«نیما یوشیگه»؛ بنیانگذار شعر نو در ایران / شاعری با نظریه شعر نو

«نیما یوشیگه»؛ بنیانگذار شعر نو در ایران / شاعری با نظریه شعر نو

علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در ادبیات ،ی و ایر، است. او با ایجاد تغییرات اساسی در شعر ،ی و ش،تن ال،ای سنتی، تأثیر عمیقی بر ادبیات معاصر ایران گذاشت. اشعار جدید او مانند «اسطوره» از مرزهای شعر ک،یک فراتر رفت و چشم اندازی تازه برای بیان احساسات و دغدغه های اجتماعی ارائه کرد. نیما به واسطه توانایی در نویسندگی زیبا و با مفاهیم جدید، نقش عمده ای در گذار از سنت به مدرنیته در ادبیات ایران ایفا کرد و هنوز هم به ،وان یکی از بزرگ ترین شخصیت های ادبی کشور شناخته می شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا).، «علی اسفندیاری» یا «نیما یوشیگ» شاعر نوگرای ایر، و بنیانگذار شعر نو. در 31 مرداد 1276 در روستای یوش از توابع شهرستان نور در استان مازندران به دنیا آمد. او در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمد که تأثیر زیادی در رشد فکری و ادبی او داشت. نعمه در 22 آذر 1338 در تهران درگذشت. او را یکی از پیشگامان ادبیات نوین ایران و یکی از بزرگ ترین چهره های تاریخ ادبیات ،ی می دانند. مرگ او در زمان حیاتش بازتاب وسیعی نداشت، اما پس از مرگش تأثیر او در شعر ،ی آشکار شد.

نیما در کودکی با علم و ادبیات آشنا شد. از آنجایی که پدرش اهل فرهنگ بود، فضای علمی و هنری در خانه برای او فراهم شد. نیما ابتدا در مدارس یوش و سپس در تهران تحصیل کرد. در دارالفنون تهران که یکی از مدارس معتبر آن زمان بود، در رشته های مختلف تحصیل کرد و با مفاهیم جدید علمی آشنا شد. در این زمان به ادبیات علاقه مند شد و به مطالعه آثار شاعر، چون حافظ، فردوسی و سعدی پرداخت.

نیما یوشیگه در خانواده ای با فرهنگ غنی بزرگ شد. ایران در دوران قاجار از سنت های کهن به سمت مدرنیته حرکت می کرد. نیما در این فضای اجتماعی و فرهنگی بزرگ شد. جامعه ایران نیز در دوران رضاشاه و سپس محمدرضاشاه شاهد تحولات بسیاری بود و این تحولات سیاسی و اجتماعی تأثیر بسزایی در اندیشه و آثار نیما داشت.

آغاز فعالیت ادبی نهمه

نیما یوشیج شعر گفتن را از سنین پایین آغاز کرد. اولین اشعار او در قالب های ک،یک ،ی سروده شد، اما خیلی زود به این نتیجه رسید که برای بیان افکار و احساسات جدید خود نیازمند تغییرات اساسی در قالب و ساختار شعر است. او در این زمان تحت تأثیر فضای اجتماعی و فکری جدیدی قرار گرفت که در آن زندگی می کرد اشعار آزاد و جدید از اروپا وارد ایران شدند.

نیما اولین اشعار جدید خود را در قرن چهاردهم و پس از آشنایی با اشعار جدید و مدرن اروپایی آغاز کرد. او از قالب های سنتی مانند غزل و غزل فاصله گرفت و به شعر آزاد (شعر نو) روی آورد. نخستین اشعار او که بدیع و متفاوت از شعر ک،یک ،ی بود در سال 1304 منتشر شد. مهمترین اثر او در این عصر شعر است. “افسانه” او را آغازگر شعر نو در ایران می دانند. این شعر نه تنها در ساختار خود آزاد و نامتقارن بود، بلکه مفاهیم جدیدی مانند آزادی فردی، جامعه و رنج بشر را نیز مطرح کرد.

نیما یوشیگه در دوران تحصیل در فرانسه با ادبیات مدرن غرب آشنا شد. او شعرهای پیشگامی از جمله: شارل بود، و پل ورلین آنها تحت تأثیر این شاعران اروپایی مانند نیما از قالب های آزاد و زبان ساده استفاده ،د و از پیچیدگی های زبان ک،یک فاصله گرفتند. این تأثیرات بر نیما یوشیگی به وضوح قابل مشاهده است و اشعار او به دلیل انعطاف در فرم و زبان، همگام با تحولات جه، بوده است.

