پیراهن یقه دار تنگ؛ گنجینه ای بی نظیر از مجسمه های دوره ساسانی

ایسنا/پرس تنگه تاریخی چوگان در 23 کیلومتری شهر کازرون و روبروی شهر باست، بیشاپور قرار دارد و رودخانه شاپور از وسط آن از شمال شرقی به ج، غربی می گذرد.

در ادامه سلسله گزارش های معرفی اماکن تاریخی و طبیعی استان ،، امروز به ارائه تنگ چوگان تاریخی می پردازیم. این تنگه در 23 کیلومتری شهر کازرون و روبروی شهر باست، بیشاپور قرار دارد و رودخانه شاپور در جهت شمال شرقی – ج، غربی از وسط آن می گذرد.

همچنین این تنگ طبیعی و تاریخی در کنار ،ابه های شهر تاریخی بیشاپور قرار گرفته و دارای 3 روستا به نام های روستای تنگ چوگان بالا، تنگ چوگان باین و تنگ چوگان وستا می باشد. کوه شاپور مشرف به روستای تنگ چوگان وستا است اما راه اصلی دسترسی به غار از طریق تنگه چوگان علیا (روستای کشکولی) است.

تنگ چوگان گنجینه ای بی نظیر از آثار و مجسمه های دوره ساس،ان را در دل خود جای داده و در کنار طاق بستان در ،انشاه و نقش رستم و نقش رجب در نزدیکی تخت جمشید، از مکان های تاریخی ارزشمند این دوره به شمار می رود.

این دره علاوه بر 6 نقش برجسته مربوط به شاپور اول و بهرام اول و دوم، مجسمه عظیم شاپور اول با ارتفاع 6 متر در غار شاپور قرار دارد که در ارتفاع تقریباً 800 متری از سطح دریا از بستر دریا قرار دارد. رودخانه.

نقش برجسته‌های این تنگه بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر از سایر نقوش‌های دوره ساس،ان است، به‌طوری‌که 3 مورد از این نقش‌ها بیش از 30 متر مربع مساحت دارند و در هر کدام بیش از 30 نفر. کنده کاری شده اند که تنها نقش برجسته صحنه شکار است که خسرو پرویز در طاق بستان ،انشاه را می توان با آن مقایسه کرد.

6 نقش برجسته در این تنگه وجود دارد که تقریباً همه آنها در نزدیکی ورودی آن و در فاصله 500 متری شهر باست، بیشابور قرار دارند. اگر از سمت بیشابور وارد این تنگه شوید، 4 مورد از این نقش برجسته در سمت چپ و شمال و دو تای دیگر در سمت راست و ج، قرار دارند. اولین نقش برجسته، که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین نقش برجسته‌ای است، نقش برجسته‌ای است که پیروزی شاپور اول بر امپراتوری روم را جشن می‌گیرد.

شاپور در طول 30 سال سلطنت خود بر ایران (241–271 پس از میلاد)، دو بار به جنگ با امپراتوری روم رفت. در پایان نبرد اول، گاردیانوس، امپراتور روم، به دلیل شورش فرمانده گاردش، فیلیپ، به نام ،، کشته شد و فیلیپ، برای ایجاد اساس حکومت خود، به سرعت پیشنهاد صلح با پذیرش را داد. پرداخت غرامت و تحویل ارمنستان به ایران (244 م).

سال ها بعد، زم، که وا،ین در رم به قدرت رسید، برای جبران ش،ت های قبلی، دوباره به ایران حمله کرد. این بار در پی ش،ت ارتش روم، وا،ین به همراه 70000 نفر از مقامات و سربازانش به اسارت شاپور درآمدند (260 م). ).

شاپور در ایران طی مراسمی در شهر تیسوفون پایتخت ایران با حضور وا،یانوس و سردارانش ایران را خورشید گیتی تاب و تنها ابرقدرت جهان نامید و دستور داد نقش آن را بسوزانند. پیروزی در بسیاری از نقاط در کوه. معروف‌ترین این نقش‌ها در رستم نقش و بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آن‌ها در تنگ چوگان است. در اولین نقش برجسته، شاپور اول سوار بر ، در مرکز نقش برجسته نشان داده شده است.

