حراج صفحه ای از قرآن ایرانی دزدیده شده در لندن

حراج صفحه ای از قرآن ایرانی دزدیده شده در لندن

مرتضی ،ی نیا پژوهشگر نسخ خطی و خطی قرآنی از فروش یک برگ دیگر از قرآن کریم به سرقت رفته از موزه ملی پارس (شیراز) لندن در حراج عمومی خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين قرآن كوفي در فروردين 1381 از موزه ملي پارس شيراز به سرقت رفت، مرتضي كارمنيا، قرآن پژوه، مترجم و نسخ قرآن، اين قرآن مسروقه را تعقيب كرده است. حدود دو دهه است و صفحات جداگانه آن در حال حاضر در موزه لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپولیتن (نیویورک) و موزه هنر اسلامی (دوحه) است. حراج‌های ساتبی، کریستیز و بونهامز نیز شناسایی شده‌اند. با انتشار اطلاعات جدید در فضای مجازی، چند روز بعد در روز چهارشنبه 28 فوریه 2024 (9 مارس 1402) صفحه دیگری از قرآن مسروقه به شماره 548 از موزه ملی پارس (شیراز) در حراج بلکاس لندن برای فروش اعلام شد. به گفته وی، این صفحه از مجموع 172 صفحه نسخه خطی، شماره 93 و مشتمل بر آیات 26 تا 30 سوره انسان است.

،نیا با اشاره به جست و جوها و پیگیری هایی که تاکنون برای شناسایی این قرآن خطی انجام شده است، گفت: و، میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای طرح شکایت در این زمینه انجام نداده است. امیدوارم این بار و، میراث فرهنگی و معاونت حقوقی این و،خانه کاری برای حفظ و احیای این میراث ایر، انجام دهند.

حراج صفحه ای از قرآن ایر، دزدیده شده در لندن

برگی از قرآن مجید به سرقت رفته از ایران که توسط نسخ و قرآن پژوه مرتضی ،ینیا در حراجی بلکاس در لندن شناسایی شد.

هادی میرزایی، مدیرکل موزه های و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دی ماه امسال از تلاش این و،خانه برای بازگرداندن نسخه های شناسایی شده قرآن به ایسنا خبر داد و گفت: بازگشت این قرآن است. یکی از مهمترین چیزها در مواردی در مرحله اثبات مالکیت، اوراق مشخص شده را به ایران برمی گرد،م.

وی گفت: برگ هایی از این قرآن که گفته می شود یکی از قدیمی ترین قرآن های کوفی ایران است، از ایران خارج و در موزه لوور و حراج کریستیز یافت شد. پس از پیگیری های آقای مرتضی ،ی نیا، محقق و پژوهشگر نسخ خطی قرآنی و با هماهنگی نمایندگی ایران در پاریس، صفحات این قرآن از حراج کریستیز حذف شد.

پس از اینکه حراج کریستیز فروش صفحاتی از قرآن کریم را متوقف کرد، به بی بی سی گفت: اندکی قبل از اینکه این اثر به حراج گذاشته شود، گزارش های کریستی دریافت شد و حراج به سرعت تصمیم گرفت حراج را تا بررسی های بیشتر متوقف کند.

مدیرکل موزه های و، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم با اثبات مالکیت اوراق شناسایی شده در حراج کریستی، بتو،م اوراق کشف شده در موزه لوور را بازیابی کنیم.

حراج صفحه ای از قرآن ایر، دزدیده شده در لندن

برگ دیگری از قرآن دزدیده شده در بلکاس لندن به حراج گذاشته شد

این قرآن مکتوب (کوفی) عصر روز چهارشنبه 27 فروردین 1382 (16 فروردین 1382) در ساعات تعطیلی به سرقت رفت. چهار سارق مسلح مبدل با ورود به موزه ملی پارس شیراز، یکی از نماهای شیشه ای موزه را ش،تند و یک نسخه از قرآن کریم به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. از سرنوشت این سارقان خبری در دست نیست.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402120402479/%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86