چرا نام «مد» و «هخامنشی» در متون اوستا و پهلوی دیده نمی شود؟
انتشار: تیر 26، 1403
بروزرسانی: 25 خرداد 1404

چرا نام «مد» و «هخامنشی» در متون اوستا و پهلوی دیده نمی شود؟



گالی آموزگار، استاد زبان های باست،، دلیل عدم وجود نام های «مد» و «اخمنشی» در نام های پهلوی خداوند را باید جهت گیری مذهبی این آثار دانست و این احتمال را افزایش می دهد که تقویم شمسی. پادشاهان دوره هخامنشی به نحوی تغییر یافتند و نامهای خدای ساس، جایگزین شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، گالی آموزگار، پژوهشگر فرهنگ و زبان های باست، و عضو دائم فرهنگستان زبان و ادب ،ی در همایش ملی «جهان ایر،: رسانه ها و هخامنشیان» برگزار شد. مؤسسه مطالعات فرهنگی، میراث و جهانگردی از خود پرسید که چرا نام مادها و هخامنشیان در متون اوستا و پهلوی نیامده است؟ وی این موضوع را بخش کوچکی از علاقه «جهان ایر،» دانست و در پاسخ توضیح داد: علمای ایران در این مورد نظرات مفیدی ارائه کرده اند و من نیز در چندین مقاله به این موضوع اشاره کرده ام و اکنون سعی می کنم این موضوع را بررسی کنم. به طور خلاصه با خلاصه ای از این نظرات برای پیشبرد

وی افزود: دلیل عدم وجود نام مادها و هخامنشیان در اسامی پهلوی خداوند را باید جهت گیری مذهبی این آثار دانست. مابدان در ارائه تاریخ گذشته ایران تأثیر مستقیم داشتند و هر آنچه که مخالف نظر و سیاست دینی آنها بود حذف شد. این روند به مردان دوره ساس، محدود نمی شود. تاریخ ارمنستان متاثر از کتاب مقدس است و جهان بینی مسیحی در آن کاملا مشهود است. مسائل تاریخی نویسندگان عهد عتیق مانند نویسندگان یهودی نیست و تاریخ اسلام تحت تأثیر قرآن کریم شکل گرفته است. این بدان م،است که طبری و سایر مورخان مسلمان ،، هستند که کتابهای تاریخی خود را به شرحی که در قرآن کریم آمده آغاز می کنند.

این پژوهشگر فرهنگ و زبان های باست، ادامه داد: در سنت اوستایی پیشدایان و کاینیان جایگزین مادها، هخامنشیان و اشک،ان می شوند. شاهان اوستایی اسطوره ای جانشین فرمانروایان واقعی ایران می شوند و زندگی نامه شاهان تاریخی به نوعی در شاهان روایی اسماء الله منع، شده است. این موضوعات در مقالات خالقی-مظلات به خوبی بررسی شده است. برای مثال ویژگی های «دیاکو» شاه ماد را در شخصیت «هوشنگ پیشدادی» می توان دید و وقایع زندگی «کوروش» را در روایت های مرتبط با «کی خسرو» می توان یافت. اگرچه اهورامزدا برترین خدای فرمانروایان هخامنشی بود، اما در آن دوره با سازمان مذهبی منظمی مانند دوره ساس،ان مواجه نبودیم و تساهل مذهبی کوروش و دیگر فرمانروایان هخامنشی شاید با ماهیت سختگیرانه حاکمان هخامنشی سازگار نبود. . موبدان ساس،. همچنین به یاد بیاوریم که در روایات ساس، از داریوش اول و داریوش سوم با نام «دارا» یاد شده است. از «بلاش» یا «بلاش-پارتیان» به ،وان دستور دهنده تالیف اوستا یاد شده است. با اینکه اشک،ان یک سلسله بودند، اما ساس،ان نسبت به آنها و حماسه هایشان مهرب، ن،د.

معلم گفت: آن وقت می توان این احتمال را داد که تقویم پادشاهان عهد هخامنشی به نحوی تغییر کرده و کتب آسم، عهد ساس، جای آن را گرفته است. تاریخ من، و منطبق با مذهب رایج آن دوره است، اما شخصیت های برجسته تاریخی گذشته به هر نحوی با شخصیت های افسانه ای شناسایی می شدند که دلیلی بر حذف نام رسمی مادها و هخامنشیان از دین است. متن ها

انتهای پیام/


منبع: https://www.isna.ir/news/1403042617169/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%86-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA