شیوه های نوین جذب گردشگر

دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های طبیعی معروف و قدیمی اردبیل است که هر گردشگر باید در سفر به اردبیل از آن دیدن کند. بر اساس تعریف «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO)، یک فرد باید حداقل یک شب از محل زندگی معمول خود (در داخل کشور خود) دور باشد تا بتواند بهعنوان یک گردشگر داخلی شناخته شود. تهران درلابه لای کوچه ها و خیابانهایش تصاویر بی نظیری دارد که موجب شده به عنوان یک شهر زیبا شناخته شود اگرچه آنطور که باید و شاید در معرفی آن تلاش نشده است. دولت مصر فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری فراهم کرده و در تلاش است ضمن تنوع بخشیدن به این صنعت، قواعد گردشگری مسئولانه و پایدار را تقویت کند. صنعت گردشگری به دلیل برخورداری از پتانسیل ایجاد اشتغال، کمک به ایجاد تعادل در دستمزدها، تهیۀ سرمایه برای سرمایهگذاری در بخشهای زیربنایی، کمک به خلق ارتباط در درون بخشهای اقتصادی و ایجاد تأثیرهای فزاینده میتواند تأثیر بسزایی در بهبود اقتصاد کشورهای کمتر توسعهیافته داشته باشد. بسیاری از کشورها به برای کاهش فقر، بهبود زیرساختها، اشتغالزایی و مهمتر از همه برای رشد اقتصادی خود به گردشگری داخلی تکیه میکنند.

به این ترتیب میتوانید با اتوبوس یا قطار سفر کنید و از مسافت طولانی مقصد اصلی خسته نشوید. دوست دارید به پیک نیک بروید اما همیشه بستن و باز کردن وسایل سفر برای تان سخت است. اما سرزمین آفتاب تنها ورزشدوستان را بهسوی جذب نمیکند. این موزه تنها موزهای است که میتوانید در آن بایستید و چشمانداز اهرام ثلاثه را پشت سرتان داشته باشید. وزیر گردشگری مصر میگوید: «در سال ۲۰۲۰ موزه بسیار بزرگی در مصر افتتاح خواهد شد. این روستای زیبا که طبیعتی چشمنواز دارد در فصول مختلف سال منتظر گردشگران است تا با مهربانی از آنها پذیرایی کند. روستای قلات با قدمت ۲۵۰۰ساله و طبیعت خارقالعادهاش، مملوء از جاذبههای تاریخی و طبیعی بوده و از محبوبترین جاهای دیدنی اطراف شیراز برای مسافران و گردشگران است. موفقترین استارتاپ حوزه گردشگری ایربیانبی (Airbnb) است که در زمینه اجاره محل اقامت کار میکند و در واقع واسطه میان صاحبان اقامتگاهها با گردشگران است. گردشگری داخلی به معنی سفر برای کار یا تفریح در داخل کشور محل اقامت است. برای ایمن سفر کردن، باید راهنمای گردشگری اطلاعات اولیه را در اختیار مسافران قرار دهد و آنها را از خطرات مسیر آگاه کند. گردشگری داخلی یکی از شاخههای مهم گردشگری است که بهویژه در دوران کرونا اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است، همان طور که در این مطلب گفته شده است، صنعت گردشگری داخلی در بسیاری از مقاصد، بهویژه در کشورهای بزرگ یا مقاصدی که مردم محلی اغلب هزینهی سفرهای بینالمللی را نمیتوانند پرداخت کنند، یک منبع اقتصادی بسیار بزرگ است.

یکی دیگر از مشهورترین جذب های سفر پاریس موزه لوور است که در مرکز شهر قرار گرفته است. امروزه از آن برای اجرای نمایش های باله استفاده می شود و خانه ی موزه ی کتابخانه ی اپرا نیز به حساب می آید. این کشور نیز در دوران کرونا بهمنظور جذب گردشگران داخلی، پکیجهای «ورکیشن» (Workcation) را ارائه داد تا مردم را تشویق کند برای تنوع، از اتاقهای هتلها، به جای کار در خانه استفاده کنند. کشور عمان دارای سواحل شنی زیبا و دست نخورده ی می باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است ، همچنین دارای رشته کوه های بلند ، مسجد های کهن ، خانه ها ، عمارت های قدیمی و سنتی و دیگر اماکن دارای جاذبه های گردشگری مناسبی برای جذب توریست های خارجی می باشد. به زبان ساده گردشگر یا توریست به شخصی گفته میشود که به دلایل تجاری، تفریحی یا اجتماعی به مکانی دیگر و دور از محیط اجتماعی معمول خود سفر میکند.

