جایگاه تهران در صنعت گردشگری ایران/ درآمد تهران از گردشگری

یا هدف برنامۀ اول در خصوص گردشگری کاملاً محقق شده و نیاز به برنامه جدید نبوده است و یا اینکه مقولۀ گردشگری موضوع مهمی نیست که بخواهد مورد توجه سیاستگذارن و برنامهریزان کلان کشور باشد. تصور اینکه چگونه این بازی قادر است تا مردم به خصوص افراد جوانتر را در اتاق هتل سرگرم کند ، دور از ذهن نیست. یلدا دانشجوی ۲۶ سالهای که در تورهای گردشگری زیادی شرکت کرده و حتی تجربه مسافرت گروهی با اتوبوس دوطبقه را هم دارد میگوید: «مسافرت با اتوبوس دو طبقه که گنجایش تقریبا ۷۰ نفر را دارد، چیز معمولی نیست. همچنین در بعضی از نقاط نیز شدت آب به حدی تند می شود که اگر طناب به همراه نداشته باشید و یا دستان هم را نگیرید، آب شما را خواهد برد. بخشهایی از مناطق خراسان که خاکی مناسب برای کشت زعفران در اختیار دارند، اقدام به برگزاری تورهایی کردهاند که تجربه جدیدی را برای گردشگران به همراه دارد.

همچنین قرارگرفتن در قلب جهان اسلام و استفاده از جاذبه های گردشگری اسلامی، از دیگر مزیت های نسبی گردشگری کشور ماست. 3. اولین قطار مسافربری در سال ۱۸۲۵ میلادی (اوایل قرن نوزدهم) در کشور بریتانیا مورد بهرهبرداری قرار گرفت. 9. ایرلاین آلمانی لوفت هانزا در سال ۱۹۱۹ میلادی (اوایل قرن بیستم) اولین سفر هوایی را انجام داد. بنابراین در موزهی هنر تیسن بورنمیسا میتوانید آثاری از مکاتب انگلیسی و آلمانی را از هنرمندانی مانند هانس هلباین (Hans Holbein)، هانس بالدونگ گرین (Hans Baldung Grien) و آلبرشت دورر (Albrecht Dürer) مشاهده کنید. موزهی مصر میزبان بیش از ۱۲۰۰۰۰ آیتم مختلف از عتیقهجات مصر باستان است و یکی از جذابترین موزههای قاهره میباشد. دکتر رحیم حیدری ادامه داد:« متاسفانه علی رغم همه این مزیت ها و ظرفیت ها در حوزه گردشگری، سهم واقعی اقتصاد ما از بازار جهانی این صنعت، کمتر از یک هشتصدم است.

در غیر این همین آثار می تواند بر سیاست های کلان توسعه گردشگری تاثیرات منفی بگذارند. توسعه صنعت گردشگری در دنیا در بخش های مختلف هتل داری ˓ هواپیمایی ˓ کشتیرانی ˓ حمل نقل ˓ مراکز اقامتی ˓ تفریحی و بخش خدمات غذایی موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فراوانی در جهان شده است . اثر این رویارویی را میتوان در سفره غذایی متنوع، فرهنگ و آثار تاریخی و مذهبی ترکیه مشاهده کرد. امکانات خوراکی: نوشیدنی و خوراکی ها و وعده های غذایی مورد استفاده ی گردشگران. پیست قدیمی آبعلی و سپس پیست شمشک و پس از آن پیست توچال و دیزین و دربندسر با امکانات رفاهی و اقامتی قابل قبول از بهترین پیست های اسکی ایران هستند که با توسعه و ارتقای کیفی امکانات موجود و برگزاری مسابقات و جشنواره های زمستانی قابلیت جذب گردشگر از بسیاری از کشورها را دارند. از طرفی نه تنها یک مقوله تجاری- صنفی، بلکه علمی و آکادمیک نیز است چنانچه در چند دهه گذشته، در اغلب دانشگاهها، دانشکده های گردشگری بسرعت در حال تاسیس و توسعه اند.ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیاست که با داشتن یک درصد از وسعت، جمعیت و اقتصاد جهان جایگاه هجدهم را بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است اما شرایط اقتصاد جهانی و هجمه سیاسی در عرصه بین الملل علیه کشور ما باعث شده است نتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نماییم و فرسنگ ها از جایگاه بایسته مان در عرصه جهانی دور باشیم.