جسد گردیانوس زیر پای ، شاپور و دستان وا،ین به نشانه اسارت در دستان شاپور است. فیلیپ نیز در برابر ، شاپور زانو می زند و درخواست صلح می کند. افسران و سربازان ایر، در 5 ردیف سوار بر ، پشت سر شاپور پهن شده اند و سربازان و مقامات رومی در 5 ردیف در مقابل شاپور دیده می شوند که برای او هدایا و نذورات حمل می کنند. 115 رقم در این نقش برجسته دیده می شود که رکورددار نقش برجسته های ایر، است. نقش برجسته دوم مربوط به پیروزی بهرام دوم بر اعراب صحرا است.

در این نقش برجسته، بهرام سوار بر ، در سمت چپ قرار دارد و ، هایی دیده می شوند که توسط سرداران ایر، هدایت می شوند تا در مقابل او ، و شتر را تقدیم کنند. سومین نقش برجسته که کامل‌ترین و زیباترین نقش برجسته دوره ساس،ان به شمار می‌رود، مراسم دریافت انگشتر یزدی (انگشتر شهریاری) توسط بهرام اول اهورامزدا را به تصویر می‌کشد.

حکاکی این نقش برجسته بسیار هنرمندانه است و چین و چروک و حرکت لباس و … همگی بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است. همه چیز به طرز شگفت انگیزی در این نقش جای می گیرد. حتی جزئیات فیزیکی ، و رگهای پاهای ، نیز روشن می شود.

نقش برجسته چهارم نمایانگر صحنه پیروزی بهرام دوم بر شورشیان است. در این تصویر، شاه در مرکز و روبه‌روی هم بر تخت نشسته است، در حالی که در سمت راست او سربازان و ژنرال‌های ایر، با احترام ایستاده‌اند و در سمت چپ، اسیران و شورشیان توسط ساس،ان به حضور شاه آورده می‌شوند. سربازان نقش برجسته پنجم که در سمت راست تنگه قرار دارد و سالم ترین نقش در میان شش نقش برجسته است نیز به پیروزی شاپور بر ،ت روم اختصاص دارد.

ششمین و آ،ین نقش برجسته که در سمت راست تنگه و درست در کنار جاده قرار دارد، متأسفانه به مرور زمان بیشترین آسیب را دیده و ،مت های بالایی آن تقریباً از بین رفته است. در این نقش برجسته، مراسم دریافت فر یزدی (انگشتر شهریاری) توسط شاپور اول اهورامزدا و نیز پیروزی وی در جنگ با رومیان به تصویر کشیده شده است.

در این نقش، زیر سم ، اهورامزدا، اهریمن و زیر پای ، شاپور، گردیانوس، امپراتور مقتول، لگدمال می شود. فیلیپ طبق معمول در برابر ، پادشاه زانو می زند و تقاضای صلح و بخشش می کند.

جاده دسترسی به تانگ چوگان

از شیراز به سمت قمیه حرکت کرده و پس از رسیدن به قمیه، از جاده قمیه – کازرون استفاده کنید. پس از حدود هشت کیلومتر به تانگ چوگان می رسید. فاصله شیراز تا تنگ چوگان تقریباً 130 کیلومتر است.

از کازرون به قمیه بروید. پس از طی حدود 20 کیلومتر به تانگ چوگان خواهید رسید. این مسیر، مسیر اصلی است.

نکاتی برای بازدید از تانگ چوگان

هر روز از سال می تو،د از تانگ چوگان دیدن کنید. اما این تنگه ها در اسفندماه بسیار سرسبز و زیبا هستند و بازدید از تنگه چوگون رایگان است. در این مکان یک پارکینگ برای پارک ماشین وجود دارد.

تنگ چوگان یکی از میراث گرانبهای دوران ساس،ان و یکی از مکان های گردشگری کازرون است که در نزدیکی شهر بیشاپور قرار دارد. تنگ چوگان یکی از مکان های گردشگری استان ، به شمار می رود و دارای کتیبه های ارزشمندی است که بخشی از تاریخ پر افتخار کشورمان را به تصویر می کشد.

اهمیت این جاذبه بی نظیر با نقش رستم در مرودشت و بیستون در ،انشاه مطابقت دارد. رودخانه شاپور از میان این تنگه می گذرد و بر زیبایی آن می افزاید. علاوه بر این، روستاهای تنگ چوگان پایین، بالا و مرکزی در قلب تانگ چوگان با باغ ها و مزارع دلپذیر واقع شده اند.

به گزارش ایسنا، تنگ چوگان در 24 آذر 1310 هجری شمسی به شماره 158 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101913668/%D8%AA%D9%86%DA%AF-%DA%86%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D8%B8%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86