تعداد کسانی که به این کشور میآیند رو به افزایش است و وقتی به اینجا رسیدند موزه بزرگ یک میلیارد دلاری مصر را در انتظار آنهاست. وقتی به مقصد میرسند و باید پیاده شوند، تازه از دنیایی که برای خود ساختهاند به دنیای واقعی برمیگردند. باید دقت کنیم تا در سبک مدیریت چنان رفتار کنیم تا آنچه مورد انتظار گردشگران هست ایجاد کنیم و آن را حفظ کنیم. گردشگر باید با سبک زندگی مردم آشنا شود و بفهمد مردم ما علیرغم کمبودهای زندگی، شاد و خوشحال زندگی میکنند. رانیا المشاط، وزیر گردشگری این کشور در ادامه به یورونیوز میگوید: «امروز همه به حفاظت از محیط زیست توجه میکنند. وزیر گردشگری جزیره موریس همچنین معتقد است که مشارکت جوامع محلی در گردشگری،می تواند تجاربی ناب و منحصر به فرد را برای توریستها رقم بزنند. این سیستم ردیابهای چمدانی را برای خطوط هوایی و سیستمهای چک خودکار در هتلها ایجاد کرده و به کاهش هزینههای و افزایش سودآوری آژانسها، هتلها، ایرلاینها منجر شده است. بنابراین تدوین قوانین و مقرراتی با هدف حمایت از گردشگران و ایجاد امنیت برای آنها ضروری است، زیرا ورود گردشگران خارجی به هر کشور و رونق گردشگری خارجی تا حد زیادی با قوانین و مقرراتی که از حقوق آنها حمایت کند، مرتبط است.

بسیاری از کشورها برای احیای صنعت گردشگری خود، تمرکز کمپینهای بازاریابی و استراتژیهای بازار هدف خود را بر گردشگری داخلی قرار دادند. گرجستان یکی از کشورهایی است که در آن گردشگران در توسعه بازار گردشگری نقش دارند. آنا ککلیا، معاون هیات توریسم در گرجستان درباره این نکته اینگونه توضیح میدهد: «در گرجستان، هشتاد درصد بودجه مربوط به صنعت گردشگری مختص شبکههای اجتماعی است. در گردشگری پایدار در گرجستان، روی آموزش جوامع محلی نیز تاکید میشود. همچنین اشتغالزایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی موردنیاز آن محتاج به آموزش بلندمدت نمیباشد. این شهر تاریخی به سبب ساحل زیبا و خاص خود و همچنین جاهای دیدنی مصر که در آن واقع شدهاند، هرساله میزبان گردشگران زیادی است. این کشور طی دو سال آینده میزبان دو رویداد ورزشی است: جام جهانی راگبی در سال ۲۰۱۹ میلادی و المپیک تابستانی ۲۰۲۰ میلادی. آمارها نشان میدهد که گردشگری داخلی توانسته است در سال ۲۰۲۰ با وجود همهگیری کرونا، در مقایسه با گردشگری بینالمللی، سریعتر بهبود یابد. گوردخمه دکان داوود در واقع گورهایی اتاق مانند را تشکیل میدهد که داخل کوه و صخره حفاری شده و آنقدر بزرگ است که میتوان برخی از اشیا و وسایل مردهها را در آن جای داد و برایشان مراسمی برگزار کرد.