دکتر حیدری در پاسخ به این سوال گفت :« از نظر دارایی و جاذبههای گردشگری خاصه گونههای تاریخی، فرهنگی، اسلامی و اکو توریسم، ایران به عنوان یک مقصد بیبدیل، همواره در صدر مقاصد دنیاست و آرزوی بسیاری از گردشگران فرهنگی، بازدید و مسافرت به ایران است. دکتر حیدری در پاسخ به این سوال عنوان کرد:« عموما بخشی از سیاستگذاران و جامعه میزبان نگران آثار منفی فرهنگی-اجتماعی گردشگری هستند که البته ضروریست این اثرات بررسی و مطالعه شوند. هدف آن ها خدمت به جامعه ای است که با بلایای طبیعی روبرو شده است. در مورد ویژگی های این گنبد، می توان به طرح و نمای آن که با گچ بری هایی جذاب که با متد معماری بعد از اسلام تزئین شده است اشاره کرد که از بهترین بناهای باستانی ایران و جاذبه های غرب کشور به شمار می رود. گفتنی است که آب جاری در این آبشار از سالم ترین آب های معدنی منطقه به شمار می رود. بد نیست بدانید که وقتی هوا رو به سردی می رود این منطقه به خاطر بارش برف و باران شدید خالی از سکنه می شود.

چشمهای خروشان در دل درختان فراوان با چنان شدتی عبور میکند که هیچ صدایی به جز صدای خروش و غرش آب را نمیشنوید. همچنین حضور آبشارهای خروشان در جنت رودبار مانند آبشار آزارک، آبشار حسینیه، چاردر، خشکا، ریش بزار و هیسیان، این منطقه ییلاقی و گردشگری را در لیست پرترددترین مقاصد مسافرتی توریستی در بخش شمالی کشور قرار داده است. دلیل تأکید بر گردشگری طبیعی در ایران نیز به دلیل است که ایران جزو ده کشور نخست جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری میباشد. «کریستوف لندس»، رئیس هتل های «آکور» در ایران معتقد است ایران دارای ظرفیت فوق العاده ای در این زمینه به سبب نبود هتل از لحاظ کمّی و کیفی است. اما با وجود این پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری، گسترش و توسعه صنعت گردشگری از لحاظ شکوفایی به جایی که باید نرسیده و امکان بهره برداری مناسب از این پتانسیل ها هنوز محقق نشده است. مناظر طبیعی فراوان، غواصی میان کوسه ها و وجود حیات وحش غنی از جمله جاندارانی مانند شیر، بوفالو، پلنگ، کرگدن، فیل از جاذبه های شگفت انگیز برای دوست داران طبیعت و حیات وحش است. با شرکت در تورهای کیش، هم در هزینه های سفر صرفه جویی می کنید و هم می توانید وقت خود را برای گردش و تفریح تنظیم کنید.

وجود رودخانههای فصلی و دائمی در اطراف روستا باعث شده تا حتی در فصل زمستان، محیطی بسیار سرسبز و زیبا به وجود بیاورد و گردشگران و مسافران بسیاری را به این روستا جلب کند. این روزها ایرلاین های متفاوت داخلی و خارجی با نرخ های بسیار متنوع بلیط هایی حتی ارزان تر از آنچه را که فکرش را می کنید در بعضی از بازه های زمانی خاص ارائه می دهند. علی رغم تلاش رسانه های غربی در جهت ارائه تصویری کاذب از ایران، تحقیقات خارجی و داخلی متعدد و نظرات گردشگران – منتج از شبکه های تخصصی گردشگری معتبر همچون Trip Advisor و Lonely Planet نشان می دهد ایران از امن ترین و مهمان نوازترین مقاصد دنیاست. با توجه به وضعیت فعلی داخلی و خارجی چه راهبردهایی پیش روی کشور قرار دارد؟ در کشور ما کدام بخش های اقتصادی زودبازده، تحریم ناپذیر و پایدارند؟ با توجه به موقعیت کشورما، کدام ویژگی ها و مزیتهای گردشگری در خصوص ایران صدق می کند؟ از سوی دیگر موقعیت خاص و استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه – به عنوان محل تلاقی شرق و غرب – می تواند تنها در حوزه شبکه حمل و نقل یک سوم هزینه های گردشگری را بخود اختصاص داده و به عنوان یک مقصد عبوری ظاهر شود.

