دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایرانی + فیلم
انتشار: مهر 13، 1403
بروزرسانی: 28 خرداد 1404

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایرانی + فیلم


شاید برای اولین بار است که دو زن ایر، به تنهایی دوچرخه سواری می کنند و مسافتی بیش از 2700 کیلومتر را طی می کنند تا پیام مهمی در مورد محیط زیست و حفظ کره زمین و فرهنگ ایر، به همکاران مرد خود برسانند. سفری دشوار که به مسائل سیاسی مرتبط است.

به گزارش اسنا، از ابتدای راه اندازی «دوچرخه» تاکنون داستان ها، فیلم ها و رمان های مختلفی درباره این وسیله نقلیه نقل شده است. دوچرخه گاه با ،اوینی چون دونده دوچرخه و دزد دوچرخه سوژه فیلم هایی در کشور ما و خارج از ایران شده و گاه به ،وان یک ورزش مطرح شده است.

همانطور که به اختصار اشاره شد، عملکردهای مختلفی برای دوچرخه مشخص شده است. به همان اندازه که این خودرو جز صرف وقت و تفریح \u200b\u200bبه ،وان وسیله ای برای حمل و نقل کم سرعت در مسافت های کوتاه و طول، استفاده می شود. سفر با دوچرخه در ایران نیز پیشگام، به نام «گردشگران دوچرخه» دارد. گاهی با ساده ترین مدل دوچرخه ها به جاده می آمدند و از مرز عبور می ،د. البته نکته قابل توجه این است که بیشتر گردشگران دوچرخه در ایران را مردان تشکیل می دهند و تعداد اندکی از بانوان تمایل خود را برای سفر با دوچرخه به ،وان یک گروه کاملاً ،نه به خاطره تبدیل کرده اند.

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم
ملیحه و مینا دو دوچرخه ایر، در میدان ت،یم استانبول


اما ملیحه و مینا دو زن شجاع ایر، هستند که با دوچرخه وارد ماجراجویی طول، شدند. سفر با دوچرخه به آنها فرصت بی نظیری برای ملاقات و ارتباط با مردم، آشنایی با فرهنگ و ،ده فرهنگ ها و کشف مکان های جدید داده است. برای آشنایی بیشتر با ماجرای سفر این دو زن ایر، که توانستند مسافت 2700 کیلومتری تهران و استانبول را طی کنند، با آنها به گفت وگو نشستیم.

بیشتر بخو،د:
ماجراهای یک مسافر باتجربه با دوچرخه
کارگروه گردشگری دوچرخه تشکیل شد
روایت های تکان دهنده از آزار و اذیت دوچرخه سواران در جاده ها!
ابزاری فوق العاده برای قیام و سرکوب در فرهنگ آمریکایی!

«ملیحه العدلیان» وی متولد 1358 با بیان اینکه همیشه عاشق ورزش بوده است، گفت: از آن زمان تاکنون ورزش همیشه جزء برنامه های روزانه من بوده و سعی کردم بدمینتون داخل سالن، دو و مید،، کوه نوردی و دوچرخه سواری انجام دهم. ا،را اما به صورت حرفه ای از سال 1394 اولین سفرم را از گرگان به آستارا با یک دوچرخه سبک بدون بار در یک تیم 6 نفره انجام دادم.

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم
ملیحه العدلیان


سپس در سال ۲۰۱۸ دومین سفر طول، خود را از شمال به ج، ایران در قالب برنامه «،ر تا خلیج ،» انجام دادم. ما جزو آن گروه 15 نفره دوچرخه سواری از نقاط مختلف کشور بودیم که سفری چالش برانگیز را پشت سر گذاشتند و من را با چهره های مختلف دوچرخه سواری، روابط انس،، جاده و کشورم آشنا ،د. از همه مهمتر در این سفر با مینا آشنا شدم که سواری با هم ما را به دوستی عمیق تبدیل کرد.

ابتدا در گوشه و کنار جاده ها و شهرهای ایران رکاب زدیم

با هم در گوشه و کنار ایران رکاب زدیم و پس از آشنایی با شخصیت، توانایی های ذهنی و جسمی یکدیگر و ایده های سفر با دوچرخه، در ذهنمان جاه طلب تر شدیم. سفر با دوچرخه به آمادگی ذهنی بستگی دارد نه منابع مالی یا قدرت بدنی! زیرا شرایط و چالش های سخت و آسان در طول فراز و نشیب ها در کنار هم پیش می روند.

با توجه به سفرهای گروهی که قبلا انجام داده ام، نسبتاً آماده به این کار رسیده ام و اقدامات مالی و فیزیکی خوبی با مینا انجام داده ایم. به همین دلیل قرار بود من و مینا پارسال از تهران به فرانسه سفر کنیم، مسافتی حدود 5400 کیلومتر.

آنها اغلب می گفتند که حاضر نیستند خواهر یا همسرشان را به چنین سفری بروند.مسائل ویزا را یکی یکی مرور کردیم اما بنا به دلایلی برای هر دوی ما ویزا صادر نشد! اما چون مصمم به اجرای برنامه مش، خود هستیم، تصمیم گرفتیم از یک لوگوی محیطی استفاده کنیم بیایید هر روز یک تکه ، از روی زمین برداریم. پرواز از تهران به استانبول. کاری که ،ن ایر، تا به حال انجام نداده اند و قطعا سفر سختی بوده است!

تمرینات بدنی را شروع کردم و از آنجایی که فصل تابستان را برای سفر انتخاب کردیم، من که ،ن مشهد هستم ساعت ها به دوچرخه سواری، کوهنوردی و ورزش در هوای گرم می پردازم تا کم کم بدنم با این شرایط سازگار شود. . در ابتدا بسیار زیاد بود، اما هدفم به من انگیزه داد تا ادامه دهم.

مهمترین چالش راضی ، مادرم بود

یکی از چالش های اصلی من راضی ، مادرم بود. بر اساس احساساتش نگران بود که مبادا تصادف کنم و دوستانم هم از من پرسیدند: چطور می خواهی چنین ریسکی کنی و تنها از ایران به کشور دیگری سفر کنی؟! حالا که با موفقیت برگشتم، تجربیاتم را به آنها می گویم.

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم

خوشبختانه در تمام طول سفر مشکلی پیش نیامد، به خصوص در جاده های ایران، علاوه بر امنیت که تجربه کردیم، دلسوزی مردم نیز ما را همراهی کرد و البته هم در ایران و هم در ،یه با افرادی بی نظیر برخورد کردیم که به طور غیر منتظره ای مهربان بودند. صرف نظر از زبان یا مذهب مش، یا مذهب، ملیت، مرزها...

مردم ،یه از دوچرخه سواری ،ن ایر، شگفت زده شده اند

طبق اتفاقات گذشته در ایران، این رسانه ها هستند که ذهنیت آنها را در مورد وضعیت فعالیت های اجتماعی و ورزشی برای ،ن شکل داده اند! زیرا یکی از سوالات متداولی که در طول سفر به خصوص در ،یه از ما پرسیده شد این بود که چگونه به ،ن اجازه دوچرخه سواری در ایران می دهند؟


وقتی به آنها از ایران گفتیم که چگونه در گروه های دوچرخه سواری راحت و بدون مشکل تمرین می کنیم، تعجب ،د و اینکه چگونه تنها سفر می کنیم! آنها اغلب می گفتند که حاضر نیستند خواهر یا همسرشان را به چنین سفری بروند.

پیشنهاد برای آماده شدن برای سفر با دوچرخه

در مورد آمادگی و آمادگی برای سفر، پیشنهاد می کنیم اگر فردی قصد دارد با دوچرخه سفر را آغاز کند، تمام کارهای مربوط به دوچرخه از تعمیر تا نگهداری را یاد بگیرد. روزهای ابتدایی سفر، ،تیک های دوچرخه ما چندین بار پنچر شد، ی،ی باید آنقدر این کار را انجام داده باشید که در هر زمان و مک، به مهارت مسلط شوید!

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم


از آنجایی که بیشتر سفرهای ما به صورت گروهی انجام می شد، ا،ر اوقات آقایان به پنچر زدن ،تیک ها عادت داشتند که عملاً انجام پنچری مستقل را برای ما غیرممکن می کرد! این چالشی بود که باید بر آن غلبه می کردیم. بنابراین آموزش و مهارت در مسائل فنی مربوط به دوچرخه یکی از مسائل ضروری قبل از سفر است.