دیزنی لند پاریس محبوبترین پارک اروپا است که در سال ۲۰۹۹ توانست ۱۵٬۴۰۵٬۰۰۰ بازدید کنندگان را جذب کند. سال گذشته کمپین بسیار جالبی درباره پستهایی که در سال ۲۰۱۷ درباره سفر به گرجستان در شبکههای اجتماعی منتشر شده بود، یه راه افتاد. سفر برایشان فرصتی برای غوطهور شدن در فرهنگ است. او در این باره میگوید: «توریستها باید بدانند که تجربه سفر به کشور ما چه دستاوری برایشان دارد. اگر به این مباحث علاقهمندید، مقالههای سفر و گردشگری قطبنما را در روزهای یکشنبه مطالعه کنید. اهرام ثلاثه، دریای سرخ و رود نیل تنها بخشی از جاذبه های گردشگری مصر است که هر سال ۸ میلیون گردشگر را به مهد یکی از قدیمی ترین تمدنهای باستانی میکشاند. سال 1400 را برای صنعت گردشگری باید سال آغاز خروج این صنعت از یک دوره رکود دانست. البته با توجه به اینکه در دو سال گذشته این صنعت با یک رکود اجباری به دلیل شیوع کرونا مواجه بود، توسعه زیرساختها در این بخش با کندی و مانع همراه بود و حتی در بیشتر موارد متوقف شد. این بدان معنا است که رونق یا رکود صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری بینالمللی در هر کشور تا حد زیادی به نگرش تصمیم سازان کلان کشور، برنامههای توسعه و قوانین و اسناد فرادستی آن کشور بستگی دارد که حدود و ثغور و ابعاد توسعه صنعت گردشگری را در هر کشور مشخص میکند.

رده سوم جایزه تندیس تعالی بود که به موسساتی که دو مرحله نخست را سپری کردهاند، اعطا شد. این پیشنهاد سنگاپور شامل امتیازهایی مانند خدمات اتاق، سرو میان وعدههای اتاق و چکاین زودهنگام نیز بود. بهتر است برای گشت در این روستا از راهنمای محلی استفاده کنید تا در میان باغهای فراوان آن راه اصلی را گم نکنید. در این روستا کاروانسرایی وجود دارد که در دوران صفویه برای استفاده بازرگانان ساخته شده بوده است. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مقاصدی که در دوران کرونا بر گردشگری داخلی خود تمرکز کردهاند، بسیار سریعتر توانستهاند به بهبود اقتصادی موردنظر خود دست یابد. مطابق این جدول، همان طور که مشخص است، رتبهبندی بخشهای اقتصادی مطابق کشش درآمدی با رتبهبندی بر اساس پیوند پسین درآمدی و شاخص نرمال شده درآمدی پیوند پسین متفاوت است. بر اساس گزارشاتی که در سالهای اخیر توسط «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC)، منتشر شده است، درصد زیادی از کل درآمد سفر و گردشگری در سطح جهان را گردشگری داخلی تشکیل میدهد.

گردشگری موضوعی چند بعدی است، یک سیستم است؛ به دلیل همین خصیصه و این که هر سیستم از اجزایی تشکیل می شود، گردشگری نیز عناصر و اجزایی دارد که با ترکیب با یکدیگر، کلیتی را به وجود می آورند. اما یک فرد چند کیلومتر باید از خانهی خود دور شود تا یک گردشگر داخلی محسوب شود؟ یا کسی که در تهران زندگی میکند و برای چند روز به اصفهان سفر میکند، یک گردشگر داخلی است. سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان 3.2 درصد و سهم مستقیم اشتغال آن 3.8 درصد از کل اشتغال می ­باشد. در واقع سفر و گردشگری تبدیل به یکی از بزرگترین حوزه ­های کسب و کار در دنیا شده به­ طوریکه با صنایع وابسته به گردشگری در مجموع حدود 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی و 10 درصد از کل اشتغال دنیا را در سال 2018 به خود اختصاص داده است.

گردشگری ما گردشگری پایدار است و امکانات منحصربهفرد و متنوعی به توریست عرضه میکند. اما میخواهیم به آنها بقبولانیم آنقدر امکانات متنوع در امارات متحده عربی وجود دارد که لازم است بارها و بارها به اینجا باز گردند. بر اساس بودجه تعیین شده و انجام کلیه هماهنگی لازم برای هر چه بهتر انجام شدن سفر بر عهده تور لیدر است. این افراد اطلاعاتی از قبیل زمان لازم برای جابهجایی، نقاط استراحت، امکانات رفاهی و بهداشتی و نیازمندیهای موجود در سفر را به تورگردانان منتقل میکنند. روز دوم سفر می توانید در تور 1 روزه آبشار نیاگارا، با یکی از تورگذار های محلی به دیدن مهمترین جاذبه کانادا بروید معمولا این تور حدود 80 دلار بوده و شامل رفت و آمد و بلیط کشتی دیدار از زیر نیاگارا و دیدار از شهر توریستی نیاگارا ان د لیک می باشد، مدت این تور 11 ساعت بوده و از محل هتل می توانید این تور را شروع و بپایان برسانید. و اما تفاوت آن با تورعادی در اینجاست که تورهای عادی همواره به صورت سیستمی بر روی سایت های گردشگری قابل ارائه می باشند و چه از سمت ایرلاین و چه از سمت هتل ، تخفیف و آفر خاصی را شامل نمی شود و شما هر زمان که بخواهید می توانید بر روی سایت، آنها را رزرو نمایید.

