بررسی تاثیر شیوع کرونا بر صنعت گردشگری

این شهر در میان سالهای ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان هنگامی که برای دومین بار (پس از دوران سلجوقیان) پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. در این پست قصد داریم پارک ژوراسیک تهران ،اولین پارک موضوعی پایتخت ایران و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری تهران را به شما همراهان همیشگی وب سایت گردشگری و اقامتی “به پین” معرفی کنیم. پس اصلاً فکر خرید بلیط هواپیما تهران مشهد را از ذهنتان بیرون کنید و تا آخر مقاله را بخوانید. برخی از مهمترین مراکز خرید مشهد عبارت است از: مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمیتاژ، مجتمع تجاری وصال، بازار رضا، بازار بزرگ مرکزی، بازار غدیر و مرکز خرید خورشید. برخی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد عبارت است از: روستای زُشک، روستای زیبای شاندیز، روستای عنبران، روستای دهسرخ و روستای کنگ.

ما حتما نیاز داریم برخی مناطق حفاظت شوند و مانند شکل اولیه خودشان باقی بمانند، سفری که بهمنطقه فتحیه در کشور ترکیه رفته بودم آنجا یک منطقه حفاظت شده داشتند که اساساً به گردشگران اجاره ورود نمیدادند مگر اینکه مجوز داشتند، کاملاً آن منطقه تحت حفاظت بود، گاهی باید مناطق بسیار بکر را حفظ کرد و آنها را حتی شده از لیست جاذبههای گردشگری خارج کرد یا اگر میخواهیم گردشگر داشته باشند باید هزینههای بازدید بیشتر و با تعداد محدود ورود به آن مناطق انجام شود. نتیجه ی آن جمع آوری آثار هنری شگفت انگیزی شده است، که بازدید از آن ها خود به تنهایی به بازدید از قبر افراد مشهور می ارزد.

شاید یکی از راهکارهای جلوگیری از تخریب محیط زیست در مواجهه با گردشگری در دل طبیعت افزایش نظارتها باشد. بوی نان تازه همراه با بوی طبیعت هر روز صبح به مشام میرسد. پس با سامتیک همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید، مهم ترین مکان های دیدنی جذاب اطراف مشهد را به شما معرفی کنیم. در داخل غار چاههایی به صورت عمودی ایجاد گردیده که فضای داخلی آن را به سه قسمت مساوی تقسیم میکند. در ۷۵ کیلومتری شهرستان مشهد روستایی به نام مغان قرار دارد که غار مغان در آن قرار گرفته است. نام دیگر این پل معلق شهدای ۱۵ جولای می باشد که اولین پل ساخته شده و قدیمی روی تنگه بوسفوروس است. نوشته فاصله هنگفت گردشگری ایران و ترکیه اولین بار در راهنمای سفر زمینی به ترکیه. اولین نوشتهها راجع به گردشگری در دایرهالمعارف گردشگری و مسافرت، بر ابعاد تاریخی این پدیده تمرکز داشتهاند (بریجز، 1959: 125). با گذشت زمان، معانی رایج و حرفهای گردشگری تغییر یافته است. قدمت این گوردخمههای تاریخی به درستی مشخص نیست اما بسیاری آن را مربوط به دوره مادها دانسته و معتقدند که گوردخمه داوود، مقبره آخرین پادشاه مادها است. اهمیت غار مغان به دلیل قدمت آن است.

آیا واقعاً گردشگری ایران دارای استراتژی سایت atours مشخص است؟ شهرهایی مانند بانکوک و چیانگ مای مکانهای شلوغ و پرجمعیتی هستند، اما شما تا زمانی که در کوهها گردش نکنید و یا فیلها را نبینید و میمونهای جسور ناهار شما را ندزدند، واقعاً این کشور را ندیدهاید. یعقوبزاده در پاسخ بههمین پرسش بیان میکند: «بعضی مناطق بهقدری بکر هستند که واقعاً باید بههمان شکل باقی بمانند، بنابراین اگر قرار است در این مناطق گردشگر حضور پیدا کند باید تعدادشان محدود و البته کنترل شده باشد، در غیر این صورت منطقه از وضعیت بکر بودن خارج میشود. اینکه آیا گردشگری در طبیعت میتواند در مناطق بکر هم اتفاق بیفتد پرسشی بود کارشناسان در پاسخ به آن شرایطی را تعریف کردند. واژگان ورزش شاهد این مدعا هستند از جمله: راگبی، فوتبال و بوکس که تماماً ریشه انگلیسی دارند حتی تنیس که یک ورزش اصیل فرانسوی است از سوی بریتانیاییها جنبه رسمی پیدا کرد و قانونمند شد و حتی اولین میزبانی رقابتهای قهرمانی در قرن نوزدهم را عهدهدار شد (درویمبلی) ورزشهای زمستانی پاسخ طبیعی به نیاز کلاس خاصی به تفریح در سردترین فصل سال بود. یکی از نکاتی که در مطالعه بازاریابی توریست با آن مواجه شدیم این نکته بود که برخی منابع اعلام کرده بودند که مسافرت ایرانی ها به ترکیه ، دبی و جمهوری آذربایجان نشانه ضعف ما در ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران است.

به امید روزی که ایران در بخش صنعت توریست در دنیا حرف اول را بزند.با استناد به آمارهای موثق من از جمله تحقیقات سازمان جهانی جهانگردی این مقوله با شدت فزاینده ای نمو داشته و گویا می توان آن را بزرگترین صنعت جهان پس از نفت و خودرو سازی دانست و با توجه به رشد چشمگیر آن˓قابلیت اخذ رتبه نخست در سال های آتی را نیز دارا می باشد با توجه به موقعیت استراتژیک ایران که به لحاظ پهنه جغرافیا و اقلیم چهار فصل و باتبع آن موجودیت گیاهان و زیست اقلام متنوع حیوانات که موجبات بالقوه جذب گردشگران خارجی را داراست و از دیدگاه دیگر آثار باستانی که موید پیشینه غنی تاریخ و فرهنگ این کهن بوم و بر است و به لحاظ توسعه پایدار ایران قوه درک هر ایرانی متعهد و معقول را به سوی تصحیح نگرشی وا می دارد که محوریت آن عدم اکتفا به منابع رو به کاهش نفت و گاز و پالایش و صادرات مشتق شده از آن است با توجه به اقلیم خاص ایران می توان کشورمان را سرزمین تضادها دانست;در حالی که ارتفاع بخش بزرگی از خاک کشور بیش از 1200 متر بالاتر از سطح دریاست در مقابل آن کرانه های دریای خزر 26 متر پایین تر از سطح دریای آزاد است.اختلافات اقلیمی ایران نیز قابل تامل است به طوری که میانگین دمای هوا در دی ماه در سواحل خلیج فارس 20 درجه سانتیگراد است در حالی که هم زمان در شمال غرب کشور سرمای 30 درجه زیر صفر حکم فرماست !

دو طرف پوشیده از دره گلها، رنگارنگ و سرسبز است و رود خروشانی در میان آن جریان دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده است. وجود آلاچیق و سفره خانه و چند فروشگاه از جمله امکاناتی است که در این محدوده به آن دسترسی دارید. به علاوه در وب سایت Forbes میتوانید لیستی کامل از تمامی ایرلاینهای مهمی را که ویروس کرونا قوانین استردادی و تغییر بلیط آنها را تغییر داده است را داشته باشید. جعفر مردانی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مردم استان دعوت میشود روز چهارشنبه که همزمان با روز طبیعت است در خانههای خود بمانند و با مراجعه به مکانهای تفریحی و گردشگری استان خود را در معرض زنجیره شیوع ویروس کرونا قرار ندهند. خاکسار میگوید: «یک آهو در عرصه طبیعت حضور دارد، یا یک عقاب در طبیعت آزادانه حرکت میکند اما حرکت آنها با تخریب همراه نیست، ما معتقدیم انسان هم بهعنوان یک موجو زنده میتواند بهنقاط بکر طبیعت وارد شود اما نباید تخریب انجام دهد. خاکسار با اشاره بههمین مسئله بیان میکند: «روی این گردشگران میشود نظارت کرد، ادارات کل گردشگری استانها و شهرستانها میتوانند با سازمان جنگلها و محیط زیست همکاری داشته باشند تا نظارتها بیشتر شود و رفتار گردشگران در طبیعت کنترل شود.