سبک و نوآوری های نیما یوشیگه

نیما یوشیگ با برپایی شعر نو در ایران مفهوم جدیدی از شعر را معرفی کرد. برخلاف شاعران ک،یک ،ی که از قالب های ثابت و قافیه استفاده می کنند غزل و شعر متعهد شوید فرم های رایگان بدون قافیه یا متر مشخص کاربر این سبک که شعر آزاد یا شعر نو محبوبیت پیدا کرد، زیرا به شاعران پس از برکت او اجازه داد تا به راحتی احساسات و افکار خود را بدون محدودیت های رسمی بیان کنند. شعر آزاد نیما برای بیان هر نوع محتوا و مفهومی اعم از مسائل اجتماعی، فلسفی و طبیعی من، بود.

شعر نعمه دارای ویژگی های خاصی است که آن را از دیگر اشعار ،ی متمایز می کند.

از ویژگی های شعر نعمه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از زبان ساده و واضح استفاده کنید: نهم از زبان ساده و بدون پیچیدگی برای بیان مفاهیم پیچیده انس، و اجتماعی استفاده می کرد.

تصاویر و استعاره های طبیعی: از تصاویر و استعاره های طبیعی برای بیان مفاهیم م،وی و اجتماعی استفاده کنید.

آزادی در شکل: نیما برخلاف شعر ک،یک از فرم های آزاد و بی وزنی در اشعار خود استفاده می کرد.

ارتباط با مسائل اجتماعی: اشعار نیما به مسائل اجتماعی و سیاسی به ویژه در دوره های مختلف تاریخی می پرداخت و از این رو تأثیر زیادی بر مخاطب داشت.

آثار مهم نیما یوشیگه

شعر “قصه کم رنگ” در واقع این اولین اثر از اشعار نیمایی است فرمول مثنوی نوشته شده است. شاعر در این اثر به روایت زندگی خود پرداخته و به مفاسد اجتماعی پرداخته است. ،مت اول این اثر در قرن بیستم منتشر شد. آن وقت است “افسانه” روحیه عاشقانه در او حاکم است و لطفش نگاهی متفاوت به عشق دارد و عشق عرف، را طرد می کند. چنان که به حافظ می گوید:
-حافظه این چه دروغیه که من مثل گارسون حرف میزنم.
من هرگز باور نمی کنم هنوز عشق وجود دارد
“من میرم عشقمو ببینم”
(افسانه)

به طور کلی نوشته های نیما یوشیگی را می توان به سه بخش ت،یم کرد:

مقالات نیما یوشیگ که در زمان همکاری با نشریات نوشت.

پیام های برکت یوشیجاین نامه ها اغلب برای دوستان و همفکرانش نوشته می شود و در برخی از آنها به نقد اوضاع اجتماعی و تحلیل شعر زمانه خود می پردازد. از جمله در پیام های به استاد او «سیستم وفا» است. او نوشت

اشعار برکت یوشیج از مهمترین آثار آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داستان رنگ پریده، خانواده سرباز، ای شب، افسانه، مانلی، شهر شب و شهر صبح، زنگ قلم، فریادهای دیگر و ،کبوت رنگی، آب در مورچه، خانه مانلی و سریولی، آقا مقبره (داستان)، سلول های ش،ته (داستان)، ،ن ها و پرندگان (شعر و داستان برای کودکان)، توکای در قفس (شعر و داستان برای کودکان).

آثاری درباره نیما یوشیگ

مهدی اخوان سوم: بدعت ها و بدعت های نیما یوشیج

مهدی اخوان سوم: عطا و دیدار با نیما یوشج

شاپور گورکچ: شعر نو

بهمن شرق: نیما و شعر ،ی، نقد و بررسی آثار نیما یوشیج.

حسین صمدی: کتابشناسی الفضل

سیروس طاهباز و محمدرضا لاهوتی: به یاد نیما یوشیج

محمد عبد علی: فرهنگ لغات و نغمات اشعار نیما یوشیج

محمود الفلکی: نگاهی به شعر نیما

برکت اشعار به زبان مازندر، او همچنین آن را با نام دارد “روجا” چاپ شده است.

