طبیعت گردی و معرفی مناطق بکر اردبیل

با نگاهی به تاریخ می توان نمونههایی را از گذران اوقات فراغت و گردشگری تفریحی را توسط گروه های اشرافی در جوامع شرقی، سایت atours یافت. قدیمی ترین اشکال گردشگری، مسافرت های اشراف و شاهزادههای جوان را در بر می گیرد که به عنوان یک برنامه ی آموزشی و به منظور آشنایی با شیوههای مختلف حکومت و زندگی مردم به نقاط مختلف صورت میگرفت. در شرایطی که بخش عمده اقتصاد ما وابسته به صادرات نفت است و قیمت این محصول نیز در سالهای اخیر به علت مسائل ناشی از غوغای نظم نوین جهانی، تحریم اقتصادی و سقوط قیمتهای نفت در دنیا با نوسانات شدیدی روبهرو بوده و موجبات وضعیت ناپایدار اقتصادی را فراهم آورده است، ضرورت رهایی از قید اقتصاد تک محصولی امروزه بیش از هر زمان دیگر احساس میشود. انقلاب صنعتی موجب اختراع وسایل رفاهی بسیار گشت و در نتیجه زندگی در شهر، نیاز مردم به استراحت و مرخصی و پیدایش وسایل مسافرتی راحت و سریع مانند هواپیما، کشتی، قطار، اتومبیل موجبات توسعه گردشگری را بیش از پیش فراهم آورد. برای رفتن به این نقطه باید راهتان را از کنگاور بهسوی آنجا کج کنید. سیل مهاجرت از روستاها به شهرها، پدید آمدن ماشین ها، قطار، کشتی ها حوادث مهمی بودند که بر صنعت گردشگری اثر گذاشتند اما فناوری های نوین بانکی از جمله چک مسافرتی بود که ابداع آمریکایی ها بود شوک بزرگتری را بر این صنعت وارد کرد و از اواخر قرن نوزدهم، پای گردشگران امریکایی به اروپا باز شد.

به همین دلیل است که قدمت صنعت گردشگری را به آغازین لحظه های حیات انسان نسبت می دهند که تنها در طول زمان اشکال و اهداف آن دستخوش تغییر شده است. آتشکده آدریان تنها آتشکده زرتشتیان در این شهر است و یکی دیگری از بناهای تاریخی تهران است . این هتل پنج ستاره در خیابان نوسکی پراسپکت بوده که تنها به اندازه 2 دقیقه پیاده روی با ایستگاه متروی مایاکوفسکی فاصله زمانی دارد. بسیاری از مسلمانان به ویژه بازرگانان و علما در در اثر برقراری ارتباط با مسلمانان سایر نقاط انگیزه ای برای سفر به سرزمین های دیگر پیدا می کردند. تورهای داخلی شامل تورهای یکروزه و چند روزه میباشد و شما میتوانید با صرف هزینه پایین تور مدنظر خود را پیدا کنید و از سفر خود لذت ببرید. اگر صدها مسافری که قبل از قرن هفدهم به ایران سفر کردهاند را کنار بگذاریم می توان قرن هفدهم میلادی به ویژه زمان سلطنت شاه عباس اول (مقارن با قرن یازدهم و دوازدهم هجری قمری) را نقطه ی آغازی برای جلب توجه گردشگران خارجی به ایرن دانست. در نیمهی دوم قرن نوزدهم، لیدی، شل، وانسون، گوبینو و دکتر بروگسی در کتاب های خود تفاسیر خوبی را از ایران ارائه دادند و به نیکی از آن یاد کردند.

سازمان جهانی گردشگری (WTO) تعریفی از گردشگری ارائه می دهد که با تعریف انجمن بین المللی کارشناسان علمی در زمینه گردشگری متفاوت (AIEST) است. واضح است که هر یک از مقصد های گردشگری چه در سطح محلی و چه در سطح ملی و بین المللی˓نوعی ارتباط را بین خود و گردشگران برای تبادل اطلاعات برقرار می کند در واقع این مقصد ها˓اطلاعات را از طریق منابع و یا کانال های مختلفی که خود از سیستم های اطلاعاتی تشکیل شده و در حال فعالیت نیز می باشند˓دریافت می کنند.در واقع سیستم اطلاعات گردشگری شامل تمام کانال های اطلاعاتی مورد استفاده برای جذب گردشگر می باشد.