بازدید از مکان های دیدنی این شکل از مشهد با اینکه بسیار کم طرفدار و ناشناخته است ولی به دلیل خلوتی و بکر بودن، میتواند تا حد زیادی شما را از سفر سیراب کند. شریف خسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این ممنوعیت برای منطقه نمونه گردشگری کاکارضا با توجه به اینکه بر سر مسیر ارتباطی خرم آباد قرار دارد و هرساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند با شدت بیشتری اعمال خواهد شد. کشور ما ایران بر طبق گزارشات یونسکو با بیش از 4000 جاذبه گردشگری جزو 10 کشور تمدنی و باستانی در دنیا می باشد که بیشترین جاذبه های توریستی را در خود به صورت پتانسیلی بالقوه داراست.و بدین وضعیت می توان از میان خیل جهانگردان خارجی پاسخگوی جهانگردان فرهنگی شد.که حدود 20 درصد کل جهانگردان را تشکیل می دهند که جمعیتی بالغ بر 160 میلیون نفر می باشند.این جهانگردان حاضرند با تمام پیش شرط ها و احترام به آداب و عقاید ملت ها تنها برای دیدار از منابع فرهنگی و آثار و ابنیه تاریخی کشورمان و سنت ها و گویش های محلی مناطق مختلف به ایران سفر کنند و زمینه های خوبی به لحاظ کسب درآمد برای اقتصاد ما ایجاد نمایند.

دولت، سازمان تأمین اجتماعی، نهادهای مربوطه و شهرداری ها در زمینه اعطای مجوز تاخیر در پرداخت حق بیمه، عوارض و مالیات های تاسیسات گردشگری و سایر بخش های دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوره زمانی بحران فعلی همکاری های لازم را داشته باشد و یا امکان تقسیط آن در زمان حداقل یکساله پس از بازگشت به وضعیت عادی وجود داشته باشد. اگر می خواهید موفق باشید باید محتواهایی جذاب برای همه ی سنین تولید کنید و همین طور اگر در زمینه ی تور یا هتل فعالیت می کنید باید پیشنهادات مختلفی به مخاطبان عرضه کنید که هر کدام بسته به برنامه های خود بتوانند مخاطب هدف را جذب کنند. نکته دیگری که باید درمدیریت تقاضا مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از جنبه های تقاضا به صورت نیاز بیان شده (Express Needs) ظهور نمی کنند.بسیاری از نیاز ها در مرحله ی نیاز های احساس شده باقی می مانند وظهور بسیاری دیگر منوط به نظر متخصصان حوزه ی برنامه ریزی گردشگری می باشند.برای رفع این چالش باید توجه داشت مشارکت مردم محلی در برنامه ریزی و مدیریت گردشگری می تواند بسیاری از نیازهای بیان نشده را ظاهر و مدیران را جهت تامین تقاضا یاری نماید.

همین نکته سبب شده که شاهد کاهش میزان خروج گردشگران داخلی از کشور باشیم. این کارشناس گردشگری با بیان اینکه «احساس میشود گردشگری طبیعت در کشور ما از طرف مدیران و مسئولان مربوطه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته جز در حد شعار» به خبرآنلاین میگوید: «اگر میخواهیم گردشگری طبیعت را توسعه دهیم باید دنبال نگاه کارشناسانه باشیم و از الگوهای موفق کشورهای دیگر بهره ببریم. آثار غفلت از گردشگری مسئولانه سالهاست که بر پیکر بناهای تاریخی نشسته است، حتی در مکانهایی که نظارت وجود دارد زخم چاقوی گردشگریِ غیرمسئولانه برای یادگاری نوشتن روی ستونهای تخت جمشید و طاق بستان دیده میشود، چه برسد به طبیعت که دیگر نه ناظری وجود دارد نه نظارتی.

