افتتاحیه روزهای فرهنگی همدان در ایروان

ایسنا/ همدان روزهای فرهنگی همدان در ایروان پایتخت ارمنستان افتتاح شد.

شب گذشته 18 بهمن همزمان با دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روزهای فرهنگی همدان با پخش کلیپی از ظرفیت های هنری، طبیعی و گردشگری همدان، نوای موسیقی گروه بین الملل آیین ها، نقش آفرینی سید مهرداد کاوسی و سخنر، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در مسجد آبی ایروان پایتخت ارمنستان افتتاح شد.

مهدی سبح، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، محمد اسدی محد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، معاون فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی ارمنستان و دیگر اساتید و نخبگان ارمنستان و ایران در این مراسم حضور داشت و افتتاحیه با استقبال مردم ایروان و گردشگران دیگر کشورها مواجه شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: در این ایام فرخنده در هفته فرهنگی همدان در ایروان حضور پیدا می کنیم و از دیدنی ها، فرهنگ، هنر و حال و هوا خواهیم شناخت. از جمعیت شهر همدان که مرهون این اقدام مهم است. از مدیران استان همدان قدرد، می کنم.

مهدی سبح، سیاست خارجی را ابزار نرم یک کشور در خارج از مرزهای خود دانست و افزود: در مقوله قدرت، سیاست خارجی به ،وان قدرت نرم یک کشور محسوب می شود و برای حل خصومت ها، کاهش تنش، افزایش ارتباطات و آوردن استفاده می شود. کشورها به یکدیگر نزدیک تر هستند. ما از سیاست خارجی استفاده می کنیم.

سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه سیاست خارجی شامل دو بخش طراحی و اجرا است و زم، که به بخش اجرایی می رسیم مقوله دیپلماسی نمایان می شود، تصریح کرد: دیپلماسی به م،ای کلان فرآیند حل تعارض و به م،ای ،د است. ابزاری برای افزایش روابط خارجی است.

سبح، با بیان اینکه دیپلماسی کارکردهای امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی دارد اما کارکردهای فرهنگی دیپلماسی از همه مهمتر است، افزود: فرهنگ از بدو ورود به عرصه سیاست خارجی تا کنون یکی از مهمترین کارکردها بوده است. شکل گیری دیپلماسی در جامعه ملل، ،صر فرهنگ جایگاه ممتازی در سیاست خارجی کشورها دارد.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت فرهنگ مشابه ماهیت سیاست خارجی است، گفت: سیاست خارجی قدرت نرم است و فرهنگ و قدرت نرم اغلب بر قدرت سخت غلبه دارد.

وی همچنین به نمونه هایی از قدرت نرم اشاره کرد و گفت: فرهنگ مقدم بر تمدن است، تمدن برای زندگی بهتر انسان آمده است اما فرهنگ قدمت دارد.

سبح، با تاکید بر اینکه ،صر فرهنگی می تواند ما را بیش از سایر ،اصر به هم نزدیک کند زیرا به روح و روان ما مربوط می شود، گفت: همکاری فرهنگی جزء جدایی ناپذیر روابط ما با ارمنستان است و جامعه ارامنه ایران سرمایه اجتماعی برای روابط است. فرهنگ با ارمنستان بوده و هست و آثار و نتایج فرهنگی درازمدت باعث تعمیق دوستی ملت ها می شود.

وی با بیان اینکه از وجود آموزشگاه های ،ی زبان در ارمنستان راضی هستیم و ارمنی ها علاقه مند به یادگیری زبان ،ی هستند، گفت: ما افتخار می کنیم، وی خاطرنشان کرد: تصمیم ارمنستان مبنی بر اینکه یکی از زبان های اختیاری که دانش آموزان این کشور باید یاد بگیرند یکی از زبان های کشورهای همسایه باشد، دقیق و صحیح است.

در ادامه محمد اسدیموحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز امروز را روز ارزشمندی برای دو کشور دانست و گفت: افتتاحیه روزهای فرهنگی همدان در ارمنستان می تواند فصلی برای توسعه روابط باشد. بین دو کشور ایران و ارمنستان.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان نیز بیان کرد که من از شهر حکیم هزاره شیخ ا،ئیس بوعلی سینا، از شهر عالم و شاعر بزرگ بابا طاهر همد، و از پایتخت آمده ام. تاریخ و تمدن ایران، شهری با قدمتی 7000 ساله، گفت: من از شهر تاریخ، تمدن و فرهنگ، از شهر گنجنامه و غار علیصدر و شهر شیرسنگی، نماد هخامنشیان.

محمدرضا خلجی با بیان اینکه بیش از 2500 جاذبه گردشگری در همدان وجود دارد که 1800 مورد آن ثبت ملی و بین المللی شده است، گفت: امسال شاهد ثبت جه، محور فرهنگی تاریخی هگمتانه در همدان و دعوت از بزرگان خواهیم بود. و نخبگان ارمنستان. من می خواهم به آنها در همدان خوش آمد بگویم و اجازه دهم از جاذبه های تاریخی و فرهنگی همدان بازدید کنند.

وی استان همدان را مملو از هنر و نقاشی خارق العاده و منحصر به فرد ،وان کرد و افزود: در استان همدان دو شهر جه، سفال و سرامیک لالجین و ملایر شهر مبل وجود دارد که هر دو خاص و متداول هستند و همچنین یک شهر جه، وجود دارد. شهر انگور و شهر جه، آجیل در همدان.

خلجی تصریح کرد: نمایشگاهی که در افتتاحیه شاهد آن هستید، اثر هنرمندان استان همدان است و ما آمادگی داریم در زمینه آموزش هنر و صنایع دستی روابط خوبی با ،ت ارمنستان داشته باشیم.

معاون فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی ارمنستان نیز در ادامه این مراسم با قدرد، از سفارت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان همدان گفت: امروز جشن و عید فرهنگ و دوستی ایران و ارمنستان است. .

د،الیان بیان کرد که امروز از دیدن جوانان ارمنی که ،ی صحبت می کنند بسیار خوشحال شدم و از اجرای نقال حمد، لذت بردم.

وی با تاکید بر اینکه دوستی و همسایگی ما قدمتی چند هزار ساله دارد و مولفه های فرهنگی هر یک از ما در دیگری وجود دارد، گفت: تشخیص ایر، یا ارمنی بودن فرهنگ گاهی برای کارشناسان دشوار است و این به دلیل محله ، دوستی و میراث. فرهنگ این دو کشور قدمتی چند هزار ساله دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این مراسم شاهد استقبال بی نظیر مردم ارمنستان از اجرای موسیقی سنتی و میم بودیم و در پایان نمایشگاه صنایع دستی همدان در ایروان با حضور مسئولان ارمنستان در مسجد آبی شهر ایروان افتتاح شد. ایروان.

شایان ذکر است روزهای فرهنگی همدان تا روز 20 بهمن روز ملی ایران در ارمنستان ادامه دارد و گروه موسیقی آیینی در دانشگاه هنر، دانشگاه اسلو، و کتابخانه ملی ایروان به اجرای برنامه می پردازد. .

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111914258/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86