راه حلی جدید برای استخرهای بحث برانگیز

راه حلی جدید برای استخرهای بحث برانگیز

حوض‌های موزه الفرش که حدود دو سال پیش به باغ‌های بحث‌برانگیز تبدیل شده بود، به گفته مدیر این موزه اکنون بازسازی می‌شود و با همان کاربری حوض به وضعیت قبلی بازمی‌گردد.

به گزارش اسنا، در آبان ماه 1400 با تصمیم مدیر وقت موزه فرش، هفت حوض ورودی این موزه به باغ تبدیل شد. باغ هایی که قرار بود موقتی باشند. سجاد نوروزیان، مدیر وقت موزه فرش، اقدام خود را توجیه کرد و گفت: حوض ها به محلی برای تجمع ، و شب زنده داری حیوانات کارتونی تبدیل شد و پرتاب ، و فضولات انس، نیز فضای ناخوشایندی را در این موزه ایجاد کرد. ورود به موزه که شهرداری منطقه آن را ممنوع کرده است.» به طور موقت فضای داخلی حوضچه ها پس از پا،ازی گلکاری شد.

تحریف هویت موزه فرش برک انتقادات و حتی اعتراضات زیادی را به دنبال داشت “کامران دیپا” وی که طراحی محوطه، این است،ها و نمازخانه موزه فرش را بر عهده داشت، در واکنش به تغییر ماهیت است،ها گفت: تبدیل حوضچه های وضوی موزه فرش فقط یک تغییر ساده نیست. در حال استفاده است، اما مفهوم مجموعه از وضو تا نماز را نیز مخدوش می کند که شامل هفت وضوخانه و نمازخانه است.» (قابلانما) و نماد دست شهادت…

احمد محیط طباطبایی – پژوهشگر تاریخ و رئیس ایکوم ایران وی در توضیح عملکرد هفت حوض موزه فرش گفت: زم، که موزه ملی فرش ایران در تهران به ،وان موزه فرش شهری در 22 بهمن 1356 افتتاح شد، حصار و نرده ای برای آن وجود نداشت. ساختمان موزه از محوطه خیابان جدا شد و به همین دلیل می شد حوض های روبروی آن را با آب روان پر کرد و از میان حوض های متعددی در نهایت به حوضی مقابل ساختمان نمازخانه هدایت کرد. موزه. هدف معمار این بود که مخاطب را به احساس وضو القا کند. چند جفت کفش پشت نمازخانه و دست پرویز تناولی رو به قبله گروهی را تشکیل می داد که نماد اعتقادات قالیبافان بود.

راه حلی جدید برای است،های بحث برانگیز

وضعیت حوض ها و ورودی موزه فورش

این ع، در 29 فوریه 1402 گرفته شده است

حالا با گذشت حدود دو سال از اجرای آن تصمیم موقت، حوض ها به باغ های بایر تبدیل شده اند که در آن فقط خاک باغ و یکی دو نهال بی جان وجود دارد. ظاهر برخی از این حوض‌ها به‌گونه‌ای مختل شده است که نیاز به مرمت فوری آن‌ها دارد، از سوی دیگر، با وجود ساماندهی و پا،ازی محوطه از حضور بی‌خانمان‌ها، توجیهی مبنی بر تغییر کاربری حوض‌ها به باغ ارائه شد. مردم این مکان هنوز هم محل استراحت بی خانمان های پناهنده است و عصر در سرمای زمستان نزدیک آن آتش روشن می کنند.

مدیر موزه تازه اکنون می گوید برای تغییر وضعیت بد حوض ها درخواست اعتبار کرده است.

راه حلی جدید برای است،های بحث برانگیز

محمد جواد اینانلو وی همچنین از انجام مطالعات بر روی حوضچه ها خبر داد و گفت: مطالعات مربوط به حوض های موزه به پایان رسیده است و قرار است سازمان زیباسازی شهرداری تهران با پیمانکاری که درجه مرمت را داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهد. تا سپتامبر سال جاری در دسترس است.

مدیر موزه فرش می گوید قرار است حوض ها به همان شکل قبل از تبدیل شدن به باغ برگردند.

راه حلی جدید برای است،های بحث برانگیز

اینانلو همچنین اعلام کرد بر اساس توافق با شهرداری، حوض هایی که اکنون در پشت درهای موزه تازه قرار دارد به ساختمان موزه آورده می شود.

مدیر موزه فرش درباره موانع بازسازی این حوض ها که پیش از این از سوی مدیران قبلی موزه ها مطرح شده بود، می گوید: در خصوص ایجاد تغییرات در حوض های موزه فرش مشکلات متعددی داریم که نمی د،م اگر دست به آن بزنیم چه اتفاقی می افتد. بنابراین ما باید با آنها به دقت برخورد کنیم. ،مت لوله کشی زیر حوض سطحی است که لوله های چدنی باید برداشته و جایگزین شوند. ،مت پیچیده این است که از کف است، به لوله ها می رسد. برای این کار باید کف حوض برداشته شود و بر این اساس می توان گفت که با یک هندوانه بسته روبرو هستیم. البته ما آمادگی داریم سریعتر حرکت کنیم، اما نمی‌خواهیم این موضوع روی بازدیدکنندگان نوروزی در روند بازسازی حوض‌ها تاثیر بگذارد.

راه حلی جدید برای است،های بحث برانگیز

وضعیت حوض های موزه الفرش که حدود دو سال پیش به باغ تبدیل شد

ع، از سمیا حسنلو، خبرنگار ایسنا

موزه فرش در ضلع شمالی پارک لاله تهران قرار دارد که در آن فرش‌ها و قالی‌های نفیس ایر، نگهداری می‌شود. ساختمان موزه 3400 متر مربع مساحت دارد و دکور بیرونی آن شبیه فرش عبدالعزیز فرمانفرمایان است.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402120804563/%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B6-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2