از دیگر جاذبههای دیدنی غار ستونهای آهکی آن است که نمای زیبایی به غار بخشیدهاند. نمای داخل باغ با درختهای بلند جلوه زیبایی دارد. همچنین در این مکان “غار درهی آل” وجود دارد که با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند شما را متحیر خواهد کرد. از یک طرف کوههای بلند و زیبایی که روی آنها برف نشسته را میبینید و از طرف دیگر مراتع سرسبزی که حس فوق العاده آرامبخشی به شما میدهند. در دامنهی شمالی رشته کوههای بینالود واقع در غرب و جنوبغربی شهرستان مشهد، درههای باصفا و سرسبزی وجود دارد. رود ارتکند از کوههای هزار مسجد سرچشمه میگیرد و از کنار آبادی ارتکند میگذرد. ارتکند در فاصله ۱۲۳ کیلومتری مشهد واقع شده است. آرامگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) این شهر را به پایتخت معنوی ایران تبدیل کرده است.

پیشبینیها این است که بخش گردشگری بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا و در بلندمدت روند رو به رشد خود را از سر بگیرد. مشهد در سالهای اخیر در تلاش بوده تا جاذبهها و مراکز تفریحی بیشتری فراهم کند تا گردشگران در روزها و شبها اقامت خود در مشهد، به آنجا سر بزنند. در سفرتان به شهر مقدس مشهد، میتوانید از مراکز تفریحی مشهد هم دیدن کنید. سد کارده در زمره گردشگاههای آبی مشهد، در کیلومتر ۲۰ جاده این شهر به کلات بر روی رودخانهای به نام کارده واقع شده است. دریاچه این منطقه در درهای با همین نام قرار دارد و آب مورد نیازش از رودخانه جاغرق تأمین میشود. وردیج و وارش نام دو روستا در نزدیکی تهران است که با آب و هوای خوب و طبیعتی زیبا به مقصد گردشگری و تفریحی بسیاری از طبیعت گردان تبدیل شده است. در کنار یک زندگی کاملا شهری که در مرکز شهر تهران جریان دارد، دیدنیهای طبیعی زیبایی در اطراف شهر وجود دارند که آرامشی وصف ناپذیر را به گردشگران و اهالی شهر هدیه میکنند. بام تهران یکی از محبوب ترین دیدنی های تهران آن هم در شب ها است. بلوار آزادی که یکی از اصلی ترین بلوارهای محمودآباد میباشد، خانه پارک ساحلی ملت شده است.

اگرچه این گونه از گردشگری همیشه وجود داشته اما بعد از شیوع کرونا و ایجاد برخی محدودیتها در بازدید از موزهها و سایر اماکن تاریخی سبب شد گردشگران بیشتری به دل طبیعت بزنند تا فراغت خود را آنجا سپری کنند، جایی که شاید کمترین نظارت ممکن وجود داشته باشد. این پارک به خاطر داشتن رنگ و ظاهری سرخ گونه شناخته شده می باشد و یکی از چشم انداز های مشهور استرالیا محسوب می شود. این پارک جذاب حدود 58 هکتار وسعت دارد و انواع گونه های درخت ساکورا در آن نگهداری میشوند. پارک طبیعی هفت حوض از جاذبههای گردشگری مشهد است که در اثر بارش بارانهای اسیدی به وجود آمده. از دیگر جاذبههای طبیعی تین دره میتوان به چشمهای که در مجاورت آن قرار دارد، اشاره کرد. برای مقایسه وضعیت ضعیف گردشگری ایران، به کشور سنگاپور با مساحت اندک ۷۲۰ کیلومتر مربع اشاره شدهاست که چند برابر ایران، توریست دارد.