اولین چیزی که بعد از ورود به میدان سنت باسیل حسابی توجه شما را به خودش جلب میکند، گنبدهای پیازیشکل رنگارنگ کلیسای جامع سنت باسیل است که شما را شگفتزده میکند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری کوهستان (Mountain Tourism) را نوعی فعالیت گردشگری معرفی میکند که در فضای جغرافیایی معین با توپوگرافی و ویژگی های طبیعی مانند تپهها و کوهها انجام میشود. نرخ اختلاف تصویر ذهنی قبل و بعد از مسافرت گردشگران خارجی، گویای این واقعیت است که بیش از ۹۲ درصد گردشگران خارجی، ایران را آنگونه نیافته اند که رسانه های غربی معرفی کرده بودند. همین گردشگران، بهترین معرف ایران و فرهنگ آن هستند و در واقع آئینه ای هستند که ایران و فرهنگ غنی اش را به روشنی به جهانیان معرفی می کنند. پس از احداث راه و پله گذاری بخشهایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی چون رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی برپا شد و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنههای پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجانانگیز و جالب است. این تحریم های ظالمانه خصوصا در دهه اخیر، آن چنان بنیان های اقتصادی کشور را کم رمق نموده است که یافتن منابع اقتصادی زودبازده برای عبور سریع از از چالش های اقتصادی-اجتماعی، بسیار حیاتیست.

گردشگری روستایی (Rural Tourism)شامل انواع گردشگری با برخورداری از تسهیلات و خدمات رفاهی در نواحی روستایی، که امکان بهره مندی از منابع طبیعی و جاذبه های طبیعت را همراه با شرکت در زندگی روستایی فراهم می آورد. پس تا دیر نشده به این تالاب سری بزنید تا پوشش گیاهی زیبای اطراف و آبگیر آسمانیاش را ببینید و جانورانی که در این اکوسیستم زیبا زندگی می کنند تماشا کنید. منظور از جاذبههای فرهنگی ویژگیهای خاص ملیتی، حکومتی، مذهبی و تاریخی و سبک زندگی و رسوم مردم هر منطقه است. منظور از بودجهی اختیاری میزان بودجه پس از کسر مالیات، هزینهی مسکن و خوراک است. منظور از جاذبههای طبیعی مجموعهی خصوصیات جغرافیایی، بوم شناختی و مواهب طبیعی هر محل است. سرمایه اصلی این صنعت جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی هستند و شبکه حمل و نقل و بخش اقامت نیز که لازمه گردشگری است، بطور نسبی در شرایط قابل قبولی قرار دارد .

روز بعد از تور شهر مونترال پیشنهاد میکنیم تور کبک سیتی قدیمی ترین شهر کشور را با استفاده از تورهای یکروزه کانادا ازطریق آژانسهای محلی تهیه و از دیدن زیبا ترین شهر در این سفر لذت ببرید. به عنوان نمونه اغلب کسانی که میخواهند از لاس وگاس دیدن کنند، مدت کوتاهی نیز از گرند کنیون بازدید میکنند. دارندگان مدارک میراث فرهنگی میتوانند برای دوره کارآموزی به یکی از این آژانس های هواپیمایی مراجعه کرده ، مدت کوتاهی به عنوان کارآموز درآژانس کارکرده و آموزش های لازم را دریافت کنند و در نهایت ، در صورت رضایت کارفرما استخدام می شوند.