او در چین، یک سیستم جاده ای بسیار عالی،که برای اولین بار در زمان سلطنت خانواده چو (1122-1221 قبل از میلاد) ساخته شده بود را کشف کرد. برنامههای شکار دسته جمعی درباریان که در فرهنگ نقاشی ایران و در هنر مینیاتور قابل مشاهد است را می توان نمونه ای از این تفریحات دانست. هزینه ی پرداختی توسط قشر متوسط کمتر بود اما افزایش تعداد مسافران این کمبود را پوشش می داد. در قرن هفدهم هجوم مسافران به فرانسه موجب شد تا شخصی به نام سن موریس در سال 1672 نشریهای به نام راهنمای سفر به فرانسه را منتشر کند. شروع به کار و پیشرفت در این رشته بسیار راحت است. مستند «ایرانگرد» به کارگردانی جواد قارایی همزمان با نوروز و شروع بهار از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود. از اين رو بازاريابي گردشگري وابسته به « نه P» مي باشد كه در زير به آن مي پردازيم.

این سازمان از ادغام 11 واحد پراکنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز به صورت سازماني وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالي تشکیل گردید. این گروه ها از نیمه ی سده س هفده تا نیمه ی سده ی نوزده به کار خود ادامه دادند و بیشتر اعضای آنها که از طبقه ی بالای اجتماع بودند برای کسب دانش و تجربیات جدید راهی مسافرت هایی می شدند. مردم کشورهای آلمان، لهستان، دانمارک، سوئد، هلند و انگلیس با استفاده از همین راهنما راهی فرانسه می شدند. به عنوان مثال هاردین امپراطور رم در فاصله ی سالهای 117 تا 138 میلادی به قصد تماشای لحظه ی طلوع آفتاب از قله آتنا راهی سفری سخت شد تا به خواسته ی خود دست یابد. قدمت اولین آثار مدنیت که در این سرزمین کشف شده اند، به هزارهی پنجم پیش از میلاد مسیح می رسد. سفرهای درویشان، قلندران، جاسوسان و مسافرت های استثنایی ماجراجویان برای کسب اطلاعات و ارضای حس ماجراجویی خود انجام می دادند، از نمونه های سفر در این دوره هستند. پیش از شروع سفر، مبلغ مشخصی برای هزینه های سفر مانند رفت و برگشت، غذا، استراحتگاه، حیوان برای حمل مسافر و بار و حتی پولی که به عنوان رشوه باید پرداخت می شد را از مسافران دریافت کردند.

اگر از آن دسته افرادی به حساب میروید که عاشق کوهنوردی هستند، باید حتما یک بار از کوه چال آباد کرمانشاه دیدن کنید. «مسافرت ماجراجویی» که در آن از نواحی ناهموار بازدید میشود یا ورزشهای ماجراجویانه مثل کوهنوردی و قدم زدن (پیادهروی) انجام میگیرد. هیجان اصلی قدم زدن بر روی این پل معلق این است که با فاصله دو متری، جا به جا می شود. رهایی از این معضل در سایه افزایش صادرات محصولات غیر نفتی از جمله کالاهای صنعتی و تولیدات کشاورزی امکان پذیر است و با توجه به اینکه بخش کشاورزی در کشور ما در حال حاضر ظرفیت تولیدی محدودی دارد و حتی برای تامین نیازهای داخلی نیز با مشکل جدی روبرو است و افزایش صادرات غیرنفتی، یعنی کالاهای سنتی و مواد خام صنایع تولیدی نیز به معنی صدور ارزانتر مواد اولیه و کالاهای سنتی است ملاحظه میشود که ساختار صنعتی دچار توسعه نیافتگی عمیق است. ما در ده سال گذشته یک مقصد اصلی برای، توریست درمانی، بودیم، ولی اکنون کشور ترکیه با سرمایه گذاری در بخش درمان و بازاریابی توریست درمانی درحال ربودن بازار توریست درمانی ایران است. رمز تداوم یک بازاریابی موفق در زمینه ی گردشگری این است که هرگز مردم محلی و بومی مناطقی را که پوشش می دهید از یاد نبرید.