نیما نظریه پرداز شعر نو

ایلیا دیانوش شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات است او درباره نیما یوشیج می گوید: نیما پیشوای شعر نوین ،ی است که به کوتاه ، و بلند ، ابیات و شناور ، قافیه در شعر به شاعران معاصر خود پیشنهاد می دهد که به جای توصیف تأثیرات خود باید ،صر تأثیرگذار را توصیف کند تا هویت مخاطب به دست آید، او با تأثیر تقریباً مش، آن ،صر تأثیرگذار، حرکت شعر ایر، را که همیشه از ذهنیت به عینیت بوده، در جهت مخالف تغییر می دهد.» .

او می افزاید: او بدون شک نظریه پرداز و رهبر شعر و ادبیات مدرن ماست.محمدتقی بحروی همچنین در مقدمه «سبک شناسی» به این نکته اشاره کرد که ادبیات ،ی از آغاز تا مشروطه همیشه دو مبنا بیشتر نداشت: یکی علوم مقدماتی زبان ،ی و دیگری تحقیق در متن ،ی. زبان و آموختن قواعد گمشده زبان و تاریخ واژه، اما پس از مشروطیت، زم، که شعر ما در شکل و محتوا تغییر کرد، تنها نیما بود که تحول را به دستکاری در ظاهر شعر محدود کرد و نه حتی. تحت تأثیر مکاتبی مانند رمانتیسم، رئالیسم و ​​نمادگرایی، اما به مشکل اصلی شعر ،ی ذهنی یا ذهنی بودن آن بود

این پژوهشگر ادبیات ایران ادامه می دهد: نیما سعی کرد در داستان بلند «حرم آقا» داست، مدرن بیافریند و دو خط خانواده و جامعه را در قالب دو کنش هماهنگ در یک حس ایجاد کند که همان حس است. ترفند بعدا “خوب است” در “دختر رعیت” تو موفق شدی در این داستان، نیما در قالب داست، علیه توهم و جهل، ی،ی همان خطی که بعدها در «زنگ آذرداران»، «توپ» و «ترس و ،ز» به کار رفت، در مبارزه با تعصب و ،افات پیشقدم می شود. غلامحسین سعدی او دنبال می کند.”

برکت یوشیگه و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی

“نیما یوشیگه” او نه تنها در شعر، بلکه در فرهنگ عمومی ایران نیز تأثیر عمیقی بر جای گذاشت. شعر نوی که نیما پایه گذاری کرد تأثیر زیادی بر شاعران و نویسندگان معاصر گذاشت. شاعران مهمی مانند احمد شاملو، سهراب سپهری، فروغ فر،اد و مهدی اخوان سه نفر هستند. آنها از تأثیر نیما بهره بردند و بسیاری از ویژگی های شعر نو او را در آثار خود به کار گرفتند. شعر شاملو به‌ویژه در دوره‌ای که به دنبال آزادی‌های فردی و اجتماعی بود، مستقیماً تحت تأثیر نعمه قرار گرفت.

نیما یوشیج یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران است و جایگاه او در تاریخ ادبیات ایران برجسته است. او نه تنها در عرصه شعر، بلکه در تحولات فکری و اجتماعی ایران نیز نقش داشت. اشعار نیما نقش مهمی در گذار از عصر اهل سنت به عصر جدید و از دوران قاجار به دوران پهلوی داشت. آثار او همچنان در حوزه فرهنگی و ادبی در ایران مورد بررسی و تحلیل است.

نیما یوشیج به ،وان پیشگام شعر نو در ایران، نه تنها در عرصه ادبیات ایران، بلکه در سراسر جهان ، و شرق تأثیرگذار بود. او با بسیاری از شاعران و نویسندگان زمان خود روابط دوستانه داشت و اغلب در محافل ادبی و فرهنگی شرکت می کرد. او با مهدی اخوان سوم، سیاوش ،رایی، سیمین بهبه، او با دیگر شاعران معاصر در ارتباط بود و در راستای گسترش شعر نو انتقاداتی را مطرح می کرد. نیما تأثیر زیادی بر اخوان ثالث به ویژه در زمینه شعر اجتماعی داشت. او همچنین با شاعران معاصری چون احمد شاملو و فروغ فر،اد منافع

نیما نیز به طور غیرمستقیم در روند تحولات اجتماعی و سیاسی ایران از طریق گسترش شعر نو مشارکت داشت. او در اشعارش از حکومت های وقت و مسائلی چون بی عدالتی اجتماعی و فقر مردم انتقاد می کرد و این انتقادات گاه با مشکلاتی برای او همراه بود. نیما یوشیج به ،وان بنیانگذار شعر نو در ایران در محافل ادبی بین المللی نیز مورد توجه بوده است. او به ،وان یک شخصیت برجسته ادبی در خاورمیانه و آسیا شناخته می شود. نفوذ آن حتی به اروپا و سایر نقاط جهان نیز رسید. در دوران معاصر، اشعار او همچنان در دانشگاه های مختلف جهان تدریس می شود و در سمینارها و کنفرانس های بین المللی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

