چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

مدیرعامل انجمن نظارت بر میراث فرهنگی استان ،ان از ت،یب دو خانه تاریخی ارزشمند خبر داد و گفت: بسیاری از مالکان بناهای تاریخی برای ثبت املاک خود با مشکل مواجه هستند، چرا که قو،ن و مقررات حمایتی از مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی اجرا نمی شود. مردم، جهل و ترس خانه های تاریخی آنها را ویران می کند.

امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی و مدیر عامل انجمن دیده بان میراث و تمدن کارم،ا – در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ت،یب سریالی و گسترده خانه های تاریخی در ،ان، اظهار کرد: در حال حاضر در استان ،ان شاهد ت،یب گسترده خانه های تاریخی در ،ان هستیم. چندی پیش تعدادی از خانه های تاریخی نزدیک بازار و کاروانسرای وکیل و اطراف مسجد ملک ویران شد. در هفته های اخیر دو خانه دیگر در حوالی پارک نشاط ،ان ت،یب شد.

وی گفت: در گذشته برخی از نقاط ،ان را بافت تاریخی اعلام ،د که حدود و ثغور آن مشخص شد اما تعدادی از بناهای ارزشمند ،ان به دلیل اینکه در چارچوب بافت تاریخی و کتیبه نمی گنجد ت،یب می شود. در حالی که با کلمات بزرگی مانند بزرگترین، بیشترین و رکورد جه،، دیگر بناها و آثار مهم و ارزشمند را از دست می دهیم و این خطرناک است.

این فعال میراث فرهنگی گفت: بسیاری از این آثار که ت،یب شده و یا در شرف نابودی هستند، ارزشی شناخته نشده اند، در بافت تاریخی نمی گنجند و ت، برای ثبت آن ها در محل ثبت نام انجام نشده است. سطح ملی دو خانه ای که اخیراً توسط صاحبانشان ویران شده مربوط به دوره های تاریخی قاجار و پهلوی اولیه بوده که دارای تزئینات و معماری ارزشمندی بوده است. در نزدیکی این دو خانه ت،یب شده، خانه های تاریخی ارزشمند دیگری نیز وجود دارد که دارای ارزش هستند و اگر هزینه ای برای آنها نپردازیم به سرنوشت خانه های تاریخی ت،یب شده دچار می شوند. فکر می کنم بخشی از این اتفاقات ناشی از بی اطلاعی مردم و همین کم کاری میراث فرهنگی، صدا و سیما و شهرداری است. متأسفانه باید گفت که در ،ان قو،ن و مقررات به ویژه قانون حمایت از احیاء و احیای بناهای تاریخی مصوب چندین ساله در ،ان اجرا نمی شود.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

خانه تاریخی ضلع شرقی پارک نیشات ،ان قبل از ت،یب. این خانه سالهاست که متروکه است

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

همان خانه بعد از ت،یب

ابراهیمی افزود: بسیاری از صاحبان خانه های تاریخی ثبت ملک خود را با مشکل مواجه می کنند. به ،وان مثال، روند ت،یب خانه حدود دو هفته پیش این بود که ابتدا در و پنجره و سپس طاق آجری که اصالت و هویت را نشان می داد، برداشته شد. از این خانه ، ویران کرد و وقتی دید ،ی کاری ندارد و سراغش نمی آید تمام خانه را با لودر ،اب کرد.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

دومین خانه تاریخی که در ضلع غربی پارک نیشات قرار داشت و اخیراً ت،یب شد

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

همان زمین خانه بعد از ت،یب

مدیرعامل جمعیت دیده بان میراث و تمدن ،ان گفت: صاحبان این خانه‌ها معتقدند ارزش این ساختمان‌ها پس از ت،یب به دلیل زمین ارزشمندتر می‌شود، در حالی که انواع مالیات و عوارض و برداشت ملک را در نظر نمی‌گیرند و به چند طبقه بودن راضی هستند. ساختمان. که قرار است در این زمین بسازند. این در حالی است که در صورت استفاده گردشگری از همین خانه های ارزشمند، نه تنها از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند، بلکه دیگر مشمول انصراف از مالکیت نمی شوند. ضمن اینکه به این بنا ارزش و اعتبار می افزاید و درآمد و اشتغال زایی می کند. مردم آن را نادیده می گیرند و از قو،ن سنگین می ترسند و خانه های تاریخی خود را ویران می کنند. لازم است خدمات مربوطه اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهند.

ابراهیمی گفت: در بسیاری از کشورها بنای جاذبه را مد نظر داریم اما در اینجا بناهای تاریخی را ت،یب می کنیم و مرکز شهر می سازیم و یا در محوطه ها و بافت های تاریخی هتل احداث می کنیم در حالی که می توان بناهای تاریخی موجود را مرمت، مرمت و اصلاح کرد. با حفظ هویت تاریخی شهرها.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

دو خانه ویران شده به دلیل معماری، تزئینات و قدمت ارزشمند بودند.

چرا مردم خانه های تاریخی خود را ویران می کنند؟

سر در دومین خانه تاریخی که در ضلع غربی پارک نشاط قرار داشت

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102618294/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF