جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری محمودآباد

به گفته مسوول مجموعه کاخ گلستان تعداد بازدید کننده های خارجی از این مجموعه دو برابر شده است که بخشی از این دیدارها ناشی از ثبت جهانی این اثر و شناخته شدن آ ن از سوی گردشگران است. خوشبختانه در سال های اخیر موزه ها و به ویژه کاخ موزه ها در مواقعی چون نوروز، تعطیلات و فصل تابستان با اقبال خوبی از سوی گردشگران ایرانی و تهرانی روبرو شده اند. اما در دهه های اخیر به دلیل شرایط خاص سیاسی، تحریم های طولانی، تبلیغات ضد ایرانی غالب رسانه های جهان و انزوای نسبی ایران و به تبع آن تهران از قافله پیوسته رو به پیشرفت گردشگری جهانی عقب افتاد. شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه در دهه های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است به همین ترتیب آژانس مسافرتی الفبای سفر که مجری مستقیم تور آنکارا است تورهای آنکارا و تورهای آنکارا نوروز 1400 را تدارک دیده است. تهران اما شهر فرصت هاست و از همین رو از آغاز پایتختی به شدت مهاجر پذیر بوده و هست، شهر فرصت ها برای پیشرفت از حاشیه نشینی تا برج باغ های اشرافی.

فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است. وجود مراکز درمانی مجهز به فناوری های روز جهان، کیفیت بالای خدمات و مراقبت های پزشکی، وجود پزشکان متخصص مجرب و قیمت مناسب خدمات پزشکی ایران درمقایسه با کشورهای منطقه، از مزیت های ایران و تهران در گردشگری سلامت است. هرچند چشمه های معروف آب معدنی و گرم ایران در نزدیکی تهران قرار ندارند اما به شرط سرمایه گذاری و ایجاد شرایط و امکانات مناسب، ییلاقات خوش منظر و خوش آب وهوای اطراف تهران و نیز گنبدها و معادن نمکی نزدیک تهران می توانند مراکز مطلوبی برای توریسم تندرستی باشند. این شهر با داشتن جاذبه های گردشگری، مناظر طبیعی، مراکز تجاری، پیشینه تاریخی، ترکیب مدرنیته و سنت، خوراکی های لذیذ اورگانیک و تازه مانند زیتون، انجیر و انگور به یکی از قطب های گردشگری ترکیه تبدیل شده است. بدین ترتیب در هر سه رده تهران آنچنان که در خور امکانات و جاذبه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. با طرح و برنامه ای جامع و سرمایه گذاری لازم می توان اکوهتل ها، متل ها و سایر امکانات تفریحی و ورزشی برپا کرد و بخش هایی از این ییلاقات را در قالب مناطق ویژه گردشگری مورد استفاده قرار داده و به لحاظ زیست محیطی از تخریب و مخدوش شدن منظره های آن جلوگیری کرد.

این همان راه دشوار و دوری است که در همه ابعاد و جوانب گردشگری باید پیموده سایت atours شود. تهرانی که در روند توسعه بی حد و مرز و افسار گسیخته خود، آنچنان دامن گسترده که هنگامی که در بخش کوهپایه های آن در شمال شهر برف می بارد در شرق آن هوا بارانی است و درغرب هم ابری و یابالعکس و در همان زمان در جنوبی ترین مناطق آن مانند شهر ری ممکن است هوا آفتابی باشد. طبیعت زیبا و خرم شمال شهر تهران کنونی یا همان شمیران، روزگاری ییلاق نمایندگان کشورهای خارجی و شاهزادگان و صاحب منصبان و اعیان بود و سراسر پوشیده از روستاهای سرسبز و باغ و عمارات ییلاقی مجلل. اما ابتدا باید بدانیم طبیعت گردی به چه معناست. طبیعت گردی که در سطح جهان با نام اکوتوریسم (Ecotourism ) شناخته می شود یکی از انواع گردشگری است که به قصد سفر به طبیعت صورت می گیرد .

