تخت جمشید زادگاه تاریخ ایران است
انتشار: آبان 04، 1403
بروزرسانی: 06 اردیبهشت 1404

تخت جمشید زادگاه تاریخ ایران است



ایسنا/پرس مدیر پایگاه بین المللی تخت جمشید این میراث فرهنگی را زایش تاریخ ایران دانست که همه ایر،ان خود را به آن مرتبط می دانند.

علیرضا عسکری شاوردی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به چهل و پنجمین سالگرد ثبت جه، تخت جمشید، گفت: واژه ایران مفهومی جامع از فلسفه فرهنگی سرزمین تاریخی ایران است که اساس آن قرار گرفته است. روی پرسپولیس.»

وی با بیان اینکه تخت جمشید یک مفهوم است، افزود: تخت جمشید تنها یک اثر باست، نیست، بلکه تخت جمشید مهد تاریخ ایران است. همه مردم ایران فلسفه وجودی خود را در مورد تخت جمشید درک می کنند زیرا تخت جمشید سیستم دانش ایر،ان است.

بنای یادبود نظامی چاوردی: تخت جمشید نه تنها اقوام امروز ایران را به هم پیوند می داد، بلکه در دوران باستان پیوندی به تمامیت ارضی ایران بود. این پیوند و انسجام از آن جهت ارزشمند است که با زبان هنر و وحدت فرهنگی ایران در طول تاریخ گسترش یافته است.

مدیر پایگاه جه، تخت جمشید تصریح کرد: امروز ،نان چهار گوشه ایران در آذربایجان، سیستان و بلو،تان، ،اسان و خوزستان تخت جمشید را از آن خود می دانند زیرا در تاریخ به تخت جمشید متصل هستند. همه مردم ایران بزرگ فلسفه وجودی خود را منطبق بر حفظ فرهنگ ملی ایران می دانند زیرا تخت جمشید به وحدت ارضی ایران امروز با هویت ملی کهن خود اهمیت و م،ا بخشیده است.

وی گفت: پیوندهای خویشاوندی که هسته مرکزی بزرگ فرهنگی ایران را با همسایگانش از شرق، غرب، شمال و ج، پیوند می داد، هویت فرهنگی شرق در مقابل غرب را در دوره باستان به خود وابسته کرد و این پیوندها بازی کرد. نقش مهمی نقش آن در منطقه شرق اسلام در دوران اسلامی. بسیاری از کشورهای خاورمیانه امروز میراث دوران ایران باستان هستند و بیشتر پیوندهای فرهنگی ایران با کشورهای خاورمیانه امروز به ابعاد تاریخی آنها در مرزهای سرزمینی دوران هخامنشیان برمی گردد.

عسگری شاوردی بیان کرد: در دوره هخامنشیان بیش از 30 کشور در قلمرو ایران باستان قرار داشتند، اگرچه از نظر فرهنگی با حوزه فرهنگ رسمی در مرکز حکومت تفاوت داشت، اما با توسعه قدرت ارتباطات و استقرار نمادین. مناطق نمادین در خاستگاه ایدئولوژیک، ،ت کرد سعی کرد جنبه هایی از قرابت فرهنگی و قرابت به انسجام منطقه ای و سیاسی را در ساختار حکومتی خود ایجاد کند.

به گفته وی، عینی ترین جنبه های وحدت، وحدت و توحید در رابطه دین و دنیا در خاستگاه ایدئولوژیک این مرکز در ساخت تخت جمشید و تنوع و ،رت فرهنگ ها با حفظ آداب و رسوم و آداب و رسوم تجلی یافت. سنت های کشور به کشورهای مختلف در ساختار سیاسی و اداری نظام اداری حکومت وحدت داده شد. همه ساتراپی ها، اگرچه از نظر فرهنگی ی،ان نیستند، اما از نظر عملکردی در تماس مستقیم با مرکز مرکزی بودند و در چارچوب ساختار رسمی و امنیت قو،ن ایجاد شده در مرکز، با ساتراپی های دیگر مرتبط بودند.

عسگری چاوردی با بیان اینکه بازتاب هنری و فرهنگی تخت جمشید در زمان هخامنشیان در ارتباط با مردم خاورمیانه نهادینه شد و همین عامل تداوم انسجام فرهنگی ایران بزرگ را در دوره های بعد تضمین کرد، افزود: ،اصر هنری خاورمیانه باست، در ساخت تخت جمشید به کار گرفته شد و شیوه های هنری آن بر اساس فرهنگ تاریخی سرزمین های منطقه هخامنشی با حفظ وحدت ملی تثبیت شد، به طوری که نه تنها مردم ایران، بلکه انسان ها نیز هستند. بودن جوامع باست، خاورمیانه به دنبال رابطه خود با هسته مرکزی آن فرهنگ ی،ی تخت جمشید هستند.

مدیر پایگاه جه، تخت جمشید ادامه داد: تداوم این جریان تاریخی در دوران ساس، و دوران اسلامی، مفهوم استقلال، آزادی و قدرت مشروع ایران تاریخی را در خاورمیانه و جهان نهادینه کرد.

وی تاکید کرد: مفهوم ایران فرهنگی تاریخی به یک موضوع ختم نمی شود، بلکه ایران شامل مجموعه ای از مفاهیم است که نمونه های آن را می توان در موقعیت جغرافیایی و فرهنگی ایران باستان در تخت جمشید شناسایی و درک کرد.

انتهای پیام/


منبع: https://www.isna.ir/news/1403080402533/%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA