مقاله بررسی نحوه تدارکات در جنگ های نادرشاه افشار-از همه چی

نادر سیاست این را نداشت که برای خود جانشینی تربیت کند. او به‌دلیل خودشیفتگی، در پایان عمر به اطرافیان خود و مردم بسیار سخت‌گیری کرد و هر جا اعتراضی علیه او شکل گرفت، هجوم آورد و به قتل عام مردم پرداخت. طبق گواهي تاريخ بيش از نيمي از لشكر نادرشاه افشار را لرهاي ليراوي از تيره شيرالي و بختياري ها تشكيل ميدادند خصوصا در نبرد فتح هند و دور بنظر ميرسد جنگي مابين نادر و بختياريها رخ داده باشد، با اين تفاسير اين حكايت پندي آموزنده است. باغ‌آورد یکی از تاثیرگذارترین پیروزی های نادرشاه افشار بود که در آن با سپاهی با اندازه چهار تا پنج برابر بزرگ تر از نیروهای خودش درگیر شد. پیروزی بزرگ نادر در باغ‌آورد در کنار شاهکارهای نظامی دیگرش در آق‌دربند ، کرنال و مهمان‌دوست جایگاه نادرشاه را به عنوان یکی از نوابغ نظامی بزرگ تاریخ استوار کرد.

دستیابی به سنگ‌نگاره‌ی سوارکار ساسانی در مرودشت

مقاله بررسی نحوه تدارکات در جنگ های نادرشاه افشار-از همه چی

نادرشاه در رجب 1149 ه.ق لشکرکشی خود را آغاز کرد. از روزگار صفویان، قندهار، چند بار میان صفویان و گورکانیان، دست‌ به دست شده بود. محاصره قندهار، قریب پانزده ماه به‌ طول انجامید. از سوی دیگر، بنیان قدرت نادر شاه بر نیروهای نظامی بود و در چنان شرایط اسفناکی تأمین هزینه‌های گزاف پرداخت حقوق و مهیا کردن ساز و برگ و راضی نگه داشتن نظامیان، برای استمرار قدرت نادر شاه و برطرف کردن تهدیدهای داخلی و خارجی، از منابع داخلی ایران، تقریباً ناممکن بود. از این رو، تصرف مناطق جدید برای تأمین نیازهای مالی حکومت و به خصوص نیازهای روزافزون ارتش و خصوصاً آوازه‌ ثروت بیکران هند، وسوسه‌ای بود که نادر به سختی می‌توانست آن را نادیده بگیرد. پس از اين شکست محمدشاه گورکاني پيشنهاد مذاکرات صلح داد و متعاقبا خود به خدمت نادر رسيد و با گرفتن اطمينان بر دوام و بقاي خود بر پادشاهي هند ، قواي ايران را به دهلي دعوت نمود .

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود. همیشه جاسوسی و جاسوسان می‌توانند سرنوشت جنگ‌ها یا برنامه‌های… وقتی که آدم بزرگی حیرت‌انگیز جهان آفرینش رو میبینه اونوقت پی… ستون سوم شامل پیاده نظام سنگین اسلحه و ستون چهارم شامل سواران گارد شاهنشاهی بود. ستون سوم چهل هزار نیروی سواره نظام و پیاده نظام سردار بزرگ هند بود. کافه‌کتاب توسط گروهی از جوانان با هزینه شخصی اداره می‌شود.

نادر بزرگان ایران را به دشت مغان خواند

نادر با اعزام فرستادگانی به دربار هند خواستار تحویل دادن فرماندهان و افسران افغان به دربار ایران شد. نادرشاه سه بار به هند اخطار نمود که افسران اشرف افغان را که جزو غارتگران بودند (حدوداً ۸۰۰ نفر) و در قتل‌عام مردم ایران نقش اساسی داشتند به ایران تحویل دهد. سرعت فروپاشی ارتش عثمانی و افتادن توپخانه بی‌دفاع آن ها به دست قوای نادر نشان می‌دهد عثمانیان با دیدن شمار کم نیروهای مستقر شده در برابرشان فریب نادر را خورده بودند و از منظم کردن صفوفشان غافل ماندند . نادر با استفاده از این فرصت منتظر رسیدن قوای اصلی‌اش نماند‌. یک حمله سریع و شوک آور به همراه حمله جناحی ناگهانی قوای استتار شده در جنگل که با زمان‌بندی عالی همراه بود کار را تمام کرد.

تو همین دعواها هم بود که کم کم سر و کله یک سردار جنگاور باهوشی پیدا شد که بعدا معروف شد جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند به ناپلئون ایرانی. آدمی با استعدادی انکار نشدنی در جنگ و در دیپلماسی. پس از این، نادر هر کسی را که کوچک‌ترین اعتراضی علیه او می‌کرد، از دم تیغ می‌گذراند.

  • که خودش کار بزرگی بود واقعا چون سپاهی نداشت کلا دو هزار سوار شاید داشت به گفته عباس امانت اما تیزهوش بود، استراتژیست بود، استعداد نظامی، توان رهبری و ایستاد کنار بازمانده دودمان صفوی و وارث امپراطوری دو قرنی و حالا با این پشت گرمی بیشتر راه افتاد به سمت افعان‌ها و در نبردهای متعدد شکستشون داد.
  • با روی کار آمدن محمدشاه شمارش معکوس برای سقوط این امپراتوری آغاز شد.
  • نادر که از سیاست نابخردانه او سخت ناراحت بود، وقتی نادر هرات را تصرف کرد به اصفهان بازگشت و در محل هزار جریب جشنی برای پیروزی ترتیب داد و شاه تهماسب را دعوت کرد تا از ارتش سان ببیند.
  • تصرف این همه غنایم كه به قول مؤلف كتاب جهانگشا قیمت آن از میزان قیاس بیرون بود، امكان داشت سربازان را از تعقیب دشمن باز دارد و تصرف مال دنیا آنها را به جان هم اندازد.
  • شواهد گوناگون نشان می‌دهد، نادر شاه از مدت‌ها پیش در پی بهانه‌ای برای هجوم به هند بود.
حالا مستقیم گفت یا امتناع کرد بعد اصرار کردن پذیرفت اینها رو من درست نمی‌دونم. بعد هم که نهایتا بعد از حمله به هرات تونست برگردونه شاه صفوی رو به تخت در اصفهان دوباره سپاه برداشت و راهی غرب ایران شد که بره سر وقت عثمانی. همین سپاه برداشت که می‌گیم‌ خودش توش حرفه‌چون سپاه ار کجا اورد؟ همون‌افعانهایی که شکستشون‌ داد ‌ و‌بعد از فتح‌ جذبشون‌ کرد و اضافه‌ کرد به سپاهش. کاری که تا سال‌ها بعد هم ادامه داد و‌ روشش‌ بود.

دلایل وقوع جنگ[ویرایش]