در این روش، قیمت گذاری باید با سایر جنبه های راهبرد بازاریابی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.قیمت، وضعیت یابی و فعالیت های تبلیغاتی سه عامل مهم و پیوسته ای هستند که هماهنگی و تناسب دقیقی می طلبند.بسیاری از متصدیان بازار گردشگری از این روش استفاده میکنند. از سوی دیگر مشکل بی ثباتی قیمت ها، تورم و چندگانگی موجود در نرخ گذاری ها، وجود دارد. برای گردشگر مهم است که به طور فعال در فرهنگ های محلی درگیر شود، به طوری که می تواند یک تبادل فرهنگی معتبر بین گردشگری، مکان و مردم محلی و فرهنگ آنهابه وجود بیاید. در این بازه زمانی ساکوراها ابتدا در بخش جنوبی ژاپن شکوفه میدهند و سپس به سمت شمال ژاپن ادامه پیدا میکنند. با پیدا شدن سکونتگاه های دائم انگیزه ی تجارت و معامله ی کالا برای او مطرح گردید. گراند تور یک راهنمای سفر نیز داشت که در سال 1778 توسط توماس نوگنت تهیه شد و به عنوان پرفروش ترین کتاب مطرح گردید.

در ۵ جولای سال ۱۸۴۱ فردی به نام توماس کوک اولین تور بزرگ گروهی را به راه انداخت و برنامه ریزی هایش را انجام داد. سفرهای زمینی و دریایی آنها گاه با کشف سرزمینها یا راههای تازه همراه می شد و نام آنها را در تاریخ ماندگار می نمود. با آغاز کار این سازمان تحولاتی در گردشگری ایران حاصل شد چرا که ارائهی طرحها و برنامهریزیهای وسیع زیربنایی در امر گردشگری محقق گردید. چرا که صومعه های زیادی در نقاط مختلف وجود داشتند و راهبان و کشیشان مسیحی به تشویق مردم برای زیارت این مکان ها می پرداختند. با وجود رشد فزاینده ی مسافران ایران باز هم گردشگری به شکل تشکیلاتی منظم با قوانین و مقررات ویژه و درآمدزایی مورد توجه قرار نگرفت. روستایی بسیار زیبا که مردمان این شهر با پایبندی به آداب و رسوم خود از جمله پوشش محلی زنان و مردان در خیابانها، بافت و فرهنگ خود را حفظ کردهاند. مانند حج که یکی از عوامل اصلی در گردشگری مسلمانان بوده است و مردمان بیشماری از کلیه نقاط جهان آن روز، به کعبه می کشاند. فراموش نکنید که بهترین زمان برای سفر به جنوب ایران فصلهای سرد مانند پاییز و زمستان و اوایل بهار است. بهترین زمان سفر به خالد نبی فصل بهار و ماههای فروردین و اردیبهشت است چون در تابستان هوا خیلی گرم و در پاییز و زمستان خیلی سرد میشود.

بعد از پشت سر نهادن يك دوره بحراني در اوایل ورود اسلام به ایران، رويكرد ادبي، فرهنگي و علمي در ايران از سر گرفته شد و روز به روز رونق بیشتری یافت. با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم که سیر و سیاحت برای استراحت و تفریح از اوایل قرن شانزدهم شکل جدی به خود گرفته و مردم را برای بازدید از شهرهای بزرگ و معروف دنیا ترغیب نموده است. انسان های اولیه در سطح زمین دائما به دنبال کنجکاوی و شناخت طبیعت بوده اند و برای یافتن غذا، پناهگاه، فرار از خطر و کسب امنیت ، گذران اوقات فراغت و محیط زندگی بهتر تلاش می کردند. مگر نه اینکه صنعت یک فرایند تولیدی است که نیازمند مواد اولیه، خط تولید و فرآوری و در نهایت محصولی است که در چارچوب عرضه و تقاضا تعریف و درنهایت منجر به ارزش افزودهای میشود که آن ماده اولیه در ابتدا از آن بیبهره بوده و بهواسطه این فرایند از آن برخوردار شده است؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که این صنعت ریشه در تاریخ زندگی جمعی انسان ها دارد و از دوره های بسیار کهن به صورت های مختلف نوعی از گردشگری و جهانگردی رواج داشته است. فروشندگان در مسیر چادرهایی را برپا کرده بودند و انواع غذاها، میوه ها، گوشت، ماهی، نان و شیرینی جات را به زوار ارائه می دادند.

