گردشگری ایران ، افزایش گردشگران ورودی و کاهش گردشگران خروجی

کشور کانادا به جهت داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و برخورداری از آب و هوایی متغیر و واقع شدن در بین دو اقیانوس اطلس و آرام، همواره از طبیعت زیبا و آبشار ها و چشم اندازهای طبیعی بسیاری که توانسته به عنوان یکی از جاذبه های توریستی، گردشگران بسیاری را بسوی خود جذب نماید که در زیر به معرفی هر یک می پردازیم. قلعه ی فلک الافلاک پربازدید ترین قلعه در خرم آباد است که توانسته هر ساله توریستان زیادی را جذب کند . پس از شناسایی این عوامل، با استفاده از تکنیک VIKORدر فضای فازی به ارزیابی و اولویت بندی این عوامل پرداخته شده و رتبه ی هر عامل، در مقابل سایر عوامل مشخص شده است. با اولویت بندی این عوامل تصمیم گیرنده می تواند اقدامات مدیریتی مناسب را در برابر آن ها انجام داده و در مورد میزان تخصیص منابع موجود برای هر یک از عوامل مؤثر بر توسعه، برنامه ریزی کند. عوامل زمینهای شامل فرهنگ، اقتصاد، امنیت، امکانات رفاهی و زیربنایی و کیفیت جاذبههای گردشگری است که در هر کشور برای توسعه گردشگری شرط لازم است اما کافی نیست. این عوامل باعث شده است کارشناسان گردشگری را یکی از لوازم «توسعه» بدانند. در این بازار 3 دروازه با قدمت دیرینه توجه هر انسانی را به خود جلب می کند و با گشت و گذار در این جاذبه باستانی، در واقع در دوران صفویه گشت و گذار خواهیم داشت.

ییلاق هلودشت در ۳۰کیلومتری املش، منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل قرار دارد. پر واضح است که در عصر پیچیدۀ امروزی، مسائل ملی و منطقهای نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی است. بارونز (1999) معتقد است گردشگری در وهلة اول، یک ابزار توسعه است و شارپلی (2002a: 12) تأکید میکند که گردشگری به صورت گسترده، ابزاری مهم برای رسیدن به توسعه در مناطق هدف است و علت وجودی آن، ارتقا و توسعۀ منطقهای و ناحیهای در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است. اگر در فصل تابستان قصد سفر به مناطق بکر شمال ایران را دارید مازیچال میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. حال که به طور کلی با آب و هوای استان های مخلف ایران آشنا شدید باید کمی جزئی تر موضوع را بررسی کنیم و به سراغ شهرهای دیدنی ایران در فصل بهار برویم، به طور خلاصه اگر از آب و هوای غیر قابل پیش بینی خوشتان نمی اید قید سفر به شهرهای توریستی شمال کشور نظیر رامسر، ساری، رشت، گیسوم، تالش، گرگان، بابلسر، بجنورد، سرعین و اردبیل را بزنید، این شهرهایی که نام بردیم گرچه بسیار خارق العاده هستند، اما در ایام نوروز تا انتهای بهار در روزی بسیار سرد و در روزی دیگر داغ می شوند، از همین رو باید این نکته در انتخاب شهرها مد نظر قرار دهید، در ادامه با بهترین شهرهای دیدنی ایران در فصل بهار آشنا خواهید شد.

برای پاسخ به چرایی این مسئله در این تحقیق، اسناد و قوانین فرادستی جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است. جمعآوری دادهها از متون و قوانین فرادستی جمهوری اسلامی ایران نظیر قانون اساسی، سند چشمانداز 20 سالۀ ایران در افق 1404، سند نقشۀ جامع علمی کشور، قانون برنامههای توسعۀ اول تا پنجم به دست آمده است. در سند نقشۀ جامع علمی کشور، اولویتهای علم و فناوری ایران تعیین شده است. به عبارت دقیقتر، سیاستگذاریها و تدوین برنامههای راهبردی کلان در هر کشور، محصول محیط سیاسی، ارزشها و ایدئولوژی حاکم، خواست قدرت و اصول نهادینهشدۀ آن کشور است. باید توجه داشت که برنامههای توسعه و سیاستگذاریها در هر کشور متأثر از ماهیت حکومت و ایدئولوژی سیاسی حاکم است که بر نظام برنامهریزی، اسناد فرادستی، برنامههای راهبردی و محتوای آنها تأثیر مستقیم میگذارد. ولي آنچه حركت آنها را در اين راستا تسريع مي نمايد. مي توان به چند دسته تقسيم نمود كه از بين آنها مهمترين، وجود ويژگيهاي خاص بناها و مجموعه هاي تاريخي است.