حتی اگر منزل اقوام در دسترس نباشد ، ایرانی ها فقط در 3 درصد مواقع به هتل مراجعه می کنند . مسافران ایرانی نیاز دارند تا زمانی را در خارج از فضای شهر بهدور از هرگونه سروصدا و در دل طبیعت قرار بگیرند و از دیدن مناظر طبیعی و تجربه کردن آبوهوای مطبوع، آرامش و لذت جدیدی را تجربه کنند. به نظر می ­رسد که عدم استفاده مناسب ایران از پتانسیل­ های بالای گردشگری، عرصه را برای سایر کشورهای منطقه خالی کرده و کشورهایی نظیر امارات، ترکیه و گرجستان به خوبی از فرصت استفاده کرده و ضمن در دست گرفتن بازار منطقه و دنیا، گردشگران ایرانی را نیز به خود جذب می­ کنند. معماری کاروانسراها و طاقیهای موجود در بازار رشت یکی از جاذبههای مهم گردشگری این بازار است. در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) خبرهایی از بازگشایی مرزهای خود داد. پس از ۱۸ ماه ممنوعیت سفر، در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) نخستین گامهای خود را برای بازگشایی مرزهایش برداشت که باز هم شامل گردشگران خارجی نمیشود.

دشتهای وسیع این منطقه در فصول بهار و تابستان میزبان کمپهای تفریحی و گردشگری برای سایت atours برپایی چادر است. هر گردشگر با ورود به کشور میزبان هزینه­ های زیادی نظیر هزینه اقامت، غذا، حملونقل و سوغات می­ پردازد که این هزینه­ ها ضمن ورود ارز به کشور سبب رونق اقتصادی آن کشور نیز می­ گردد. اما در این بین، بسیاری از گردشگران باتجربه به دنبال برنامهریزی برای سفر به مقاصد جدید هستند که این قبیل افراد در هنگام انتخاب تور اغلب به نکات مهمتر و حائز اهمیتتری از قبیل نوع پرواز، تعداد شبهای اقامت، هتلهای درجه یک و نیز تعداد گشتها توجه دارند؛ چراکه همواره انتخاب یک تور با امکانات کامل باعث میشود که مسافر طعم لذت واقعی سفر را بچشد. یکصد میلیون نفر برای بازدید از اکسپو ۲۰۲۰ به دوبی سفر خواهند کرد. برگزاری جام جهانی راگبی قرار است یک میلیون و هشتصد هزار نفر را به ژاپن بکشاند و فرصت رشد۲ میلیارد دلاری را برای اقتصاد کشور فراهم کند. در کافی شاپ واگذار شده به بخش خصوصی روزانه تا ۷۰۰ نفر مسافر هم حضور مییابد. در این مرحله مردم محلی برای افزایش سود خود از حضور گردشگران، منازل خود را به آنها اجاره میدهند و یا به عنوان راهنما با توریستها همراه میشوند.

یعنی اگر در خوشبینانهترین حالت افزایش 30 درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال قبل تخمین زده میشد اما امسال تا نیمه اول تعطیلات نوروزی و طبق آمار سازمان حمل و نقل جادهای این سفرها چیزی حدود 42 درصد افزایش داشته است. بهعنوان مثال، در ایالات متحده، گردشگری داخلی ۸۶ درصد از کل درآمد سفر و گردشگری را در سال ۲۰۱۹، به خود اختصاص داده بود. بهطور کلی یک گردشگر داخلی فردی است که به شهر یا منطقهی دیگری از کشور خود سفر کرده و فعالیتهای مسافرتی را در آن مقصد انجام میدهد. صنعت گردشگری ژاپن با فرهنگ و تاریخ غنی بهطور بی سابقهای در حال رشد است. از سوی دیگر برای مسافران ژاپن انگیزههایی برای تثبیت اصول گردشگری پایدار و اخلاقی ایجاد شده است: گردشگران به مقاصدی سفر میکنند که با سفرهای شناختهشده و معمولی فرق دارد.