یک موسسه خیریه برای محافظت از نقش تاریخی “سرباز حزب” راه اندازی شده است.

ایسنا/پرس یک خیر در سفر یک روزه مدیرکل میراث فرهنگی ، به شهرستان های قیر و کارزین آمادگی خود را برای حصارکشی، توسعه و آسفالت راه دسترسی به نقش تاریخی «سرباز حزب» اعلام کرد. برای بازسازی حمام تاریخی توسط کارزین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، امروز 6 بهمن ماه در سفری یک روزه به قیر و کارزین از ظرفیت های مختلف گردشگری این شهرستان بازدید کرد.

محمد ثابت اقلیدی در این سفر با یکی از خیرین شهرستان قیر و کارزین دیدار و گفتگو کرد و این خیر دوستدار میراث فرهنگی نیز از تمایل خود به حصارکشی، توسعه و هموارسازی مسیر دسترسی به نقش سرباز حزب خبر داد. و همچنین مرمت حمام تاریخی کارزین.

وی همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان قیر و کارزین گفت: قیر و کارزین از نظر گردشگری کشاورزی غنی است و دارای باغات مرکبات و نخلستان هایی است که می تواند در حوزه گردشگری کشاورزی یا گردشگری کشاورزی برای گردشگران جذاب باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، گفت: متاسفانه این توانمندی های متفاوت شهرستان های قیر و کارزین به درستی ارائه و بها داده نشده است.

وی بازاریابی و تبلیغات را رکن اصلی توسعه گردشگری دانست و گفت: برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره لیموترش و مرکبات، رویدادهای مبتنی بر فرهنگ و سنت های شهرستان، شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی موجب رونق و انرژی بخشی به صنعت گردشگری شهرستان می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، افزود: برای توسعه گردشگری در شهرستان ابتدا باید تقاضا ایجاد شود و برای ایجاد زیرساخت های متن، با تقاضا برنامه ریزی و اقدام شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در آستانه نزدیک شدن به ایام نوروز هستیم و شهرداری قیر باید برای استقبال از مهمانان نوروزی به چهره شهر رنگ و عطر خاصی بدهد.

وی همچنین گفت: در محوطه کارخانه قیر هم اکنون زیرساخت های من،ی به لطف میراث فرهنگی ایجاد شده است و طرح محوطه سازی در سال جاری با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان ادامه یافت و شهرداری قیر نیز اقدامات من،ی را برای تامین روشنایی انجام داده است. ، اما در نگهداری سرویس های بهداشتی نیاز است. مهمتر این است که شهرداری قبل از عید نوروز برنامه ریزی کرده است.

40 درصد نخل های استان در قیراکارزین یافت می شود

در این دیدار فرماندار شهرستان قیر کارزین با اشاره به توانمندی های باغی و زراعی این منطقه گفت: قیر کارزین 40 درصد نخیلات استان را برداشت کرد.

ایوب ظریفی افزود: وجود آثار و جاذبه های تاریخی، طبیعی، گردشگری و کشاورزی زمینه ساز توسعه و رونق گردشگری و سرمایه گذاری در این منطقه شده است.

وی گفت: سد سلمان ،ی با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعب، فواید و برکات زیادی برای شهرستان دارد و ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب می شود.

روستای هرز; بزرگترین تولید کننده فرش در جهان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قیرو کارزین نیز توانمندی های صنایع دستی این منطقه را برشمرد و گفت: بزرگترین فرش جهان به ابعاد 110 متر مربع در روستای هرز دهستان این شهرستان تولید شد. .

محمدجعفر ابراهیمی قیری روستای دهبا را پیشرو در زمینه حصیربافی دانست و گفت: این دو روستا ظرفیت ثبت ملی صنایع دستی را دارند و تلاش می کنیم این مهم محقق شود.

وی تعداد آثار ثبت شده شهرستان را 50 اثر در فهرست آثار ملی ایران برشمرد و افزود: 100 اثر ثبت نشده نیز در شهرستان شناسایی شد و رکورد 5 اثر تاریخی، یک غار طبیعی و 5 درخت کهنسال است. در حال آماده سازی برای پروژه در هیئت ملی ثبت نام.

رفع موانع سرمایه گذاری در منطقه گردشگری هفت آسیاب

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، از منطقه هفت آسیاب قیر و کارزین بازدید کرد و این منطقه را علاوه بر آبشار طبیعی، آسیاب‌های قدیمی و نخلستان‌های زیبا، سرشار از قابلیت‌های طبیعی و گردشگری دانست.

طبت اقلیدی همچنین از منطقه پیشنهادی شهرداری افزر برای ایجاد اقامتگاه گردشگری بازدید و از تمایل این اداره کل برای رفع موانع سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد.

وی همچنین در بازدید از مسجد باست، کارزین این مجموعه را اثری با ارزش تاریخی دانست و گفت: طرح مرمت این مسجد در طرح های پیشنهادی سال آینده گنجانده می شود. این مسجد نیازمند بهسازی راه دسترسی است که باید توسط شهرداری انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، همچنین از حمام های تاریخی کارزین، مجموعه گردشگری در حال ساخت جعفر انصاری در کارزین و محور پیشنهادی منطقه گردشگری سد سلمان ،ی بازدید کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402110604172/%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%B4%D8%AF