کتاب مصور «تاریخ و توسعه گردشگری» که حاوی تحلیلی از تاریخچه و توسعه صنعت گردشگری در جهان است منتشر شده است.
به گزارش اسنا، این کتاب ترجمه ای است از کتاب تاریخ توسعه گردشگری (1391) که با ترجمه «حمیدرضا پوربرات ابوزیدآبادی» و ویراستاری «بارتو حسنی زاده» منتشر شده است.
علاقه مندان به این حوزه ضمن آشنایی با اهمیت مطالعه تاریخچه این صنعت و توسعه آن در مقدمه، از تاریخ باست، گردشگری (از 9000 سال قبل از میلاد تا 650 میلادی)، گردشگری، به بررسی هفت فصل ارائه شده در این کتاب می پردازند. در دوران پسا ک،یک (از 500 تا 1500 پس از میلاد)، گردشگری در اوایل دوران مدرن (از 1500 تا 1750 پس از میلاد)، گردشگری در اوا، دوران مدرن (از 1750 تا 1745 پس از میلاد)، و گردشگری در معاصر. دوران (از سال 1945 تا اوایل دوران مدرن) 2020)، و همچنین پیش بینی آینده گردشگری و مهمان نوازی از دیدگاه نویسنده.
ذکر وقایع مهم هر یک از این دوره ها از ویژگی های این کتاب است. نمایش تصاویر و نمودارها نیز به درک مسائل نظری مطرح شده در این محتوا کمک کرد.
اندیشه تکاملی در علوم مختلف از جمله گردشگری در فصل اول، نگاه ویژه ای به تغییر، تحول و توسعه دارد. همچنین در این بخش، نگارنده گردشگری را جدا از صنعت به ،وان یک پدیده اجتماعی پویا می داند.
در تاریخ کهن گردشگری، با توجه به آنچه در فصل دوم ذکر شد، به انگیزه های نظامی، تجاری و غیره از جمله مراسم مذهبی و مناسک نمایشی پرداخته شد. بازدید از اماکن مقدس و معابد خدایان و پیامبران، شرکت در جشنواره ها، بازدید از پارک ها و باغ وحش ها و شرکت یا تماشای بازی هایی مانند بازی های المپیک از مهم ترین موارد ذکر شده در این ،مت است.
را
فصل سوم شامل مهم ترین فعالیت های گردشگری در قرون وسطی است. اگرچه از این دوران اغلب به ،وان «عصر خشونت» یاد می شود، اما گردشگری مذهبی انبوه و گسترش سوغات به ،وان ابزاری برای تجسم تجربه و ترویج فرهنگ غذایی جوامع محلی در حاشیه این نوع گردشگری در این مقاله توصیف شده است. . ت،یم ،
گردشگری در قرن های اول پس از سفر کریستف کلمب و اوایل دوران مدرن نیز در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. اگر شروع بازارهای محلی و میهمان نوازی راهبان و دیگر اولیای دینی در دوران قبل را آغاز گردشگری غذا بد،م، می توان باور داشت که برخی از رستوران ها در اوایل دوران مدرن توسعه یافته اند. برپایی «گردش بزرگ»، تأسیس موزهها بهویژه طرح موزههای باز برای شهرهایی مانند فلورانس و برگزاری رویدادهای ملی، مذهبی و موضوعی از جمله مواردی است که در این فصل مورد تحلیل قرار میگیرد.
با توجه به آنچه در فصل پنجم ذکر شد، اوا، عصر مدرن، عصری است که در آن به دلیل افزایش شبکه راه آهن در برخی کشورها مانند بریت،ا، سوئیس و هند، امکان تأسیس شرکت های گردشگری و سازمان های ملی گردشگری فراهم شد. این ویژگی همچنین سفرهای لو، را برای طبقه ثروتمند ممکن کرد. این مفهوم به ،ه خود منجر به تبیین ارزش در زمینه های مالی، عملکردی، فردی و اجتماعی شد تا اینکه «هرم تجمل» به ،وان مک،زمی در حوزه مهمان نوازی شکل گرفت.
از یک طرف هم دو جنگ جه، و هم رکود اقتصادی شدیدی که به وجود آوردند در این دوران رخ داد و از طرف دیگر اقدامات خلاقانه ای مانند ارسال کارت پستال و احساس نیاز به اوقات فراغت شکل گرفت.
سفرهای هوایی و دریایی نیز در این فصل مورد توجه است. تاثیر بیماری های همه گیر بر صنعت گردشگری از دیگر مواردی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
گردشگری در دوره معاصر در فصل 6 با اشاره به توسعه صنعت هوانوردی، تأثیر “فوردیسم” و اهمیت تضمین “کیفیت” و در نتیجه استانداردها توضیح داده شده است.
در ادامه موضوع «پایداری» و «سبزی»، علایق خاص گردشگران با موضوعاتی مانند فیلم، غذا، سفرهای مجازی با استفاده از فناوریهایی مانند واقعیت مجازی در دوره همهگیری کووید-19 و نحوه ارائه خدمات میزب، در آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چنین شرایطی چالش های این دوران نیز در ابعاد مختلف از جمله ورود بی رویه گردشگران به برخی مقاصد، تاثیر حادثه 20 شهریور، آسیب های زیست محیطی، اقدامات ضد فرهنگی و… مورد بررسی قرار گرفته است.
نویسنده با تأمل در کلمات کلیدی و در پایان هر فصل، با ارائه نمونه هایی از مطالعات موردی، خواننده را به چالش می کشد تا بتواند با بررسی تجربیات ذکر شده و بررسی وضعیت موجود، به طور سیستماتیک برای حل چالش های پیش رو فکر کند. کمک به پیش بینی آینده این صنعت در فصل هفتم در حال پیشرفت است. به عبارت دیگر، با مروری بر توسعه تاریخی گردشگری با وجود چالش های گذشته، سعی در روایت روند پیش بینی شده از قبل دارد.
با تأکید بر «اقتصاد تخیل»، با هشدار نسبت به حضور فناوری در قالبهای هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و غیره، به توسعه پایدار این صنعت میپردازد و بر اهمیت تضمین گردشگران تاکید میکند. لذت بردن با حفظ کیفیت همانطور که در کتاب توضیح داده شده است.
انتشارات نوده این کتاب را در 316 صفحه به قیمت 500 هزار تومان روانه بازار کرده است و همچنین می تو،د آن را از سایت مجله گیلگمش www.gilgameshmag.com تهیه کنید.
انتهای پیام/
منبع: https://www.isna.ir/news/1403051006886/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C