مقصد شماره ۱ طبیعت گردی حرفه ای ها در نصف جهان، حتما کویر مرنجاب بوده که سرزمینی رویایی در نمک زارهای شمال شرقی اصفهان است. بهترین زمان سفر برای طبیعت گردی در افجه فصل بهار و تابستان به ویژه اردیبهشت ماه است که دشت و کشتزارهای آن سرسبز و پر شکوفهاند. بهترین زمان برای سفر به این مناطق پاییز و زمستان است . پیست اسکی روی چمن دربندسر نیز از بهترین ها درسطح جهان است و هرساله میزبان مسابقات بین المللی اسکی روی چمن است. تور اروپا 1401 ایوار تا امروز در بیش از 9 کشور و بیش از 25 شهر مختلف اجرا شده است و امید داریم با بهبود شرایط بهداشت و سهولت بیشتر در زمینه گردشگری، در مسیرهای متنوعتری میزبان همسفران عزیزمان باشیم. سیستان و بلوچستان رازهای زیادی را در دل خود پنهان دارد که شاید بهتر باشد بسیاری از آن ها هنوز هم به صورت یک راز در دل خاک باقی بمانند.این سرزمین کهن، به سرزمین اسطوره ها و افسانه های کشور نیز شهرت دارد.سرزمینی که رستمِ پهلوان از آن سر بر آورده است.امروز قصد داریم تا به گوشه ای از این سرزمین به نام شهر بمپور قدم بگذاریم.

متاسفانه طرح های توسعه و نوسازی دوران رضاشاه منجر به تخریب بسیاری از بناهای با ارزش قاجاری تهران شد و در چند دهه اخیر روند افزایش نجومی قیمت زمین در تهران و ارزش یافتن پول به عنوان تنها معیار ارزش ها در زندگی شهری کنونی، نابودی شمار دیگری از آن ها را در پی داشت. دولت تانزانیا با اجرای یک سیستم مدیریت پیشرو و همه جانبه توانسته با تبدیل کوه کلیمانجارو به یک پارک ملی با وسعت ۷۵۳ کیلومترمربع، براساس طرح و برنامه ای دقیق و حساب شده و ایجاد امکانات کافی و مناسب، ضمن مدیریت،کنترل، هدایت و نظارت صعودهای حرفه ای و غیر حرفه ای به این قله مشهور و با حفظ اکوسیستم آن، درآمد قابل توجهی نیز کسب کند. براساس پیش بینی سازمان جهانی گردشگری این صنعت که از پویا ترین بخشهای اقتصادی جهان است، در آینده ای نزدیک از نظر کسب در آمد در راس صنایع موجود دنیا قرار خواهد گرفت. صدها گالری هنری، سالن تآتر، سالن سینما، دانشکده و آموزشکده هنری، ظرفیت تبدیل تهران به یکی از قطب های معتبر و جذاب فرهنگی هنری آسیا و جذب گردشگران بسیار برای دیدن دوره های آموزشی و کسب مهارت های هنری را دارد. با ارتقای کیفی رویدادهای هنری فرهنگی تهران، جذب گردشگران خارجی در این زمینه دور از ذهن نیست.

موزه ها مهم ترین جاذبه توریستی هر شهر به شمار می آیند و تهران با ۱۴۰ موزه در زمینه های مختلف شهر موزه هاست . اما اینکه گردشگران به چه میزان درتهران اقامت داشته و از جاذبه های آن بازدید کرده اند باز هم به دلیل عدم ارایه آمار واقعی، اطلاعات دقیق و صحیحی در این زمینه وجود ندارد. در این شرایط تأسیسات زیر بنایی و تسهیلات موجود از قبیل هتل و اقامت گاه، سیستم و ناوگان حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی و سایر امکانات تفریحی گردشگری رو به فرسودگی نهاد و از استانداردهای روز جهان بازماند. یکی از مقصدهای بوم گردی در اصفهان، همین ورزنه است که امکان اقامت در خانه های محلی نیز برای شما فراهم است. ساکنان بافت تاریخی به خاطر مشکلات و کاستی های فراوان زندگی در این منطقه، از آن کوچ کرده و با هجوم و پیشروی اختاپوس وار واحد های تجاری و تولیدی کوچک به محلات تاریخی این بافت به کالبدی مرده و در حال ویرانی تبدیل شده است. شهری که نمادها و یادمان های تشخص و هویت خود را با سوداگری حریصانه زمین و ارزش افزوده سرسام آور زمین بازی و زمین خواری تاخت زده است که اگر در برابر این هجوم ویرانگر نایستد به زودی به شهری بدون تاریخ و تشخص تبدیل می شود.

سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد تخمین زده است شیوع ویروس کرونا طی پنج ماه، ۳۲۰ میلیارد دلار هزینه برای صنعت گردشگری داشته است. در این 4 دهه که از فعالیت آژانس گردشگری ققنوس میگذرد، نسلهای مختلفی از خانوادههای ایرانی همسفر ما بودهاند و سفرهای گروهی ققنوس خاطرات خوشی را برایشان رقم زده است. پیشنهاد اولیه ما برای سفر در این ماه سفرهای جاده ای است اما اگر به دنبال تورهای سفر می گردید قیمت تورهای سفر به این گونه است. و همچنین می توانند بعنوان ابزاری برای در کنار هم قراردادن تمام عوامل اکوتوریسم عمل نمایند .

اما اگر اراده ای قوی برای احیای بافت تاریخی تهران در سطح کلان تصمیم گیری های مدیریتی و مردم به وجود آید می توان طی فرایندی گام به گام و حساب شده روح زندگی را در این منطقه به جریان در آورد. برای اقامت در این منطقه زیبای و سحرآمیز میتوانید از اقامتگاههای بومگردی این منطقه استفاده کنید و از غذاهای محلی مردم نوش جان کنید. ییلاقات منطقه امامزاده داوود و کردان نیز ظرفیت های فراوان برای اقامت و گردشگری دارند. مادر شهر ری و ورامین باستان با همه یادمان های تاریخیشان. موزه ملی ایران در مقام موزه مادر با دو بخش ایران باستان و پس از اسلام یکی از غنی ترین و معتبرترین موزه های جهان به شمار می رود. و این خود امتیاز بزرگی است برای تهران به عنوان مرکز ایران. به گونه ای که مانند ساکنان بافت تاریخی مرکز بسیاری از شهرهای جهان، زندگی در بافت تاریخی تهران نوعی افتخار محسوب شود.

این معبد مصری که در قرن دوم پیش از میلاد ساخته شده است، در سال ۱۹۶۸ بهعنوان هدیهای از مصر به صورت سنگ به سنگ و تکه به تکه به مادرید اسپانیا آورده شد. تهران علاوه برکاخ ها، در مدتی بیش از دو قرن صاحب عمارت ها و ساختمان های فاخر و زیبا در سبک های معماری سنتی، تلفیقی و مدرن شده است که هر یک دارای ارزش و جاذبه فراوانند و بسیا ری از آن ها در کشور بی نظیر هستند. جاذبه های گوناگون گردشگری تهران با سابقه تمدنی ۷۰۰۰ ساله و سابقه شهری ۴۵۰ ساله و در جایگاه پایتخت ۲۳۸ ساله ایران در سه دوره تاریخی و به عنوان یک ابر شهر و یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان، نه تنها برای جامعه جهانی که حتی برای ایرانیان و شهروندان تهران هم به خوبی شناخته شده نیست. آثار پیش از اسلام همانند آتشکده ری، برج و باروی ری، دژ اشکانی رشکان، بقعه بی بی شهربانو، برج نقاره خانه و نیز بناهایی چون برج طغرل و گورستان تاریخی ابن بابویه، مسجد جامع ایلخانی، برج علاء الدوله و نیز یادگاری از دوران ساسانی یعنی قلعه ایرج به عنوان بزرگترین قلعه نظامی خشتی جهان در شهر ورامین قابل توجه هستند.

