برچسب ها فلسفه | mey

هسته اولیه مروجان علم از دنیای نجوم آماتوری شکل گرفت. امثال من، امیرحسن و پژمان نیز از همین‌جا شروع کردیم. همه حاضران اینجا سوابقی در زمینه ترویج، روزنامه‌نگاری و ارتباطات ‌علم دارند؛ پس گفت‌وگو را دو قسمت می‌کنیم؛ یکی مربوط به ارتباطات علم، سپس از آنجا نقبی می‌زنیم به پادکست فلسفه علم.

گوش نیوش های دکتر شیری

جز یک چیز دربارۀ چند-عالمی۱۴ و جهان‌های منزوی از یکدیگر – که باد هوا نبود بلکه گمانه‌زنی بی‌هزینه و رایگان بود. در این حد که یک هفته‌ای دربارۀ آن فکر کنی، خب، سرگرم‌کننده است. عقل از سرش پریده، هان؟ اما آدم خارق‌العاده‌ای است.

پادکست با من حرف بزن دانشجویان می‌خواهند چیزی دربارۀ سرشت غاییِ واقعیت و نسبت خودشان حس خوب پادکست های می با آن بیاموزند. اما وقتی فلسفه می‌ورزید، حتی امید هم ندارید که به پاسخی معقول دربارۀ این سوالات نزدیک شوید. با کریم از پادکست رادیو تراژدی و علاقه‌اش به سینما حرف زدیم. در مطلبی که خواندید، تعدادی از بهترین کتاب های فلسفه و منطق را معرفی نمودیم. همانطور که می‌دانید، فیلسوفان بسیاری از گذشته تاکنون، آثار زیادی از خود برجای گذاشته‌اند. در میان تعداد زیاد کتاب‌های فلسفی، برخی از آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و یا معروف شده‌اند.

  • خاطراتی که یا واقعی هستند یا برگرفته از واقعیت که با چاشنی تخیل بازنویسی شده اند.
  • در برنامه یادی از گذشته هر بار خاطره ای از گذشته های دور یا نزدیک توسط یکی از همکاران بازخوانی و اجرا می شود.
  • در سه سال نخست تهیۀ پادکست‌ها، بیش از هفت‌میلیون مورد دانلود، نامه‌های تشکر از سراسر جهان و همین‌طور درخواست‌های فراوان برای دریافت متن پیاده‌شدۀ مصاحبه‌ها داشته‌ایم – به همین دلیل تصمیم به تدوین این کتاب گرفتیم.
  • با شکل‌گیری مجله نجوم و فضاهای نجوم آماتوری در دهه50 در ایران، حلقه اصلی افرادی که خود را مروج علم می‌دانستند، به‌نوعی قدرت گرفت.
  • از وقتی که بچه بودیم این کلیشه‌ها در جامعه باعث شده که پدر و مادرمان هم کاری کنند که با دیر بیدار شدن‌مان از خواب احساس تنبلی و هیچی بکنیم.

نویسندۀ این کتاب مهم و البته خوش‌خوان، دکتر «ضیاء موحد» می‌باشند. اگر کتاب قبلی را مطالعه کرده‌اید و یا اطلاعات کافی در زمینۀ علم منطق دارید، بهتر است این بار به سراغ کتاب‌های زیر بروید. با مطالعۀ این کتاب می‌توانید، پایه‌ای‌ترین مفاهیم مربوط به علم منطق را به صورت خودآموز، یاد بگیرید. در نوع چهارم گفت‌وگوهای این پادکست با نام Realtalk، اپیزودها بر محوریت اصطلاحات و لغات واقعی و روزمره افراد در موقعیت‌های مختلف، مثلاً اینکه چگونه در یک رستوران از کیفیت غذا شکایت کنیم، شکل می‌گیرد.

برچسب ها فلسفه | mey اما اینطور نیست که اساساً چیزی اثبات شود، مگر اینکه امر بسیار بدیهی و بی‌اهمیتی باشد؛ چیزی هم رد نمی‌شود. بلکه بحث‌ها قدیمی می‌شوند و از مُد می‌افتند. اما چارچوب عمومی‌ای که این کار در قالبِ آن انجام می‌شود، ثابت مانده است.

پادکست آموزش زبان انگلیسی Better @ English