ملیحه می گوید: ما این فرصت را داریم که هنگام سفر با دوچرخه، سفر را به طور کامل درک کنیم. برای شنیدن صدای پرندگان، بوییدن عطر گل ها و گیاهان، احساس گرمای خورشید و اجازه دادن به باران وجود ما را مرطوب و شفاف کند.توصیه دیگر این است که قبل از سفر درباره ارز، نقشه مسیر، دسترسی به اینترنت، محل اقامت چادر و محل اقامت به طور دقیق تحقیق کنید. این ترتیبات سفر را ارزان تر و ایمن تر می کند. وزن باری که حمل می کردیم حدود 27 کیلوگرم بود. یکی از دلایل این وزن نسبتاً بالا این است که نمی خواستیم مدت زیادی در هتل بم،م یا غذای همراه بخوریم! البته بارها در جاهایی که لازم بود در هتل یا هاستل اقامت داشتیم.

در ایران با همکاری و مکاتبه من، با هیئت دوچرخه سواری استان تهران در خوابگاه اداره ورزش و جوانان آن شهر در هر شهر و در خود استانبول اقامت داشتیم و خوشبختانه در چند روز گذشته کنسولگری ایران میزبان ما بود. از سفر و مهمانسرای سفارت را در اختیار ما قرار داد که از این حمایت از کارکنان سفارت و کنسولگری ایران تشکر می کنیم. در ضمن در طول سفر در شهرهای ،یه معمولا در مکان های امنی مثل پمپ بنزین یا کنار مساجد چادر می زنیم. از مزایای پمپ بنزین می توان به توالت رایگان، وای فای و آب گرم اشاره کرد.

ملیحه می گوید وقتی با دوچرخه سفر می کنیم، این فرصت را داریم که سفر را کاملا درک کنیم، صدای پرندگان را بشنویم، گل ها و گیاهان را بو کنیم. بگذار گرمای خورشید ما را بسوزاند و باران وجودمان را مرطوب و شفاف کند.

من در رویاهایم به همه کشورها سفر خواهم کرد

مینا مولای (متولد 1356) که همراه ملیحه در این سفر بود، می گوید: از ابتدای نوجو، علاقه قلبی به ورزش به خصوص گردشگری داشتم، به همین دلیل از کودکی تنها چیزی که به آن علاقه داشتم، کره زمین» که از خواهرم هدیه می گرفتم، گاهی ساعت ها آن را می چرخاندم و در رویاهایم به همه آن کشورها سفر می کردم. بنابراین از همان روزها آرزوی دیدن دنیا و سفر داشتم و در سالهای بعد به دنبال راهی برای تحقق آرزوی خود بودم.

صعود به هفت قله در قاره های مختلف

کوهنوردی را قبل از دوچرخه سواری در سال 1384 شروع کردم و به دلیل علاقه زیادی که به این رشته داشتم (و البته هنوز هم دارم)، به سرعت ا،ر قله های برجسته و مرتفع کشورمان ایران را صعود کردم. مثلا قله دماوند را چهار بار از اضلاع مختلف آن صعود کردم.

اولین سفرم با دوچرخه از تهران به همدان بود که در سال 1390 به تنهایی و با حداقل امکانات – فقط با کوله پشتی – انجام دادم!علمکوه، سبلان و آزادکوه و همچنین دیگر قله های مهم ایران... و کم کم جذب قله های خارج از مرزها، آرارات (در ،یه) و کلیمانجارو (در تانز،ا) - که به آن بام آفریقا می گویند - و آلبروس جلب شدم. (در روسیه) - که سقف اروپا نامیده می شود - من در سال گذشته از آنها صعود کردم و تصمیم دارم بقیه هفت قله هفت قاره (معروف به هفت قله / 7) را به پایان برسانم.

صعود به این هفت قله چالشی برای کوهنوردان علاقه مند به گردشگری جه، برای صعود از سقف هر قاره است. مسلما از نظر سختی، این هفت قله سخت ترین قله جهان نیستند و این چالش بیشتر به گردشگری ماجراجویی و کوه نوردی مربوط می شود.

