تخریب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

ایسنا/اصفهان یک باستان شناس از ت،یب لایه های تاریخی در قالب پروژه تسطیح تقاطع کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین اصفهان خبر داد.

در حالی که دو روز پیش، نهم آذرماه، در جریان بازدید شهردار اصفهان از روند پیشرفت ساخت تقاطع کمر زارین، مدیر منطقه سه این شهرداری اعلام کرد: «یکی از پروژه های مهم این منطقه است. تسطیح تقاطع کمر زارین با میدان جلوخان. که باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و ترافیکی در این محل شد. اما یک باستان شناس خاطرنشان کرد: تخلف از قو،ن مصوب مجلس توسط شهرداری در این اقدام مشهود است.

عقیل عقیلی به ایسنا گفت: این مکان به دلیل مجاورت با تپه ای که مسجد جامع اصفهان روی آن قرار دارد، از نظر باستان شناسی در شهر اصفهان بسیار حائز اهمیت است.

این باستان شناس افزود: موقعیت این پروژه در فاصله کمتر از 300 متری شمال شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان و روبروی آرامگاه پیر پیندوز است.

ت،یب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

وی تصریح کرد: طبق قانون هرگونه عملیات ساختم، در اماکن باست، باید زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شود و در صورت فرآوری لایه ها و نهشته های قدیمی، پروژه انجام می شود. تا روشن شدن ابعاد پرونده متوقف شود. بر این اساس و در رابطه با اقدام اخیر شهرداری به وضوح نقض قانون شده است.

این باستان شناس با حضور در محل این پروژه و بررسی لایه های ت،یب شده به وجود بقایای استخوان از تدفین انسان، ت،یب اشیای تاریخی از قبیل آجر در اندازه های مختلف، انواع سفال های منقوش، سفال های ساده و لعاب دار، تنبورهای سفالی پی برد. . متعلق به دوران اسلامی و حتی آثار هنری. مظنون به دوران قبل از اسلام اشاره کرد.

ت،یب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

عقیلی افزود: با نگاهی اجمالی به آثار مورخ، چون حافظ ابونعیم می توان دریافت که تاخیر در ساخت مسجد جامع اصفهان به اواسط قرن دوم هجری می رسد.

وی گفت: پیش از این کاوش ها و تحقیقاتی از سال 1350 تا 1363 توسط پروفسور گالدیری از گروه باستان شناسی موسسه ایزمائو در مسجد جامع اصفهان انجام شده بود. پس از این فعالیت ها و از سال 1377، تیم باستان شناسی ایتالیا به سرپرستی پروفسور برونو جنیتو فصل جدیدی از مطالعات خود را در مسجد عتیق آغاز کرد.

این باستان شناس می افزاید: بر اساس گفته های پروفسور برونو جنیتو، به احتمال بسیار زیاد روی تپه درست زیر محل مسجد فعلی، قبل از ساخت، آثاری از پیش از اسلام وجود داشته است.

ت،یب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

عقیلی ادامه داد: در ادامه بررسی های مربوط به سال 84 توسط دکتر محسن جاوری در اطراف محل مسجد جامع اصفهان انجام شد که نتیجه این گمانه زنی ها حکایت از عقب ماندگی مکان های اطراف مسجد داشت. محسن جاوری در سال 1384 در اطراف مسجد جامع و خیابان مجلسی چاله‌هایی حفر کرد و نتیجه این ترانشه‌ها و لایه‌بندی آن‌ها کشف نهشته‌هایی از دوران اولیه اسلام بود.

وی با اشاره به یافته های به دست آمده در محل پروژه تسطیح تقاطع کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین افزود: این بار اما کمی جلوتر و جایی در خیابان کمر زرین و روبروی آرامگاه پیر. پینه دوز واقع در شمال شرقی جامع اصفهان و مسجد پشته. در محوطه باست، که مسجد بر روی آن قرار دارد آثار ارزشمندی از جمله قاب، سفال و تاسیسات به چشم می خورد.

ت،یب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

وی تاکید کرد: بی شک آغاز فصل جدید بررسی های سیستماتیک، گمانه زنی ها و کاوش های دقیق باستان شناسی در این مکان می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات باستان شناسان در خصوص بافت تاریخی و س،ت گاه های قدیمی شهر از اصفهان باشد.

عقیلی گفت: اقدام اخیر شهرداری اصفهان بدون رعایت موازین قانونی رفتاری آسیب زا و باعث ت،یب لایه های باست، شده است. ادامه این اقدامات غیرقانونی هویت تاریخی اصفهان را از بین می برد و آن را از شهری با قدمت کهن به شهری بی هویت تبدیل می کند.

ت،یب لایه های تاریخی با ساخت گردنه طلا در اصفهان

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402110200864/%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%DA%AF%D8%B0%D8%B1-%DA%A9%D9%85%D8%B1-%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86