گردشگری سلامت چیست؟

تعداد گردشگران در طی ۲۰ سال گذشته دو برابر شده است. خوب است بدانید خود تور گروهی نیز انواعی داشته و به دو بخش تقسیم میشود. در مثال های دیالوگ های انگلیسی که در کلاس های درس حضوری یا آنلاین می شنوید، معمولا دو بومی انگلیسی زبان در حال مکالمه هستند. این سد زیبا و چشم نواز در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شد و محیط اطراف و رودخانه آن به منظور رفاه حال گردشگران آماده شد. بناهای مختلفی که در اطراف حرم امام رضا هستند از جمله صحن مسجد گوهرشاد با وجود کاشی کاری های زیبا و معماری هنرهای تزیینی از مناطق دیدنی این منطقه هستند. از دیگر مناطق تاریخی و فرهنگی ایران شهر اصفهان می باشد.

گفت: افزایش تعداد مقاصد گردشگری در سراسر جهان با ایجاد اشتغال و شرکتها، درآمدهای صادراتی و توسعه زیرساختی، به عامل کلیدی در پیشرفت اجتماعی – اقتصادی تبدیل شده است. علاوه بر این، انجام ورزشهای آبی مانند اسکی روی آب، قایقرانی، موج سواری، جت اسکی و..، از دیگر فعالیتها و جاذبههایی است که طبیعت گردان ماجراجو را به سمت مقاصد ساحلی میکشاند. شمشک، توچال، پیست اسکی دیزین و آبعلی که در ارتفاعات البرز هستند، بهترین مناطق برای ورزش های زمستانی در ایران هستند. ایران به عنوان یکی از مناطق امن از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی می باشد. ابوالفتحی گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، توجه به صنعت گردشگری، توسط دولت و حاکمیت به عنوان یکی از پیشرانههای اصلی اقتصاد کشور، میتواند ضمن خروج کشور از بحران اقتصادی، معضل بیکاری و معیشت خانوار ایرانی را حل کند و محرک سایر بخشهای اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات کشور شود. در داخل کشور در تمامی مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان ادامه تحصیل برای علاقهمندان و فراگیران دانش این صنعت فراهم است. رودخانه در ادامه مسیر سنگی و زیبایش به سوی دریای خزر حرکت میکند و مناطقی بکر برای کمپینگ و لذت بردن از طبیعت خلق میکند.

در ناحیه شمالی ایران تالاب انزلی دربندر انزلی بهشت گیلان و شهر نیلوفرهای آبی، خط ساحلی خزر از فریدونکنار تا چالوس و ماسوله این شهر خیال انگیز و مه اندود از مناطق گردشگری در ایران هستند. کتیبهها و صندوقها، خوش خط و متعلق به قرن هشتم و اوایل قرن نهم ه.ق است. «جنگل نقلهبر» روی کوهپایههای سرسبز و خوش آب و هوای استان گیلان واقع شده است. منظره چشمنواز آب دریاچه در میان کوهها و نیزارها بهیادماندنی و حیرتانگیز است. اما در این میان برخی از استان های ایران توانسته اند، بیشترین میزان جذب گردشگر خارجی را به خود اختصاص دهند. چشمه های آب معدنی ایران با پراکندگی در برخی نواحی ایران سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده اند. کشور ایران دارای جاذبه های فراوانی است و تنوع این جاذبه ها سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. به دلیل تنوع بالایی که در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت می تواند در اقتصاد کشور تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

صنعت توریسم و گردشگری به تولید ناخالص داخلی جهانی رقمی معادل ۹ درصد سایت atours کمک می کند. وی افزود: در همین سال، تعداد افراد شاغل در گردشگری به طور مستقیم 620 هزار نفر معادل 4/ 2درصد از کل اشتغال کشور بوده و کل مشاغل ایجاد شده توسط این بخش، یک میلیون و 852 هزار شغل، معادل 4/ 7درصد از کل اشتغال کشور است. این استاد دانشگاه با اشاره به نقاط قوت تحققپذیری صنعت گردشگری، بیان کرد: سفر و گردشگری در منطقه خاورمیانه در سال 2019 نسبت به سال 2018 رشد 8 درصدی داشته است که با ورود 60 میلیون گردشگر بینالمللی به این منطقه، محقق شده است. گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار می باشد. صنعت گردشگری در ایران دارای ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه می باشد.