یکی از جاذبه های گردشگری تهران برج میلاد است که ارتفاع آن 435 متر است و در بین بلندترین برج های مخابراتی دنیا، جایگاه ششم را در اختیار دارد.برج میلاد در جنوب منطقه ی شهرک قدس قرار سایت atours گرفته است. بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته و یکی از منطقه های توریستی مشهد به شمار می رود. ارومیه : در آذربایجان غربی واقع شده و موزه آن با آثاری از زمان اورارتویی تا قاجار، دومین موزه غنی کشور به شمار می رود. صنعت گردشگري امروز در اغلب كشورهاي جهان، به ويژه جهان سوم، كليد اقتصادي به شمار مي رود تا جاي که در كشورها گردشگري بيش از ساير برنامه هاي توسعه در اولويت قرار گرفته است. و تلاش مي شود كه عواملي را كه در گسترش و رونق صنعت گردشگري مؤثرند شناسايي شوند. به توسعه صنعت گردشگري توجه زيادي مي شود. شهر تاریخی و مملو از حس رمانتیک پراگ در جمهوری چک، جزو زیباترین شهرهای اروپا محسوب می شود که شب ها در کوچه های آن بساط مهمانی و آبجوخوری به راه است. باید توجه داشت که در این سند راهبردی، بسیاری از مسائل و حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیان نشده است و صرفاً اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 را مشخص کرده است.

برای علاقمندان به مسافرت و دوست داران سفر و گردش، دستیابی به بلیط هواپیما، بلیط چارتر، بلیط قطار و بلیط اتوبوس، یکی از گزینههای اقتصادی و راحت برای سفر به حساب میآید که با کاهش هزینهها در سالهای اخیر رواج بیشتری نیز یافته است و بدون شک در یک سفر خارجی، بیمه مسافرتی نیز به این مجموعه افزوده می شود. برای مثال هتل های سبز به معنای مسئولیت محیطی برای کم کردن تاثیرات محیطی در خرید کالا ، ارائه خدمات و مدیریت طرح است. بر همین اساس، گردشگری بهعنوان پدیدهای نوین با خاستگاه غربی دارای ماهیت، ابعاد، ارزشها و معنای خاصی است که در نظامها و ایدئولوژیهای سیاسی مختلف نگاههای متفاوتی به آن شده است. بر این اساس، بهروری و استفادۀ بهینه از ظرفیتهای گردشگری هر کشور نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزیهای راهبردی و کلان میان مدت و بلند مدت است.

با چنین دیدگاهی چندسالی است که کشورمان برنامهای تحت عنوان روستاهای هدف گردشگری را مطرح کرده است که در این طرح با معرفی روستاهایی با شرایط خاص، آنها را بهعنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص و در رشد و گسترش امکانات روستا به روستاییان یاری میدهند تا بتوانند با جذب گردشگر به توسعه خود کمک کنند.در حال حاضر و با توجه به اطلاعرسانی معاونت گردشگری «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» بیش از ۴۰۰ روستای هدف گردشگری در ایران شناسایی و ثبت شده است که میتواند به ۱۰۰۰ روستا افزایش یاید. از مطرح ترین تور های داخلی می توان به تور مشهد، تور قشم و تور کیش اشاره کرد.تور چه مزیتهایی دارد؟ شهرهای غربی ایران نظیر ایلام، کردستان، کرمانشاه، شهرهای جنوبی ایران مانند کیش، قشم، جزیره هرمز و شهر آبادان، شمال ایران، شیراز، اصفهان، یزد، تبریز، تهران، مشهد، کاشان، کرمان و همدان معروفترین شهرهای توریستی ایران هستند. در تحقیقات خارجی، هندرسون (2002) و کیم و همکاران (2007)، در بررسی تطبیقی صنعت گردشگری میان دو کشور کرۀ شمالی و جنوبی ــ که دارای سرزمین، زبان، فرهنگ و تاریخ مشابهی هستندــ معتقدند صنعت پررونق گردشگری کرۀ جنوبی و صنعت کمفروغ گردشگری کرۀ شمالی ناشی از ایدئولوژی سیاسی و در نتیجه برنامهریزی و سیاستگذاری متفاوت دو کشور است.

