجازه سفر نداشته باشند، سوءتفاهم بود. ما تقاضا داریم که این موضوع برای دستگاه های امنیتی روشن شود.

حاج سعید ادامه داد: آقای ضرغامی امیدوارم از دست شما عصب، نباشند و شما کاندیدای ریاست جمهوری بودید، در این صورت اگر من جای شما بودم یک چشم انداز بلندپروازانه را دنبال می کردم و یک خط ریلی از ایران به عمان ایجاد می کردم و این جاده از آنجا می گذرد. عراق، یمن و سایر کشورهای منطقه ترانزیتی و جاده ای برای صلح ایجاد خواهد شد. این ایده از طریق سفیر ،ستان که روابطش با ایران تغییر کرده است قابل پیگیری است.

وی همچنین خطاب به سفرای حاضر در این گردهمایی گفت: از شما می خواهیم کمک کنید تا مهمان نوازی واقعی ایر، و ایر، در کشورهای خود نشان داده شود، زیرا در این کشورها تنها اخبار منفی منع، می شود. جا دارد از سفیر اسپ،ا که در گفت و گو با و، امور خارجه محدودیت های سفر به ایران را لغو کرد تشکر کنم و از سایر سفرا نیز می خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند.

حاج سعید همچنین از الضرغامی خواست تا دیداری با سفرای کشورهای اروپایی داشته باشد و سخنان آنها را به گوش مسئولان کشور برساند و اقدامات لازم را برای بازگشت گردشگران اروپایی به ایران انجام دهد.

این دیدار با حضور سفرای کشورهای اسپ،ا، جمهوری چک، نیوزلند، نروژ و نماینده سفارت پادشاهی ،ستان سعودی در ایران برگزار شد.

روز ولنتاین با

ساخت کیوسک اطلاعات گردشگری در تهران

در بعدی، سید محمد حسین حجازی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ جهانگردی تهران وی از راه اندازی کیوسک های راهنمای گردشگری در تمامی مناطق تهران خبر داد.

وی وظیفه راهنمایان گردشگری را برای بهبود محیط گردشگری مهم دانست و افزود: شهرداری تهران علاوه بر وظیفه مهم شما وظایفی نیز دارد. معمولاً در کشورهای دیگر شهرداری ها در حوزه گردشگری از اختیارات گسترده تری برخوردارند، اما ذات شهرداری ایجاد زیرساخت ها در حوزه گردشگری است و با حمایت و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار تهران توانست کارهای مغفول مانده را تکمیل کند و برای میزب، اج، گردشگری اعلام آمادگی کند.

مسئول هلدینگ گردشگری و تفریحی تهران با بیان اینکه تهران دارای مقاصد گردشگری فراو، است، گفت: تهران منبع گردشگری نیست و راهنمایان گردشگری باید در این زمینه تلاش کنند و توانمندی های تهران را به ،وان مقصد گردشگری معرفی کنند.

روز ولنتاین با

پس از سخنان ضرغامی، با حضور علی اصغر شلابفیان – معاون گردشگری، هرمت الله رفیعی – رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، محسن حاج سعید – رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی – اتحادیه سراسری انجمن های تجاری و حرفه ای رونمایی شد. برای راهنمایان تور – و آقای محمد هقاضی از ماکت کیوسک اطلاعات گردشگری.

منتخب شواهد از سنت

در زیر، مربیان برگزیده با اجرای زنده گروه موسیقی شناخته شدند. در این بخش از افسانه احس، و استاد الارفعی با اهدای لوح از سوی الضرغامی به طور ویژه تجلیل شد.

حسین تنفر از آذربایجان غربی، مینا حمری از آذربایجان شرقی، بهناز هدایتی از اردبیل، سوما جویبار از اصفهان، رمضانعلی قادری از البرز، فاطمه محمدیان از تهران، رضا روح، از چهارمحال و بختیاری، ناصر اطری از ،اسان رضوی، میترا عسگری طبری از ،اسان شمالی، آرزو دفتری از خوزستان، سامان زنده دل از زنجان، فهیمه حاج حیدری از قزوین، زکریای نوری از قشم، ایمان اشتری از قم، حسین مذنبی از کاشان، کجال نصیری از کردستان، یوسف امیریان از ،انشاه، وحید ساقیار . احمد و آزاده نادعلی از گلستان، مریم ف،ی شهید، از گیلان، علی شریفی رضوی از مازندران، امیر فراه، از مرکزی، مسعود محمدی از هرمزگان، فرشید رضافر از همدان و لیلا سعادت خواه از یزد راهنمایان منتخب این دور از رالی هستند.

روز ولنتاین با

همچنین از کاشت درخت در سایت ارژن به حاضرین در این جلسه اطلاع رس، شد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112719404/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C