امروزه اپراتورهای بزرگ گردشگری سعی می کنند تا سرمایه گذاری ویژه ای بر روی اپلیکیشن های تلفن همراه انجام دهند. همه چیز متصل به برنامه های تلفن همراه است. مکان یابی رستوران ها و اقامتگاه ها که توسط تلفن های هوشمند صورت می گیرد، کمک بزرگی به گردشگران کرده است. آن ها حتی می توانند مکان های گردشگری که قصد سفر به آن را دارند را با استفاده از فناوری چک کرده و به صورت آنلاین مشاهده کنند. گردشگران این امکان را دارند تا به راحتی بلیط سفر و محل اقامت خود را رزرو کنند. از قطب نما گرفته تا رزرو آنلاین بلیط و محل اقامت و حتی برنامه های تبدیل ارز. گردشگران خارجی حتی می توانند با استفاده از برنامه های ترجمه زبان به سادگی و بدون کمک به مترجم از پس از سفر خود بربیایند. با استفاده از بسیاری از این اپلیکیشن ها می توان اطلاعات زیادی راجع به سفر، اسناد مورد نیاز برای پرواز و اقامت در اختیار مشتریان قرار داد. معمولا گردشگران به دلیل علاقه مندی به فرهنگ، طبیعت، یا آب و هوای مقصد مورد نظر یا وجود جاذبه های گردشگری تاریخی، آن محل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند.

وی تصریح کرد: بهرغم شوکهای گاه و بیگاه، گردشگری در طول زمان، رشد بیوقفهای داشته است که نشان از نیرومندی و توان ارتجاعی و بازیابی این بخش اقتصادی دارد. ابوالفتحی، تصریح کرد: براساس پیشبینی شورای جهانی سفر و گردشگری، منطقه آسیا و خاورمیانه، بزرگترین مقصد جهانی گردشگری و سفر است و این رشد همچنان ادامه دارد. ابوالفتحی تصریح کرد: براساس بررسیهای بینالمللی، ورود هر 6 گردشگر خارجی میتواند یک شغل ایجاد کند و به موازات آن درآمد ارزی معادل 1400 دلار برای کشور داشته باشد. این استاد دانشگاه افزود: ضمن اینکه، نباید از اثرات ثانویه هزینههای گردشگران بر اقتصاد ملی (ایجاد ارزش افزوده در نتیجه جریان پولی و شغلی ایجاد شده) نیز غافل بود. گردشگری روستایی در معنای کلاسیک نوعی از فعالیتهای گردشگری است که درآمدی اضافی را برای آنهایی که شغلی ثابت مانند کشاورزی و دامداری دارند، فراهم میآورد. در گذشته تور لیدرها و راهنمایان گردشگری همان افراد محلی بودند که با تجربه و آزمون و خطا دیگران را با خودشان برای سفرهای کوتاه و بلند همراه میکردند؛ اما امروزه بدون گذراندن دورههای لازم نمیتوانید وارد این عرصه شغلی شوید.

در صورتی که هدف افزایش اشتغال و درآمد در اقتصاد باشد بخشها به صورت فوق انتخاب میشوند ولی در صورتی که هدف اقتصاد کشور رشد اقتصادی و افزایش تولید باشد بخشها مطابق معیار کشش تولید انتخاب خواهند شد. کارشناسان میزان تولید ناخالصی ملی را که از طریق گردشگری در ایران به صورت غیر مستقیم به دست می آید، 6/1 درصد برآورد کرده اند. یکی از جاذبه های گردشگری قشم که با اولین نگاه تصور می کنید مجسمه های ساخته ی دست بشر می باشند، کوه های تندیس هستند که کاملا طبیعی و بدون هیچ گونه دخالت انسان سر از خاک برداشته اند. فاز مطالعات مقدماتی این موزه از اوایل سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۸۴ اولین کارگاه این طرح (حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپیدرود) راهاندازی شد. اولین مرحله برای تصدی شغل فروش تور گردشگری، علاقه به موضوع گردشگری و ارائه اطلاعات به مشتریان است. براساس آمار ارائه شده میزان تراکنش و حجم پولی جابجا شده توسط گردشگران دنیا طی یک سال در حدود دو برابر درآمد سالانه کشورهای عضو اوپک از محل فروش نفت است.

وقتی شروع به گرم کردن استراتوسفر، لایه بالای تروپوسفر (نزدیکترین لایه به زمین)، می کنید، حرکت در استراتوسفر را تغییر می دهید. با توجه به این شرایط و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان روبه گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایشدرآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی، توجه بیش از پیش به این بخش می تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمدارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند. این تغییر و تحول بسیار سریع گردشگران را از محلی به ملی یا منطقه ای و بین المللی تبدیل کرده است و اگر صاحبان مشاغل می خواهند از این قطار سریع السیر تحولات جا نمانند باید آخرین فناوری ها را در تلاش برای بازاریابی و استراتژی رشد اقتصادی خود به کار گیرند.صنعت مسافرتی و جهانگردی از رزرو اینترنتی هتل و … با توجه به افزایش ورود گردشگران به کشورهای توریست پذیر و دارای منابع عالی جهانگردی بین المللی، این صنعت تبدیل به مهمترین منبع رشد اقتصادی کشورها شده است.