این شهر در تابستان، آب و هوای معتدل و خوبی دارد و در پاییز و زمستان، هوا تا حدودی سرد می شود اما به لطف همین سرما ازدحام جمعیت نیز کمتر می شود. دریاچه چیتگر پس از بررسی های دقیق و به جهت بهبود آلودگی هوای پایتخت در سال 1392 ساخته شد. تورپل با بهرهمندی از هوش مصنوعی و بهینهسازی خدمات لجستیک، منجر به ارتباط مستقیم میان آژانس های مسافرتی، تور لیدرها، ترانسفر، مسافران و شرکتهای مدیریت مقصد شده و با شخصیسازی سرویسها، نقش چشمگیری در بهبود تجربهی سفر مسافران ایفا میکند. پکیج Package : به مجموعه امکانات و سرویس هائی اطلاق می گردد که در تور گردآمده و بصورت بسته مسافرتی به مسافرین ارائه می گردد.

آب و هوای مساعد، زیبایی و جذابیت ویژهای به این آبشار بخشیده است، زیبایی این منطقه در بهار و تابستان وصف ناپذیر است وجود گونههای مختلف پرندگان و انواع گلهای زیبا آبشار لونک را به یکی از جاذبههای توریستی مهم گیلان و حتی ایران تبدیل کرده است. تعریف بیش از حد از این منطقه زیبا در طالقان نمیتواند به درستی جای لذت دیدن آن را بگیرد. رفتن به طبیعت و قدم زدن در آن جا بسیار لذت بخش می باشد. هدف از زنجیره سبز هتل ها کاهش هدر رفتن منابع ،کاهش سموم ،کاهش هزینه ها ، یا طبق تعریف عملکرد مناسبی که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد ، تلقی می شود. از موارد تاثیرات مثبت دیگر این صنعت می توان به نگاه مثبت گردشگری به فناوری های جدید و همچنین استفاده از رویکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات سیستمی و سازماندهی سامانه های رزرو ، تبلیغات و پشتیبانی و ارتباط بین بخش ها در مجموعه که از هدر رفتن زمان و منابع انسانی و منابع طبیعی جلوگیری کرده و صرفه جویی کرده است .

در این سند آمده است «از آنجا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویتها نیازمند توجه و هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیریتهای میانی و تخصیص غیر متمرکز منابع حاصل خواهد شد، اولویتها به ترتیب در سه سطح الف و ب و ج تنظیم شدهاند. گردشگری و سفر کمک می کند تا انسان ها در جهان درک بهتری از یکدیگر و از جوامع و محیط های گوناگون داشته باشند به همین ترتیب کسانی که مداوم در سفر هستند رفتار بهتری نسبت به محیط پیرامون خود و دیگران دارند. هدف از احداث این کانال ها در این منطقه، رسیدن آب به گوشه کنار لرستان در ادوار گذشته بوده است. هدف از این کار، مرور مجدد تجربیات گذشته در زمینهٔ بوم گردشگری، تشخیص و ترویج انواع اکوتوریسم که در آنها از اکوسیستمهای در معرض خطر حفاظت میشود، تقسیم فواید حاصل از فعالیتها با جوامع محلی و احترام به فرهنگهای بومی است. چرا كه اينگونه مكانهای ويژه، مفاهيم واقعي زندگي و فرهنگ گذشتگان مردمان اين مرز و بوم را براي آنها بيان و يا ترجمه مي كند. یکی ازمحبوبترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان که در روستای قاسم آباد سفلی قرار دارد گلیه بوم است.