درگذشت نیما یوشیگی و ارزیابی میراث او

نیما یوشیگ در 2 دی 1338 در تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. او درخواست کرده بود که جسدش پس از مرگ به خانه اش در یوش منتقل شود. در سال ۱۳۷۲ پیکرش را در حیاط منزلش در کنار مزار خواهرش بهجت ا،مان اسفندیاری و سیروس طاهباز نویسنده و مترجم ایر، به خاک سپردند.

خانه نیما در یوش بنایی باست، است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این بنا توسط و، میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسیده و حفاظت شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

در زمان مرگ نیما یوشیج، تأثیر او بر شعر ،ی هنوز کاملاً مشهود نبود. در آن زمان هنوز بسیاری از مردم و منتقدان معطوف به شعر ک،یک و سنتی بودند و شعر نو به طور کامل مورد پذیرش قرار نگرفت. نیما در آن زمان در شرایطی زندگی می کرد که به ،وان پیش،وت شعر ،ی شناخته نمی شد. او در طول زندگی خود با مشکلات مالی و اجتماعی فراو، مواجه شد و حتی به دلیل شیوه های بدیع شعری، بارها با مخالفت روشنفکران و جامعه هنری آن زمان مواجه شد.

پس از مرگ نیما، تأثیر او بر شعر و فرهنگ ایران آشکارتر شد. شعر نو که به او جان تازه ای بخشید، در دهه های بعد به یکی از ارکان شعر معاصر ایران تبدیل شد. شاعران بزرگ دوست دارند احمد شاملو، سهراب سپهری و فروغ فر،اد آنها از نیما به ،وان الگوی برجسته استفاده ،د و از روش های مشابهی پیروی ،د.

نیما یوشیگ به ،وان یکی از پیشگامان شعر نو نه تنها در ایران بلکه در جهان شناخته شده است. شاعران و منتقدان خارجی که به تحلیل و نقد شعر معاصر پرداخته‌اند، اغلب به تأثیر نیما بر شاعران کشورهای دیگر اشاره کرده‌اند. آثار نهمه در کشورهای مختلف ترجمه و منتشر شده و توجه جه،ان را به خود جلب کرده است. در برخی مقالات پژوهشی و سمینارهای بین المللی، شاعران ایر، مورد پسند قرار می گیرند نیما یوشق و احمد شاملو با شاعران برجسته ای چون ناظم حکمت و پابلو نرودا قرار داده شده است

یکی از مهمترین تأثیرات نیما یوشیگه در کشورهای ،ی بود. اشعار او به دلیل استفاده از زبان ساده و ارتباطش با مسائل اجتماعی و بشردوستانه مورد توجه بسیاری در کشورهای ،ی قرار گرفت. مانند بسیاری از شاعران ، نزار قب، و محمود درویش آنها تحت تأثیر شعر نیما بودند و او را به ،وان شاعری پیش،وت در جهان ، می شناسند.

نیما یوشیج به‌،وان «بنیان‌گذار شعر نو در ایران» نه تنها در عرصه ادبیات ،ی، بلکه در فرهنگ و جامعه ایران تحولی اساسی ایجاد کرد. او با ش،تن فرم‌های سنتی و معرفی «آیه آزاد» توانست زبان ،ی را به ابزار جدیدی برای بیان احساسات پیچیده، دغدغه‌های اجتماعی و نقد فرهنگی تبدیل کند.

آثار نیما یوشیج از جمله «افسانه» نقطه عطفی در تاریخ ادبیات معاصر ایران است و نسل های بعدی شاعران را تحت تأثیر قرار داده است. نیما نه تنها در ادبیات ایران بلکه در سطح بین المللی نیز شناخته شده است و آثار او به زبان های مختلف ترجمه و تحلیل شده است. میراث فرهنگی و ادبی او همچنان الهام بخش شاعران و نویسندگان معاصر است و به ،وان یکی از بزرگ ترین چهره های تاریخ ادبیات ،ی، جایگاه ویژه ای در قلب و ذهن ایر،ان دارد.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403082317470/%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7-%DB%8C%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AC-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%B9%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D8%B9%D8%B1