مسافرت های تخصصی طبقه اشراف گراند تور شکل تازه ای به خود گرفت و در سطح عمومی به ارائه ی خدمات پرداخت. در هیچ یک از متون اسناد فرادستی و حتی قوانین عادی، دولت مکلف به سرمایهگذاری و یا حمایت از بخش خصوصی برای توسعۀ زیرساختهای و ارائۀ تسهیلات و خدمات در مناطق ساحلی و جزیرهای برای توسعۀ گردشگری نشده است. مردم در تمدن های ماقبل تاریخ هم مجبور به جابه حایی بودند تا غذا به دست بیاورند، از خطر دوری کنند و یا به مناطق دارای آب و هوای بهتر بروند. در انگلستان، ملکه الیزابت اول مسافرت هایی را به دیگر مناطق ترتیب داد تا نمایندگان خارجی را برای کشور تربیت کند.

بعد از شهریور ماه سال 1320، شورای عالی گردشگری روی کار آمد که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کرد. با اختراع صنعت چاپ، کتاب ها در زمینه ی گردشگری جای خود را در میان مردم باز کردند.از میان کتاب های شاخص آن دوران می توان به مسافرت در سال 1357 اثر سرجان مندویل اشاره کرد که شرح مسافرت به نقاط دور و نزدیک دنیا، حتی تا آسیای جنوب شرقی را در بر می گیرد و به چند زبان ترجمه شده است. یکی دیگر از مشکلات صنعت گردشگری در کشور، توجه نکردن به حساب­ های اقماری است. رزرواسیون سفرمی با سالها تجربه در زمینه رزرو پرواز، رزرو هتل و با برخورداری از سالها تجربه در زمینه مدیریت گردشگری در شهر های ایران تور های داخلی خود را با بهترین پرواز و به روز ترین هتل ها و همچنین تور لیدرهای متخصص در زمینه گشت شهری و ترنسفر فرودگاهی به شما ارائه می دهد. سفر به ترکیه با قیمت تور ارزان و نزدیکی جغرافیایی با ایران بهترین گزینه برای گذرندان تعطیلات و تفریح ایرانی هاست. به اتاق هایی گفته می شود که اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام ارائه می شود؛ مثلا سرویس H.B به مقصد دبی معمولا با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار ارائه می شود در حالی که همان سرویس در ترکیه بخصوص درمنطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می شود که در اصطلاح Modified American plan گفته می شود.

این سیر تکامل گردشگری تا به امروز نیز ادامه داشته است و هر روز ابعاد جدیدی در آن ظهور می کنند. صفویان، نادرشاه و آقا محمدخان هر کدام حملههای خونینی به گرجستان داشتهاند. ایران از قرن هفدهم میلادی در دوران حکومت صفویان به عنوان یک کشور مورد توجه جهانگردان قرار گرفت و اروپاییان را به سوی خود کشاند. تاریخ و تمدن جزء لاینفک هویت هر کشور میباشد و کشورهایی که از این موهبت برخوردارند به خوبی از ظرفیت های گردشگری آن بهره گرفتهاند و پیشرفت قابلتوجهی در صنعت گردشگری خود ایجاد نموده اند. در مجموع تحول حمل و نقل که به افزایش سرعت وسایل مسافرت، ارزانی و آسایش نسبی آن منجر شد، انقلاب بزرگی را در صنعت گردشگری به وجود آورد و موجب توسعه ی تاسیسات پذیرایی گردشگری گردید. در اماکنی که به تفریح و گردش خانواده های ثروتمند و مرفه تعلق داشت فضای لازم برای طبقه ی متوسط جامعه نیز به وجود آمد و شکل گیری تاسیسات جدید بازار بزرگی را در آنها ایجاد کرد.