جایگزین ناپذیری سفر و مسافرت، افزایش تولید ماشینی، توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و دورکاری و رشد شهرنشینی منجر به افزایش اوقات فراغت و در نهایت افزایش پایدار نرخ گردشگری و سایت atours مسافرت خواهد شد. دکتر حیدری در پاسخ به این سوال اظهار داشت:« گردشگری برخلاف سایر بخش های اقتصادی همچون کشاورزی، صنعت و خدمات، برای رشد و توسعه خود نیاز چندانی به سرمایه گذاری های کلان اقتصادی ندارد. دکتر رحیم حیدری افزود:« متاسفانه تحریم ها آن چنان آسیبی به کشور وارد کرده اند که حتی اگر به زودی همه آنها برچیده شده و اقتصاد ایران مسیر ایده آل خود را در پیش گیرد، رسیدن به ابتدای جاده توسعه دو دهه زمان خواهد برد. البته، مدارک دیگری نیز متناسب با رشته و مقطع تحصیلی مورد نیاز است که میتوان انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه و سایر سوابق علمی را نام برد. به همین دلیل ضرورت دارد که برای اپلای تحصیلی رشته گردشگری، حتما سایت دانشگاه را به خوبی بررسی کنید. دوره مدیریت گردشگری برای دانشجویان رشتههای مرتبط با گردشگری و جهانگردی بسیار مفید است و آنها را برای ورود به بازار کار آماده میکند. برای ورود به فرانسه تزریق دو دوز واکسن فایزر، مدرنا، استرازنکا یا جانسون و برای ورود به اسپانیا و سوئیس غیر از واکسنهای یاد شده، واکسنهای سینوفارم و سینوواک مورد تایید میباشد.

رویان از جمله شهرهای مرکزی استان مازندران است که به لطف ساخت و ساز ویلاهای لوکس و خاص، در میان گردشگران از توجه بالایی برخوردار است هرچند جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی رویان هم تاثیر قابل توجهی در محبوبیت شهر دارند. رستوران ها می توانند در جذب توریست تاثیر گذار باشند و ایجاد انگیزه نمایند و همچنین جهت برگزاری رخدادهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. این تالاب که از رسوب گذاریها در طی زمانی طولانی و پایین رفت سطح دریا ایجاد شده است، یکی محبوبترین جاهای دیدنی گیلان محسوب میشود. گردشگران به کمک این سرویس برای انتقال از فرودگاه به محل اقامت خود و برنامهریزی سفرهای طولانی استفاده میکنند. منظور از زمان، زمان صرف شده برای این جابجایی و منظور از بودجه میزان هزینه ی این جابجایی است. زیرساخت های حیاتی: منظور کل زیرساخت های هر جامعه ی متمدن است که گردشگری در قالب آن صورت می گیرد. نقش جامعه در اکوتوریسم : در سالهای اخیر طرفداران حفظ محیط زیست در پی شناخت نقش حیاتی جوامع روستایی و ساحلی در حفظ تنوع زیست محیطی می باشد . در متن این پیام آمده است: «جای بسی خوشبختی و خشنودی است که طی سالهای اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده داخلی و بینالمللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هماندیشی و توسعه همکاریهای بین بخشی در عرصه داخلی و نیز همکاریهای بینالمللی به وجود آورده است.

یکی از دیگر عواملی که موجب محبوبیت تورهای سازمان یافته در میان مسافران شده، دورهم آمدن افرادی است که همگی دارای علایق مشترک بوده و سبکهای سفر یکسانی را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب میکنند. از سوی دیگر ایران به عنوان بزرگترین بازار گردشگری مذهبی دنیا (Religious Tourism)، بزرگترین مقصد گردشگری اسلامی (Islamic Tourism) و نیز یگانه مقصد حلال دنیا (Halal Destination)، فرصت های بی بدیلی را برای توسعه گردشگری فرهنگی و اسلامی، در اختیار ما قرار داده است. کشور ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه با برخورداری از پتانسیل محیطی بالا و با داشتن پشتوانه تمدن، تاریخ و فرهنگی چند هزار ساله، از قابلیت ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است.