ابوالفتحی در ادامه بیان کرد: از طرفی این تعداد گردشگر، 334 میلیون شغل ایجاد کردهاند که از هر 10 شغل یک شغل را شامل میشود؛ این موضوع، زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود که متوجه شویم از هر چهار شغل جدیدی که در حال حاضر، ایجاد میشود یک شغل به این صنعت اختصاص دارد. این مبلغ ۹٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه را شامل میشود و باعث حمایت از ۲٫۹ میلیون شغل (۱۰٫۹ درصد از اشتغال) در فرانسه میشود. وی افزود: اگر بر اساس سند چشمانداز کشور، مسوولان کشور بتوانند در افق 1404 (20 میلیون گردشگر و 20 میلیارد دلار درآمد) و با خروج از بحران کرونا سالانه 2500 میلیون گردشگر به تعداد گردشگران ورودی کشور، اضافه شود (این اتفاق در سال 97 و 98 امکان پذیر شد و تعداد گردشگران ورودی به کشور از حدود 5 میلیون گردشگر در سال 96 به 9 میلیون در سال 98 رسید) میتوانیم از این مسیر، ضمن ایجاد حدود 14میلیارد دلار درآمد ارزی، برای حدود یک میلیون و 700 هزار نفر شغل ایجاد کنیم که این علاوه بر وضعیت کنونی درآمد و اشتغال کل در این بخش است.

بهترین زمان برای سفر به کوه سنگی با توجه به آب و هوای شهر مشهد، بهار و تابستان است اما پاییز و زمستان کوه سنگی هم دیدنی است. در روز هشتم، به یکی از شهر های دیدنی ایران به نام لرستان می رسیم. این شهر در امتداد رود بريزبين واقع شده است و بخاطر وجود آب و هوای بی نظیر مسافران فعالیت ها و سرگرمی های زیادی در هوای آزاد را می توانند تجربه کنند، از میان انواع تفریح های موجود می توانید انتخاب کنید و به دوچرخه سواری پرداخته یا به سوی کوهنوردی و صخره نوردی رفته یا دیگر سرگرمی ها را امتحان کنید. این که راهی جاده چالوس شوید و توقع چیزی غیر از سرسبزی و آب و آبادی داشته اشید، واقعاً عجیب به نظر میرسد. تماشای قله سفید رنگ درفک بین سرسبزی جنگل بسیار هیجانانگیز است. این ترکیب رسوبی شکلی چند رنگ و درخشان به مخمل کوه داده است. هر چند که جای جای کشور ایران می تواند به عنوان بهترین مقاصد گردشگری برای مسافران به شمار آید.

پوشش گیاهی دشت گلستانکوه بسیار متنوع میباشد و نزدیک به هفتاد گونه گیاهی در آن رشد میکنند. پوشش گیاهی منطقه شامل بید، بلوط و راش، زالزالک و گیاهانی چون گل گاوزبان، لاله کوهی، شیرین بیان است. اصفهان با وجود میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، عمارت عالی قاپو، کاخ چهل ستون و هنرهای مختلفی چون مینیاتور، کاشی کاری و حجاری به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی ایران معرفی شده است. وی افزود: با توجه به سند چشمانداز کشور و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد درونزا، بروننگر و مردمی، توجه دولت به صنعت گردشگری دور از انتظار نیست؛ چون که گردشگری، بهعنوان موتور محرکه اقتصادی کشور، عین اقتصاد مردمی و مقاومتی است. وی گفت: اهمیت این موضوع، زمانی دو چندان میشود که به توزیع این اشتغال و درآمد در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و توسعه یافته کشور، توجه داشته باشیم و به عبارتی دیگر، توزیع مناسب اشتغال و ثروت در تمامی مناطق کشور، صورت بگیرد. صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

۱-روش تجریه و تحلیل روند:گام اول در این تحلیل آن است که اطلاعات قبلی را ترسیم کنیم و تغییرات را بر یک روند خطی پیش بینی نماییم.از محدودیت های این روش این است که قادر نخواهیم بود به علت تغییرات پی ببریم.به علاوه مفروضات ما بر یک روند خطی استوار اند. زندانه در ارتفاعات قرار دارد، به همین علت پوشیده از مراتع سرسبز و زیباست. علاقمندان به کوهنوردی از ارتفاعات آبشار و کوه های اطرافش که شباهت به کوه های دره شیزر دارد صعود می کنند. لازم به ذکر است انتخاب این بخشها برای سرمایهگذاری و نیل به رشد و توسعه اقتصادی کشور بستگی به هدفهای اجتماعی و اقتصادی کشور دارد.