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم


در واقع کوهنوردی و دوچرخه سواری ورزش های مکمل هستند. در این سالها با مطالعه کتاب علاقه زیادی به دوچرخه و سفرهای ماجراجویانه با دوچرخه پیدا کردم که باعث شد همزمان با کوهنوردی این ورزش را شروع کنم و بعد از آموزش اولیه اولین سفر با دوچرخه از تهران به همدان بود که در سال 91 انفرادی تنها و با حداقل امکانات فقط با کوله پشتی انجام دادم!

دوچرخه سواری در کشورهای شرق آسیا


در آن زمان سفر با دوچرخه مخصوصاً برای ،ن مجرد کمتر از الان بود. پس از آن سال 1995، او در یک سفر سه ماهه به کشورهای شرق آسیا مانند هند، نپال و ما،ی سفر کرد. خوشبختانه خانواده ام مخالفتی با فعالیت های ورزشی من نداشتند و در آن سال ها از من حمایت مالی ،د.

آموزش سفر با دوچرخه


برخورد منطقی با چالش ها، انعطاف پذیری، صبر و توانایی برای رسیدن به هدف از جمله درس هایی بود که از این فعالیت ها و ورزش های گروهی آموختم. بنابراین، اگر گاهی در زندگی با چالشی مواجه می شوم، به خودم می گویم که بخشی از هدف زندگی این است که یاد بگیرم چگونه با مشکلات و چالش ها کنار بیایم!

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم

با این تجربه رسماً در قالب یک گروه دوچرخه سواری از شمال به ج، ایران از دریای ،ر تا خلیج ، رکاب زدم و در این سفر با ملیحه آشنا شدم و پس از آن تجربیات دیگری را با هم در جاده های ایران داشتیم. ج، و شمال کشور را فتح کردیم.

همان طور که ملیحه اشاره کرد، بخشی از سفر تهران به استانبول به تشریح وضعیت اجتماعی ،ن در ایران سپری شد و برای ا،ر مردم ،یه این بود که چگونه ما به ،وان ،ن اجازه انجام این فعالیت سخت را داریم. !

سفر ما با سیاست آمیخته است

،مت دیگر سفر ما به اتفاقات آن زمان در تهران (قتل اسماعیل هنیه) اختصاص داشت و با وجود اینکه از بحث های سیاسی پر، می کردیم، گاهی اوقات ناگزیر به بحث سیاسی می شدیم. با این حال سعی کردیم تا حد امکان بحث را در سفرمان حفظ کنیم.

دوچرخه سواری 2700 کیلومتری دو زن ایر، + فیلم
مینا و ملیحه

در کل سعی کردیم در این سفر بیشتر در مورد فرهنگ ایر، و اشتراکات انس، صحبت کنیم و تا حد امکان قضاوت های نادرست در مورد مردم ایران را اصلاح کنیم و توانایی های ایر،ان به ویژه ،ن ایر، را بیشتر نشان دهیم.

راهی برای مرخصی گرفتن


سفر پرماجرا ما حدود 40 روز به طول انجامید و برای من کارمند دانشگاه علوم پزشکی ایران در ابتدا شرایط برای درخواست این تعداد روز مرخصی سخت بود اما در نهایت با همکاری مسئولان دانشگاه توانستم. برای استفاده از مرخصی ورزشی شورای دوچرخه سواری استان تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران باید از مردم و ارگان هایی که ما را در این مسیر حمایت ،د تشکر ویژه کنم.

بالا،ه تلخی این سفر خیلی کم بود. خوشبختانه ما یک تیم خوب و هماهنگ متشکل از دو نفر تشکیل داده ایم که از یکدیگر حمایت می کنند. در پایان تنها زیبایی و لذت سفر باقی ماند. فارغ از همه سختی ها، فراز و نشیب ها، آفتاب داغ، چالش های جاده و اقامت و... سفری بسیار زیبا و فراموش نشدنی بود که ما را به زودی آرزوی سفر و ماجراجویی دیگری کرد.

انتهای پیام/


منبع: https://www.isna.ir/news/1403071310128/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%DB%B2%DB%B7%DB%B0%DB%B0-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85