این منطقه با بهرهمندی از طبیعتی زیبا و آبشارهای متعدد از گذشته به عنوان یکی از تفرجگاههای خاص استان محسوب میشده است. این منطقه در نزدیکی سد هارتبیس پورت و به فاصله ۱ ساعت از شهر ژوهاسنبورگ است. با این حال مسولین و دست اندرکاران، همچنان دست روی دست گذاشته اند و نه خودشان در این ارتباط فعالیت چشمگیر و ملموسی دارند و نه به بخش خصوصی و نهادهای مدنی اجازه فعالیت در این حیطه را میدهند. به گزارش بخش گردشگری و توریسم شرکت اجاره خودرو پارسا: سفر و جهانگردی یکی از بزرگترین و پر تنوع ترين صنعت در دنيا به شمار مي آيد. این آژانس مسافرتی اصفهان دارای مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری جهت فروش بلیط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت برگزاری تورهای انفرادی و گروهی و از سازمان حج و زیارت جهت کارگزاری سفرهای عمره مفرده و عتبات عالیات در اصفهان می باشد.

پر واضح است که طرحها و برنامههای توسعهای درون سازمانی، معمولاً ناپایدار است و تغییر مدیران، وزرا و به طور کلی تغییر دولت، باعث تغییر این برنامهها میشود و نمیتواند ماهیت فرادستی داشته باشند. این برج سال ها پیش به نام برج شهیاد آریامهر شهرت داشت اما پس از انقلاب به برج آزادی تغییر نام داد. در میان پارک سرچشمه، حوضچههای دیده میشود که آب این حوضچهها از چشمههای کوه سیل منشا میگیرند. در نتیجه، رویکرد احتیاطی و حتی تهدیدآمیز بودن گردشگری بینالمللی را در پیش میگیرند و معمولاً در اسناد فرادستی برنامۀ جدی برای توسعۀ این صنعت ندارند. به طور کلی، سیاستگذاری نقشۀ راهی است که شرایط مناسبی برای انتخاب و راهنمایی و تعیین تصمیمات حال و آینده فراهم میکند. خاکساری (1391) در تحقیقی با عنوان «برنامهریزی توسعۀ گردشگری در ایران: ویژگیها و نقش برنامهریزان توسعه گردشگری در کشورهای اسلامی» معتقد است که وجود شرایط خاص و منحصر به فرد سیاسی ـ مذهبی ایران، برنامهریزان توسعۀ گردشگری را با چالشی ویژه و حساس مواجه کرده است که باید تمام جنبههای تأثیرگذار اجتماعی ـ فرهنگی و مذهبی ـ سیاسی کشور را برای توسعۀ گردشگری مورد توجه قرار دهند. برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در رستمرود، از شهرهای نزدیک به محمودآباد، به این بخش از سایت بروید.

برج قابوس هم در همان دوران ساخته شد. بعد از مدتی گاریها ،کالسکه و وسایل نقلیه ابزاری جهت راحت پیمودن جاده ها شد . تعداد اتاق مورد نیاز را انتخاب کرده و وسیله نقلیه را از میان انواع هواپیما، قطار و اتوبوس برگزینید. همانطور که می دانید دوچرخه یک وسیله ورزشی به حساب می آید و دوچرخه سواری فارغ از همه موضوعات جانبی، یک وسیله تفریحی نیز می باشد. اسناد فرادستی و طرحها و برنامههای میان و بلندمدت در هر کشور بیانگر خواسته، آرزو، اهداف، دورنما و چشمانداز آتی آن کشور از سوی حکومت است که در دورۀ زمانی معیّن و بر مبنای مجموعه اقداماتی منظم و سلسلهمراتبی برای رسیدن به اهدافی مشخص، تدوین شده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان اساسنامه و مهمترین سند زیربنایی کشور که بخش عمدهای از مفاد آن سازوکارها و نحوۀ اداره امور کشور را معیّن میکند، هیچگونه اشارهای به گردشگری و مفاهیم پیرامون آن (ایرانگردی، جهانگردی، میراث فرهنگی و نظایر آن) و ساختار نهادی آن نکرده است.