رکیب خانه، میزبان شیشه‌کاری‌های باشکوه دوره قاجار

ایسنا/اصفهان پس از مدت ها بار دیگر آثار شیشه ای تزیینی و فا، دوره قاجار در ویترین های موزه هنرهای تزیینی ایران در معرض دید عموم قرار گرفت.

مژگان صفامهار، مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران به ایسنا گفت: آثار شیشه ای این نمایشگاه آثار ثبت شده موزه هنرهای تزئینی ایران است که مدتی است به نمایش گذاشته نشده است.

وی با اشاره به اینکه آثار ماندگار این نمایشگاه در ضلع شمالی و غربی موزه هنرهای تزئینی نگهداری می شود، گفت: در حال حاضر ،مت شمالی نمایشگاه که پیش از این به آثار ماندگار اختصاص داشت برای نمایش آثار فا، این نمایشگاه استفاده می شود. شیشه از دوره قاجاریه و این نمایشگاه حداقل به مدت یک سال برپا می شود.

مدیر و متولی دارایی موزه هنرهای تزئینی ایران گفت: هر موزه شی گرا دارای آثار ماندگاری است که در اختیار متولی دارایی قرار می گیرد. آثار این نمایشگاه نیز دارای شماره ثبت و متعلق به موزه هنرهای تزیینی ایران است. این آثار که مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری و دوره قاجار است، هم اکنون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

رکیب خانه، میزبان شیشه‌کاری‌های باشکوه دوره قاجار

صفامهر ادامه داد: آثار زیادی در موزه هنرهای تزیینی ایران وجود دارد و به همین دلیل تلاش من بر این است که همه آثاری که امکان نمایش دارند فرصت نمایش در دوره های متعدد را داشته باشند. به همین دلیل برخی از آثار به صورت سالانه یا فصلی جمع آوری می شوند و برخی دیگر برای عرضه در نمایشگاه جایگزین می شوند.

وی اشیای شیشه ای موزه را حساس دانست و باید طبق ضوابط خاصی نگهداری شود و افزود: 5 ویترین برای نمایش این آثار تدارک دیده شده که در هر کدام 3 شی شیشه ای مربوط به دوران قاجار به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه 15 اثر نفیس شیشه و کریستال متعلق به دوره قاجاریه به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه هنرهای تزئینی ایران گفت: هزینه ورودی موزه برای بازدید از آثار این نمایشگاه و سایر آثار موجود در موزه 4000 تومان است که هر ایر، توان پرداخت آن را دارد. همچنین تلاش ما بر این است که تمامی آثار متعلق به موزه را به علاقه مندان نشان دهیم.

رکیب خانه، میزبان شیشه‌کاری‌های باشکوه دوره قاجار

صفامهار با تاکید بر ،وم ارائه اصالت آثار موزه گفت: علاوه بر آثار شیشه ای که در معرض دید عموم قرار گرفت، آثار ف،ی موزه مانند کلاه ایمنی، رکاب ،، مدال و نشان نیز به چشم می خورد. ، با هم در چیدم، جدید همراه با روایت ارائه می شوند. در معرض دید عموم قرار گرفت؛ یک اثر چوبی نیز برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آثاری با سه متریال چوب، ف، و شیشه با چیدمان جدید و اضافه شدن قطعات جدید برای بازدید به نمایش گذاشته شده است، تاکید کرد: رویدادها باید در موزه ها انجام شود و محتوا ارائه شود. این اقدامات جدید در این راستا برنامه ریزی شده است.

رکیب خانه، میزبان شیشه‌کاری‌های باشکوه دوره قاجار

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102115185/%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1