از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان. کوه و رودخانه و کوهپایه درکنار هم اقلیم بهشت آسایی را پدید آورده که درصورت مدیریت کارآمد و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و افسار گسیخته، ظرفیت ایجاد متنوع ترین و جذاب ترین امکانات گردشگری اکوتوریستی و ورزشی را به خوبی داراست. این تالاب در فاصله حدودی ۲۳ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است و از ۴۰ رودخانه جاری در گیلان بیش از ۱۰ رودخانه کوچک و بزرگ در این شهرستان جریان دارد. این رودخانه یکی از اصلیترین دلایل سرسبزی منطقه آغمیون – سزاب است به طوری که در این منطقه پوشش گیاهی متنوعی دیده میشود. منطقه حفاظت شده ورجین در بیخ گوش تهران نیز زیستگاه حیات وحش گونه های جالب توجه گیاهی و جانوری است. منطقه حفاظت شده لار در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تهران با چشم اندازها و تنوع گونه های گیاهی و جانوری و نیزدشت های پوشیده از شقایق در خرداد ماه با طبیعت و اقلیمی کاملا متضاد با پارک ملی کویر، دوگانگی طبیعت تهران را به خوبی نشان می دهد. این تالاب میتواند گزینه مناسبی برای طبیعتدوستان، عاشقان جانوران و همچنین علاقهمندان به عکاسی از طبیعت به حساب بیاید. امروزه موزه داری در جهان به شدت دچاردگرگونی شده و موزه از مکانی مرده و کسالت بار به فضایی برخوردار از امکانات و تسهیلات تکنولوژی روز، بسیار پویا و زنده و به عنوان مکانی برای پژوهش، گفتگو، برگزاری نمایشگاه، همایش، کنفرانس و ملاقات های مهم با امکانات جانبی متعدد برای عرضه و فروش کالا، کافی شاپ و حتی باشگاه جوانان و بسیاری گزینه های دیگر در آمده است.

با این کار می توان، کاربران زیادی را جذب کرد. این کاخ موزه ها را می توان باغ موزه هم خواند، زیرا با قرار داشتن در فضای باغ های زیبا و گسترده به لحاظ تفریحی نیز از جذابیت زیادی برخوردارند. کمپ کردن، یکی از جذابترین بخش اقامتگاهها محسوب میشود، کمپ کردن به نوعی تمرین برای ماندن در فضای باز در شب است. فانوس اسکندریه به ملوانان در پیدا کردن ساحل و شناسایی کشتی جنگی کمک میکرد. موزه های تهران هم باید از یکنواختی و رکودی که اکنون در آن گرفتارند، بیرون آمده و با رها کردن روش های سنتی و کهنه موزه داری همانند موزه های پیشرو جهان بتوانند نقش اقتصادی، علمی و فرهنگی خود را به خوبی ایفا کنند.

در آخر، تهران با تمام مشکلات و کاستی هایی که دارد، دارای منابع و جاذبه های متنوع و چشمگیری در شاخه های گوناگون گردشگری است. حیات وسیع و دورافتاده این جاذبه به همراه فلات کوه های بلند، در کنار سواحل سفید درخشان، آبشار ها و جنگل ها همگی گردشگران را شیفته خود می کنند. حتی خود تهرانی ها نیز کمتر با جاذبه های خاص گردشگری تهران آشنا هستند و به آن توجه دارند. اما به هر حال دره رودهای دارآباد، دربند، گلابدره، ولنجک، درکه و آن سوتر فرحزاد به لطف طبیعت باشکوه کوهستانی و آب و هوای مطبوع و رستوران ها و کافه های فراوان، از جاذبه و زیبایی فراوان برخوردارند و شبهای شاد و پرتحرک و فرحبخشی را برای اهالی تهران و گردشگران رقم می زنند. اما همه مشکلات شما با ابزار حرفه یی طبیعت گردی قابل حل است؛ کافی ست تعدادی از وسایل ضروری این کار را فراهم کنید. تهران شاید یک از استثنایی ترین موقعیت های اقلیمی و آب و هوایی و راهبردی را بین پایتخت های جهان دارد که بخش هایی از آن، همانهایی است که سبب شد در سال ۱۲۰۰ ه ق تهران از سوی آقامحمد خان بنیان گزار سلسله قاجار به عنوان پایتخت انتخاب شود.